actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd November 2012, 23:13
c*rl.proost c*rl.proost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 128
Opnieuw baby in vondelingenschuif

Opnieuw baby in vondelingenschuif

ANTWERPEN - In de vondelingenschuif van de organisatie Moeders voor Moeders in Antwerpen is rond 17 uur een kind gevonden. Het gaat om de vierde vondeling sinds 2000, en de tweede dit jaar. Dat meldt VTM in het Nieuws.

Het gaat om een pasgeboren jongetje. De politie voert een sporenonderzoek in de buurt om de identiteit van de moeder te achterhalen. Het kind blijkt in goede gezondheid te verkeren en zal worden ondergebracht in een Centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning, meldt het OCMW van Antwerpen.
Naar traditie is het OCMW-voorzitter Leen Verbist die de voogdij op zich zal nemen in afwachting van eventuele onderbrenging in een pleeggezin met het oog op adoptie. Het kind zal, zoals gebruikelijk, voorlopig als achternaam ‘De Kleine’ krijgen.

Het is nog maar de vierde baby sinds de vondelingenschuif in 2000 werd geďnstalleerd. De vorige dateert van afgelopen zomer. Hij werd Adriaan genoemd en kwam bij een gastgezin terecht. De ouders hebben in principe zes maanden de tijd om zich nog te bedenken voor de adoptieprocedure wordt opgestart.

Het luik geeft radeloze jonge moeders de mogelijkheid hun baby een veilige thuis te geven. Ook in 2007 en 2009 werd een kind achtergelaten.

Bron: De Standaard, zaterdag 03 november 2012, 19u09

Mening: Het concept van een vondelingenschuif vind ik eigenlijk iets goeds. Het is blijkbaar niet echt bekend of de drempel om er gebruik van te maken is erg groot. Dit is slechts de vierde keer in 12 jaar dat men er gebruik van maakt. Dus ik ben blij dat dit toch gebeurde, voor radeloze, pas bevallen moeders kan dit een andere en vooral betere uitweg zijn. Moest er geen vondelingenschuif zijn, dan zou deze moeder haar kind misschien gewoon vermoord hebben. Misschien had de moeder ook effectief niet de mogelijkheid om het kind een toekomst te bieden wat het verdiende. Nu is dat wel het geval. Wat ik wel raar vind is dat de politie de identiteit van de moeder wil achterhalen. Ik hoop voor de moeder dat ze haar niet vinden, het zal immers al moeilijk genoeg zijn voor deze vrouw momenteel! Dat de ouders het kind nog kunnen opeisen klinkt wel raar, maar misschien is dit geen slechte zaak. Het kan immers altijd om een impulsieve beslissing gaan waar de moeder snel spijt van krijgt. In ieder geval hoop ik op een mooie toekomst voor het kindje!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th November 2012, 08:44
nelleke.aerts nelleke.aerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Testelt
Posts: 83
De reden waarom de politie op zoek gaat naar de moeder van het kind is vrij simpel. Een kind te vondeling leggen is nog steeds strafbaar in België. We spreken hier over een mogelijke straf van 3 jaar cel. Wat me meteen een beetje een dubbel gevoel geeft. Vooral als het gaat om een kind in de vondelingenschuif. Een vrouw die een kind hier achterlaat doet dit in mijn ogen vrij 'bewust'. Ze wil waarschijnlijk voor haar kind een beter leven en neemt deze 'moeilijke' beslissing. Is dit dan niet positief voor het kind. Akkoord, het kind gaat zich na een poosje vragen stellen en dan is het voor een kind moeilijk om dragen dat je moeder je gewoon achterliet. Anders vind ik het wanneer vrouwen hun kinderen achterlaten in parken of op pleinen. Deze kinderen zijn niet beschut tegen de koude en moest het zijn dat ze niet gevonden worden, sterven ze. Dat deze vrouwen gezocht en bestraft worden vind ik normaal maar iemand die z'n kind in de vondelingenschuif legt. Nee, daar heb ik het moeilijk mee.
misschien moet er toch maar eens werk gemaakt worden van anoniem bevallen...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th November 2012, 17:10
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
Je bent inderdaad strafbaar als je een kind te vondeling legt. Er is namelijk een verplichting om een geboorte binnen de 15 dagen aan te geven. En, zoals Nelleke ook al heeft aangehaald, kan 'het verlaten of in behoeftige toestand achterlaten van een kind' bestraft worden. In de praktijk wordt die straf echter meestal opgeschort, en terecht! Het gaat hier om moeders die het beste willen voor hun kind. Ze zijn in nood, in paniek. De schuif is een veel beter alternatief dan de vuilbak of een vijver.

Het is inderdaad bedenkelijk dat de politie de identiteit wil achterhalen van de moeder omdat de hulporganisatie Moeders voor Moeders er haast alles aan doet om de anonimiteit te bewaren. Zo moeten ze, als een kind te vondeling wordt gelegd en het alarm gaat af, verplicht 20 minuten wachten zodat de vrouw ongemerkt weg kan gaan. De moeder krijgt ook nog zes maanden de tijd om zich te bedenken.

Enerzijds sta ik positief tegenover de schuif, omdat moeders wel het beste willen voor hun kind en weten dat ze er zelf niet voor kunnen zorgen. Het zal voor hen ook zeker niet gemakkelijk zijn om deze stap te zetten. Anderzijds stel ik mij wel de vraag of de moeder niet voor de zwangerschap wist dat ze niet voor een kind kon zorgen? Natuurlijk kunnen er altijd onvoorziene omstandigheden optreden, maar een kind op de wereld zetten is niet evident en ik denk dat sommige mensen hier te weinig over nadenken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.