actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2015, 15:21
Amber.V*erhoeven Amber.V*erhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 75
Charles Michel vraagt oprichting Europese CIA

Eerste minister Charles Michel heeft zondag gepleit voor de oprichting van een centraal inlichtingenagentschap binnen de Europese Unie, zoals de CIA in de Verenigde Staten. Bedoeling is om zo de informatie-uitwisseling tussen de nationale inlichtingendiensten te verbeteren. Daarnaast haalde Michel ook zwaar uit naar de kritiek van ‘Le Monde’ op België.

'Er is veel meer nodig (dan de middelen die vrijgemaakt worden op nationaal niveau)', zei Michel in het RTBF-programma ‘Les décodeurs’. 'Ik roep op tot de oprichting van een Europees inlichtingenagentschap.'

Verschillende daders of verdachten van de aanslag in Parijs stonden bij het OCAD geboekstaafd als geradicaliseerden. Maar in de nacht na de aanslagen beschikte de Franse politie niet over die info toen een van hen, de voortvluchtige Salah Abdeslam, gecontroleerd werd tussen Parijs en Cambrai. 'Er zijn mensen gezien door een dienst, maar de info waarover men beschikte om te vermijden dat zoiets zich zou voordoen, kon niet gebruikt worden', aldus de regeringsleider.

Op de RTBF verwierp Michel ook de beschuldigingen vanuit de PS. Die oppositiepartij bekritiseerde de regering-Michel omdat ze in het veiligheidsbeleid gesneden heeft. Michel wees erop dat de middelen bij de begrotingscontrole in het voorjaar verhoogd werden, na de politieoperatie in Verviers. Hij beklemtoonde ook dat er recentelijk 400 miljoen euro werd vrijgemaakt om de veiligheids- en inlichtingendiensten te versterken.

Molenbeek 'opkuisen'

De premier nam afstand van 'de woordenschat' van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA), die aangekondigd had Molenbeek te willen opkuisen. Tegelijkertijd sprak hij wel zijn steun uit voor de plannen van Jambon om de gemeente te ondersteunen in de strijd tegen het radicalisme, maar ook tegen de illegale economie en wapenhandel.

Daarnaast haalde Michel ook zwaar uit naar de kritiek van ‘Le Monde’ op België. Hij erkende dat ook België, net als andere landen, kampt met moeilijkheden. 'Maar we hebben geen jungle waar 6.000 mensen wonen, zoals in Calais. We hebben overdag geen dodelijke aanslagen gekend, zoals in het centrum van Marseille door zware misdadigers. We hebben geen plaatsen waar de politie niet durft komen, zoals in sommige Franse banlieues.'

Eigen mening: Ik vind dat zoiets echt vermeden moet worden. Er moet een veel betere communicatie zijn tussen de nationale inlichtingendiensten. Natuurlijk is dit niet zo vanzelfsprekend en is het voor ons makkelijk om hierop kritiek te geven. Maar wanneer jongen bij het OCAD geboekstaafd staan als geradicaliseerd moet men waakzamer zijn. Jongeren die radicaliseren is een gigantisch probleem en ik vind dat alle inlichtingendiensten op de hoogte moeten zijn van deze informatie. Miscommunicatie kunnen we in deze tijden waar terreurdreigingen steeds vaker voorkomen echt wel missen.

Bron: http://www.standaard.be/nieuws/meest-recent
Geraadpleegd op 29 november 2015

Laatst aangepast door Amber.V*erhoeven : 29th November 2015 om 15:34.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th November 2015, 15:55
Elke.L*uwerysen Elke.L*uwerysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Merksplas
Posts: 127
Net zoals Amber ben ik voorstander van een Europese centraal inlichtingenagentschap. Sinds de gebeurtenissen in Parijs is de terreurdreiging heel dichtbij. Om terreur in ons land en andere landen te vermijden, moet er informatie uitgewisseld worden. Tot op heden is dit blijkbaar nog niet het geval. De oprichting van bijvoorbeeld een inlichtingenagentschap zou een grote rol kunnen spelen in een betere communicatie. Ik ben zeker en vast voorstander, maar ik vraag me af of onze mensen hiervoor opgeleid zijn. Stel dat er geen geschikte kandidaten zijn om het inlichtingenagentschap te lijden, zou ik liever hebben dat er op een andere manier gewerkt wordt aan de communicatie tussen Europese landen. Het heet naar mijn mening geen zin om een centraal inlichtingenagentschap op te richten als niemand hiervoor opgeleid is, dat zou de communicatie alleen maar moeilijker maken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.