actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2016, 11:20
yannick.v*ndenkieboom yannick.v*ndenkieboom is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Vorselaar
Posts: 45
Meerderheid kibbelt over privatisering politietaken

Regeringspartij Open Vld heeft een lijst samengesteld van twintig politietaken die volgens haar evengoed door private bewakingsfirma’s uitgeoefend kunnen worden, zo schrijft De Standaard maandag. Het gaat onder meer om sweepings, het bekijken en beheren van camerabeelden, de opleiding en inzet van honden, het bedienen van drones en “alle vormen van veiligheidstoezicht en controle op personen”. Met zijn voorstel jaagt Open Vld minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) op, CD&V staat zeer weigerachtig tegenover de liberale voorstellen.

Jambon komt binnenkort met een initiatief om de wet op de private veiligheid uit te breiden, maar daar wachten Open Vld-Kamerleden Sabien Lahaye-Battheu en Katja Gabriëls dus niet op. “Een veiligere samenleving tegen een aanvaardbare kostprijs is het uitgangspunt”, legt Lahaye-Battheu de partijvoorstellen uit. “We moeten van private bewakingsfirma’s volwaardige spelers maken.”

CD&V’er Franky Demon reageert afwijzend op het uitbesteden van alle politietaken waar ook maar enigszins geweld of dwang bij zou komen kijken. “Dat private agenten iemand vragen om zijn identiteitskaart te tonen, moet kunnen. Maar razzia’s uitvoeren vinden wij bijvoorbeeld een taak van de politie”, aldus Demon. Hij wil ook niet weten van het einde van het overstapverbod voor politieagenten: zij moeten een ‘frigoperiode’ van vijf jaar respecteren als ze willen overstappen naar de private sector.

Dit debat over de uitbesteding van veiligheidstaken staat los van het kerntakenplan voor de politie, waarover binnen de federale regering wel een consensus bestaat.

Bron: Nieuwsblad, 21/11/16 (http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161121_02582729)

Mening: Ik volg Jan Jambon in zijn redenering en ben ook wel voorstander. In mijn ogen is het zelfs een win-winsituatie. De laatste tijd horen we vaak in het nieuws dat we in grote steden een tekort hebben aan politieagenten door de terreurdreiging, dit is daar toch een mooie oplossing voor? En dat dan nog eens tegen een mooie prijs. Het bekijken van camerabeelden of het bedienen van drones, daar heb je geen jarenlange opleiding als politieagent voor nodig denk ik. Zulke taken kun je gemakkelijk doorspelen naar die bewakingsfirma's. Ik ga akkoord dat private bewakingsfirma's geen razzia's moeten uitvoeren, maar er zijn in mijn ogen wel genoeg andere taken dat ze wel kunnen uitvoeren dat de werkdruk van de eigenlijke politieagenten kan doen laten dalen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.