actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th March 2011, 16:32
EvelienE EvelienE is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 87
Belgen spenderen minder dan uur per dag aan kinderen

Belgische ouders brengen amper een uur per dag door met hun kinderen. Daarmee scoren we slechter dan het wereldwijd gemiddelde, zo blijkt uit een Europese studie.

Met minder dan een uur per dag tijd voor de kinderen doen Belgen het slechter dan het wereldwijd gemiddelde van een uur en twintig minuten. Alleen Korea en Zuid-Afrika scoren nog slechter, zo bleek uit een studie uitgevoerd door door de Europese Organisatie voor Samenwerking en Ontwikkeling (OESO), die peilde naar de tijd die mensen spendeerden aan onbetaalde huishoudelijke activiteiten tussen 1998 en 2009.

Globaal gezien offeren moeders meer tijd op voor hun kinderen dan vaders: in België brengen werkende moeders 58 minuten per dag door met de kinderen, terwijl werkende vaders nauwelijks aan 28 minuten komen. Een moeder die niet werkt, spendeert 99 minuten aan haar kinderen, terwijl er bij vaders nauwelijks verschil is: niet-werkende vaders zijn 31 minuten per dag met hun kinderen bezig.

Ter vergelijking: wereldwijd ligt het gemiddelde voor werkende moeders en vaders op respectievelijk 74 en 40 minuten, voor niet-werkende moeders en vaders is dat 144 en 51 minuten. De Australiërs scoren veruit het best, gevolgd door de Ieren en de Canadezen.

Moeders houden zich vooral bezig met eten geven, oppassen en helpen met aankleden, terwijl vaders vooral helpen bij praktische taken zoals huiswerk en sport. Hoger opgeleide ouders besteden gemiddeld meer tijd aan de opvoeding van hun kinderen en offeren tijd op die anders naar slaap of hobbies zou gaan.

Bron: De Standaard

"Woow, waar zijn wij mee bezig? " Dat was de eerste vraag die in mij op kwam tijdens het lezen van dit artikel. Wereldwijd zijn er zoveel ouders die geen kinderen kunnen krijgen en deze ouders kunnen er dan wel krijgen maar kijken er amper naar om.
Anderzijds denk ik dat het probleem ook bij onze maatschappij ligt, en nu spreek ik voor de werkende ouders. Alles wordt steeds maar duurder, we moeten meer gaan werken door deze prijsstijgingen en omdat we ons kind willen kunnen geven wat het graag zou hebben. Hierdoor kunnen we dan minder tijd met onze kinderen doorbrengen, want als je 's avonds bekaf thuis komt heb je er ook geen zin meer in om er nog mee te gaan spelen en dergelijke. Er moeten dus keuzes worden gemaakt.
Toch, deze cijfers baren mij zorgen en er moet dringend iets veranderen, maar wat?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th March 2011, 20:53
jeroen.vandyck jeroen.vandyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 93
Ik blijf toch met vragen zitten. Volgens welke criteria zijnde onderzoekers tot dit resultaat gekomen? Als ouder kan ik me niet voorstellen dat iemand minder dan een uur per dag met zijn kinderen bezig is. Tenzij men de tijd die gemeten wordt ook nog eens deelt door het aantal kinderen. Is het te moeilijk om het gezin te combineren met het werk? Of maken sommige ouders te weinig tijd voor hun kinderen buiten de werkuren? Het zijn in ieder geval geen bemoedigende cijfers.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th March 2011, 14:59
NicoGuitard NicoGuitard is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 103
Als ouders slechts één uur per dag met hun kinderen doorbrengen vraag ik me af hoe groot de invloed van de ouders op hun kind nog kan zijn. Nu de opvoeding hoe langer hoe meer de taak van het onderwijs wordt en vrije tijd verdeeld wordt over hobby's en vrienden zijn gedeelde momenten met de ouders nog zeldzaam. In een traditioneel gezin zorgt de vader voor het zakgeld en de moeder voor dagelijks eten en gewassen kledij. één uur aandacht per dag wijst er volgens mij op dat wij in de eerste plaats kinderen van de maatschappij zijn,praktisch ondersteund door onze biologische ouders.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 31st March 2011, 19:32
Ilja.Rits Ilja.Rits is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Bevel
Posts: 63
Ik stel mij ook vragen bij deze resultaten. Van waar komen ze? Volgens mij is dit ook een grote veralgemening. Toch schrik ik er niet van dat ouders de dag van vandaag veel minder tijd spenderen aan hun kinderen. Ten eerste is dit te wijten aan de druk die de maatschappij zet. De maatschappij verwacht dat de mens alles kan. Elke dag van 's morgens vroeg tot 's avonds laat gaan werken en dan nog eens energie hebben om bezig te zijn met de kinderen. Maar volgens mij is dit nooit echt anders geweest. Vroeger werkte ouders ook heel erg hard en laat maar dit geldde toen ook voor de kinderen. Kinderen van vandaag zitten constant voor hun computer en hebben hopen vrije tijd.
Dit wil wel niet zeggen dat ik het verantwoord vind om maar zo weinig tijd te spenderen met je kinderen. Kinderen hebben nu eenmaal aandacht en liefde nodig.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.