actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st May 2015, 10:28
L*ndy Luyten L*ndy Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Beerse
Posts: 80
Een op zes soorten bedreigd door klimaatverandering

Een op zes soorten bedreigd door klimaatverandering

Een op de zes soorten op de planeet kunnen uitsterven als overheden de klimaatverandering niet aanpakken, zo stelt een Amerikaanse studie.

Als de koolstofuitstoot op het huidige pad blijft en de temperatuur met vier graden stijgt, dan zal zestien procent van de dieren en planten verloren gaan, klinkt het in de studie die in Science is gepubliceerd.

De soorten in Zuid-Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland lopen het meeste risico, aangezien ze vaak in kleine gebieden leven of niet gemakkelijk kunnen wegtrekken om aan hittegolven, droogtes of overstromingen te ontsnappen.

‘Het meest verrassende is misschien dat het risico op uitsterven niet gewoon toeneemt bij een temperatuurstijging, maar versnelt’, zegt onderzoeker Mark Urban. Hij analyseerde daarvoor de data van 131 wetenschappelijke studies over het onderwerp.

Als de temperatuur met twee graden stijgt zal het risico op uitsterven stijgen van 2,8 procent vandaag tot 5,2 procent. Dat wordt zestien procent als de opwarming van de aarde niet afgeremd wordt

Bron: De Standaard, 01 mei 2015, http://www.standaard.be/cnt/dmf20150501_01658242

Eigen mening: Ik denk dat iedereen hier toch eens bij stil moet staan. Iedereen weet dat de opwarming van de aarde een probleem is en een effect heeft op ons milieu, maar we doen er niets aan. Nu dit artikel verschijnt, worden we nog eens extra geconfronteerd met het probleem. Zestien procent van onze dieren en planten zullen verloren gaan op onze planeet als we de opwarming van de aarde niet aanpakken. Zestien procent? 1/6 van de planten en dieren op de wereld, dat is enorm veel! Er worden vanuit de overheden regels opgelegd met de maximum koolstofuitstoot die een land mag hebben. Ga je over deze grens, moet je een boete betalen. Deze boete zou een straf moeten zijn, maar de landen voelen er echter niets van. Gaan ze over hun eigen opgelegde grens, dan kopen ze overschot van andere landen over. Landen die hun grens niet bereiken, verkopen de 'overschot'. Ik vind dat dit men dit moet verbieden. Iedereen moet zich aan zijn eigen grenzen houden en daar moeten alle burgers bij helpen. Zelf probeer ik mijn steentje bij te dragen om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Twee jaar geleden nam ik steeds de auto. Overal waar ik naartoe moest, nam ik de auto mee. Nu probeer ik meer met de fiets de rijden en ga ik meer met het openbaar vervoer (als het slecht weer is bv.). Wanneer ik naar school rijd, carpool ik ook vaak. Zo rijdt er meestal een vriendin mee. Dit is opnieuw een auto uitgespaard. Ik probeer nog met andere zaken een steentje bij te dragen tegen de opwarming van het klimaat en ik hoop dat iedereen dit stilaan begint te doen. Wanneer ieder individu meewerkt tegen de global warming, zullen we meer bereiken en zal de global warming misschien ooit gestopt worden. Ook al is dit een zeer onrealistische droom (denk ik).
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st May 2015, 19:10
J*liette.Boonen J*liette.Boonen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 59
Zoals Lindy inderdaad aanhaalt, is deze droom inderdaad ook naar mijn mening zeer onrealistisch. Het feit dat andere landen zomaar overschotten van andere landen kunnen overkopen om bepaalde normen te halen, vind ik zeer onbegrijpbaar. Maar wat me nog meer verontrust, is het gegeven dat ontwikkelingslanden het meest de dupe zijn van de global warming die in essentie voor een groot deel veroorzaakt is door de industrielanden in het westen. Ik vind dan ook dat wij onze verantwoordelijkheid moeten opnemen. Dit doen we zeker niet door overschotten te gaan kopen in andere landen om boetes te ontlopen. We schuiven daarmee enkel het probleem op een lange baan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.