actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th February 2009, 19:19
katrijn.michielsen's Avatar
katrijn.michielsen katrijn.michielsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 115
Europa lanceert campagne tegen cyberpesten

Europa lanceert campagne tegen cyberpesten


Dinsdag lanceert de Europese Commissie een internationale campagne ter promotie van veiliger internetgebruik. Ze doet dat naar aanleiding van de Europese 'Safer Internet Day' die zich in het bijzonder richt op het voorkomen van jongeren die online gepest worden.

De campagne draait rond een filmpje van 1 minuut dat in 27 landen te zien zal zijn met als thema ‘Cyberpesten bij jongeren’. Het Antwerpse reclamebureau LDV United, dat eerder ook tekende voor de promotiecampagne van de stad Antwerpen, haalde de opdracht van de Commissie voor de realisatie van het filmpje binnen. De kostprijs van de campagne is 600.000 euro.

In de filmclip kan je zien hoe een meisje transformeert in de scheldwoorden die ze naar haar hoofd geslingerd krijgt op het internet. De bedoeling is om jongeren er bewust van te maken dat pesten op het internet even grote gevolgen heeft als pesten in het echte leven.

Onderzoek van de Universiteit Antwerpen wees uit dat drie op de tien jongeren al met dergelijke praktijken geconfronteerd zijn. Naast het pesten op zich wil de Europese campagne meer respect vragen voor de privacy van internetgebruikers.

Een trend op sociale netwerksites zoals Facebook of Netlog is het aanmaken van profielen van anderen met foute informatie. Zowel de jongeren als de ouders en de leerkrachten zijn zich volgens de Europese Commissie niet bewust van de schade die zoiets kan berokkenen. llo
Bron: www.destandaard.be

Mijn mening:
Ik vind het goed dat er aandacht wordt gespendeert aan dit fenomeen. Meer en meer worden jongeren gepest via internet. Het is voor daders veel makkelijker anderen te pesten via internet omdat ze zo niet in direct contact komen met hun slachtoffer en zich zo zelf dus veiliger voelen. Ik vind dat wij als toekomstig leerkracht hier ook belangrijke taak bij hebben. We mogen niet alleen oog hebben voor het feit dat jongeren op de speelplaats gepest worden, maar ook via internet. Deze preventie moet volgens mij niet alleen in het vak informatica of ICT, maar tijdens elk vak. Want elke leerkracht maakt toch al wel eens gebruik van internet. We moeten jongeren ervan bewust maken dat cyberpesten even erge gevolgen heeft dan direct pesten. Jongeren hebben hier evenveel last en pijn van!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th February 2009, 20:21
Hanne VG Hanne VG is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Ravels
Posts: 121
Cyberpesten

Net zoals Katrijn ben ik van mening dat wij als toekomstige leerkracht een belangrijke rol kunnen spelen in de preventie van dit fenomeen.
Misschien is de godsdienstles wel een ideaal moment om het eens over dergelijke zaken te hebben. Want cyberpesten komt wel degelijk voor, als dit bij de leerlingen onderling gebeurt, moet dit probleem zeker besproken worden en in het beste geval ook opgelost worden. Volgens mij is het helemaal niet zo evident om een 'cyberpester' te doen stoppen. Want wanneer zo'n leerling achter zijn PC zit, kan je hem niet betrappen. Terwijl er een geval van pesten in de klas of op de speelplaats voorkomt, kan je onmiddelijk ingrijpen als je het ziet gebeuren. Daarom is het belangrijk dat de ouders van de jongeren op hun hoede zijn en weten wat hun zoon of dochter juist op de PC doet. Dit is sowiezo ook noodzakelijk voor de andere gevaren die het internet met zich meebrengt. vb. pedofelie
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th March 2009, 00:36
Jill Wuyts Jill Wuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 88
Zeer informatieve aanvulling: Cyberpesten

Veel van dit gedrag is afhankelijk van de opvoeding en peargroep. Ik denk dat je als ouder of leerkracht enorm veel verschil kan maken in dit gedrag.

Eerder werd aangegeven dat je cyberpesten niet kan opsporen maar het kan wel degelijk.

Een kind zal het maar meemaken: op school, in je kamer, achter de computer, ... nooit kunnen vluchten van het pestgedrag.

Als opvoeder is het enorm belangrijk om zowel pesters en slachtoffers te begeleiden.

Mijn vorige klas waren echte cyberpesthelden. Ik was gelukkig geen slachtoffer, maar door correct optreden van onze leerkracht PAV kwam er snel een einde aan het gepest. Hiermee bedoel ik maar dat je als leerkracht een wereld van verschil kan maken.
__________________
“Waar fundamentele ethische waarden in het geding zijn, moet de godsdienst voor de ethiek wijken.”
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th March 2009, 17:35
Jolien Willems Jolien Willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: herentals
Posts: 147
Cyberpesten is inderdaad een fenomeen waaraan dringend iets moet gedaan worden. Ik vind de campagne dus een zeer goed initiatief. Want ik denk als we in cijfers zouden krijgen hoeveel % van de bevolking er gepest wordt op het internet dat we achterover vallen. Deze cijfergegevens zijn volgens mij niet te onderschatten.
Ik ken persoonlijk niemand die wordt 'gecyberpest', maar volgens mij heeft het ernstige gevolgen op de zelfzekerheid van de persoon. Net zoals bij het pesten in het echte leven.
En net zoals Katrijn zei is het voor ons belangrijk, als toekomstige leerkracht, dat we jongeren op de hoogte brengen van de gevolgen van cyberpesten.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 31st March 2009, 13:25
marliessomers marliessomers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: essen
Posts: 146
Ik vind het ook goed dat hieraan aandacht wordt besteedt. Jongeren zitten tegenwoordig veel op internet: netlog, facebook, msn, … Dit is vaak zeer leuk en makkelijk. Maar voor sommige die gepest worden is het een ware hel. Ook als leerkracht moet je hier aandacht voor hebben. Maar ik denk dat het uitbannen hiervan, net als het pesten in het echt leven, zeer moeilijk is. Op internet is er nog minder sociale controle dan in het echte leven, je kan zelfs anders voordoen dan dat je bent.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 13th April 2009, 12:11
Lien Boogers Lien Boogers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Geel
Posts: 125
Iedereen zal er wel mee akkoord zijn dat er campagne moet gevoerd worden.
Maar is preventie effectief? Of kan je het beter op het moment zelf aanpakken? Ik denk niet dat als leerlingen op een woensdagnamiddag op Facebook of Msn zitten tegen zichzelf zeggen 'Oej dat mogen we niet zeggen, want dat is cyberpesten dat hebben we tijdens de les gezien.'
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.