actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th May 2018, 13:44
Celien.G*ns Celien.G*ns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Vosselaar
Posts: 48
Mechelse schepen weigert huwelijk omdat bruid hem geen hand wil geven

MECHELEN - Marc Hendrickx (N-VA), Mechels eerste schepen en bevoegd voor burgerlijke stand, heeft maandagmiddag geweigerd om een huwelijk te voltrekken. De bruid, een moslima, wilde hem geen hand geven.

Hendrickx maakte over het voorval een post op zijn Facebookpagina. “Ik weigerde de dame niet omdat ze islamitisch is, maar ze weigerde me de hand te schudden toen ik haar en haar man wilde begroeten. Ze verwees hiervoor naar haar godsdienst en gewoonten”, zegt de eerste schepen.

Hij haalde aan dat je geen godsdienstige argumenten kan inroepen in een openbaar gebouw als het stadhuis. “Ik heb haar op een vriendelijke manier duidelijk gemaakt dat zo’n begroeting een deel van onze cultuur is. Daarop heeft het paar het stadhuis verlaten en ben ik opnieuw naar mijn bureau gegaan”, vertelt Marc Hendrickx.

Als de dame een hand blijft weigeren, zit een huwelijk in Mechelen er volgens de politicus niet in. “Niet zolang ik bevoegd schepen ben en ik denk ook niet dat ze andere collega’s bereid zal vinden”, zegt Hendrickx nog. Op kritiek is hij voorbereid. “Ik zit geregeld samen met vertegenwoordigers van de moskeeën en ze weten dat ik hier niet op toegeef.”


Mening:
Ik vind het een beetje kinderachtig van de vrouw. Ik begrijp Marc Hendrickx dan ook volledig. Als je wilt integreren in een andere cultuur dan moet je ook moeite doen om de gewoontes van die cultuur te respecteren. Ik vind dat deze vrouw niet hoeft te overdrijven. De hand schudden is gewoon de normaalste zaak van de wereld in onze cultuur en zij moet in mijn ogen dit ook gewoon doen. Ik ben zeker geen racist, maar ik vind dat deze vrouw zich meer mag aanpassen aan onze cultuur. Als zij dit niet kan moet ze maar in een islamitisch land gaan trouwen. Waarschijnlijk zal ze dat niet willen...

Bron: Gazet Van Antwerpen
Link: https://www.gva.be/cnt/dmf20180507_...-hand-wil-geven
Datum:7/5/2018
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.