actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th October 2012, 13:24
Veronique.Peeters's Avatar
Veronique.Peeters Veronique.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Booischot
Posts: 98
Lightbulb NSZ: Leerlingen uit middelbaar hebben nood aan maand bedrijfsstage

NSZ: "Leerlingen uit middelbaar hebben nood aan maand bedrijfsstage"

Pas afgestudeerden hebben geen realistische kijk op de taakomschrijving van een job, het te verwachten loon en de extralegale voordelen. Dat leert een onderzoek bij 635 kmo's van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ).

Om de wereldvreemdheid te verhelpen wil het NSZ dat alle jongeren in het middelbaar onderwijs gedurende minstens één maand verplicht een bedrijfsstage ondernemen. Dat moet ook verplichte kost worden voor alle leerkrachten uit het secundair. "Nu staan bedrijfs- en onderwijswereld veel te ver van mekaar, wat voor een groot stuk die wereldvreemdheid van pas afgestudeerden verklaart", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws vandaag in een persbericht.

Aanwervingen
Ondanks de terugloop van het aantal vacatures heeft 69 procent van de kmo's die de afgelopen twee jaar op zoek gingen naar nieuwe kandidaten één of meerdere werknemers aangeworven die net de schoolbanken verlaten hadden. Het gaat vooral om jongeren met een diploma middelbaar of hoger onderwijs, slechts 7 procent heeft ook jongeren zonder diploma aangeworven.

Sterktes en zwaktes
Drieëntwintig procent van de kmo's vindt dat jongeren zonder professionele ervaring gemotiveerd zijn. Ook hun mondigheid (16 procent) en leergierigheid (14 procent) worden geapprecieerd. De zaakvoerders zijn minder te spreken over het feit dat ze snel tevreden zijn over hun prestaties op het werk (17 procent) en weinig flexibel (11 procent) zijn.

Te hoge verwachtingen
Het knelpunt ligt in de verwachtingen die vaak weinig realistisch zijn, aldus het NSZ. Slechts 32 procent van de kmo's geeft aan dat pas afgestudeerden een juiste kijk hebben op hun taakomschrijving en jobinhoud. Volgens 58 procent van de zaakvoerders hebben nieuwkomers geen realistische kijk op hun nettobeginsalaris, dat jongeren makkelijk 300 à 600 euro hoger inschatten. Pas afgestudeerden verwachten verder snel dat ze meteen een smartphone, computer en een wagen van de zaak krijgen. Zeven op de tien schat het aantal vakantiedagen wel correct in.

De Morgen, 20/10/2012

--------------------------------------------------
Op het eerste gezicht lijkt mij dit een fantastisch voorstel. Ik ben ook van mening dat bedrijfs- en onderwijswereld te ver van elkaar staan. Leerlingen krijgen heel wat theorie voorgeschoteld, ze maken oefeningen en soms ook toepassingen. Maar als leerkracht hoor je de vraag ‘Maar mevrouw, waarvoor gaan we dit in godsnaam ooit nodig hebben?!’ regelmatig opduiken. Leerlingen meer kennis laten maken met de bedrijfswereld en hun hier een maand stage laten doen lijkt mij dus een goed plan. Zo wordt hen niet enkel uitgelegd dat je dit bepaalde formuletje later wel eens kan nodig hebben voor het berekenen van bvb. een loon, maar kunnen ze het ook echt eens toepassen in praktijk. Het zou volgens mij voor de leerlingen zelf ook veel verduidelijken en ze zouden zo een realistischer beeld creëren wat betreft lonen, aantal vakantiedagen, taakomschrijving, … Het lijkt mij een veilige maar ook goede manier om de leerlingen stap voor stap de bedrijfswereld te leren kennen. De leerlingen worden door deze stage echt klaargestoomd om mee te draaien in de huidige maatschappij.
Als ik er dan verder over nadenk heeft dit voorstel ook wel zijn nadelen. De vereisten in bedrijven zijn sterk uiteenlopend en evolueren snel. In vele bedrijven leer je de job pas in het bedrijf zelf en zorgt je studie slechts voor achtergrondinformatie. En één maand een stagiair laten meedraaien in een bedrijf lijkt mij voor de bedrijven ook niet zo eenvoudig. Ik denk dat (in sommige bedrijven) stagiairs gauw zullen aangewezen worden voor het opknappen van wat klusjes.
Toch vind ik dat de voordelen zwaarder doorwegen in vergelijking met de nadelen. Misschien kan er een proefproject opgesteld worden om het voorstel eens uit te testen. Ik ben alvast voorstander van het idee!
__________________
Believe in yourself and all that you are. Know that there is something inside you that's greater than any obstacle.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st October 2012, 10:04
Wim.Caers Wim.Caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 100
Uit dit artikel blijkt niet over welke beroepen gesproken wordt. Ik neem aan dat het over alle mogelijke beroepen gaat.
Leerlingen uit bso en tso doen al wel een bedrijfsstage. Velen onder hen stoppen op hun 18e met studeren en gaan werken. Voor hen is het dan ook belangrijk dat ze al hebben kunnen kennismaken met het bedrijfsleven. Maar het ene bedrijf is het andere niet. Misschien moet er tijdens de lessen meer aandacht besteed worden aan bedrijfseconomie zodat ze weten hoe het er in de praktijk aan toegaat, wat er van hen verwacht zal worden en wat ze kunnen verdienen. Dat vereist dan ook dat leerkrachten zelf hiervan goed op de hoogte zijn of dat scholen meer praktijkmensen uitnodigen.
Aso-leerlingen studeren vaak na het middelbaar nog verder. De bedrijfswereld is dan ook nog niet onmiddellijk voor hen van toepassing. Beter dan is dat hoge scholen en/of universiteiten stages organiseren.
Om na de middelbare studies een juiste keuze te maken, kan het voor leerlingen wel interessant zijn om al eens kennis te maken met de bedrijfswereld. Op die manier weten jongeren waaraan ze zich later mogen verwachten.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st October 2012, 11:08
Eline.Martens Eline.Martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 87
Dit voorstel heeft naar mijn mening voor- en nadelen.
Deze stage zou de overgang van het schoolleven naar het bedrijfsleven voor velen gemakkelijker maken, omdat het dan een beetje minder nieuw is. In het TSO en BSO zijn er al vaak stages voorzien voor de leerlingen. Aangezien deze leerlingen meestal voor een bepaald vak aan het leren zijn lijkt me dit niet meer dan logisch. Ik denk dat het voor leerlingen van het ASO al veel moeilijker is om een geschikte stageplaats te vinden omdat er heel wat zijn die nog niet weten wat ze later als werk willen hebben. Aan de andere kant kan deze stage hen misschien helpen bij het kiezen van een studierichting.
Net zoals Veronique aanhaalde is het voor de bedrijven ook niet altijd eenvoudig om een stagiaire voor een maand aan te nemen. Hier kan ik ook volledig inkomen.
Globaal gezien vind ik het een zeer goed idee en zou het dus in de praktijk gebracht moeten worden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 22nd October 2012, 14:35
Nick Peers Nick Peers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 90
NSZ: Leerlingen uit middelbaar hebben nood aan maand bedrijfsstage

Naar mijn mening is het enorm leerrijk voor jongeren om langer dan enkele dagen of een week mee te draaien in een onderneming. Ik heb gemerkt, door onlangs een out of the box-stage bij Centea te doen voor Praktijk 3, dat ik enorm veel heb bijgeleerd en mijn stage duurde maar twee weken. Deze ervaring heeft mij ook voor mijn onderwijsvak economie nieuwe inzichten gegeven. Voor leerlingen in het middelbaar is economie vaak een vak dat nogal ver van hun leefwereld verwijderd staat. Als leerlingen in een bedrijf moeten meedraaien dan leren ze ook meer over bedrijfsculturen en kunnen ze de leerstof die ze zien bij economie veel beter plaatsen. Niet enkel voor economie heb ik bijgeleerd, maar ook heb ik nieuwe inzichten opgedaan met betrekking tot de kosten van een woning en dergelijke. Met het oog op de toekomst zijn deze zaken misschien wel het belangrijkst. De jongere is er ook bij gebaat om meer te leren over het leven waarin ze als volwassene in terecht komen. Een vooruitblik op de realiteit lijkt me daarom erg zinvol.

Zowel voor de ervaring als voor de technische zaken die jongeren leren in een bedrijfsstage vind ik het zeker een goed idee. Jongeren leren op een bedrijfsstage ook flexibel te zijn omdat dat in de huidige bedrijfswereld verwacht wordt. Verder leren ze ook kritisch naar hun eigen werk te kijken. Ik zie weinig negatieven buiten dat bedrijfsleiders en supervisors misschien iets te kritisch zullen zijn voor het werk van de stagiair. Dus van mij krijgt dit idee een positieve evaluatie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.