actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th April 2010, 11:11
jelledebelder jelledebelder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Heist o/d Berg
Posts: 93
Pedofiel lokt tientallen meisjes via Netlog

Pedofiel lokt tientallen meisjes via Netlog

BRUSSEL - Een 40-jarige restaurantuitbater uit Louvain-la-Neuve is opgepakt op verdenking van pedofilie. Via het sociale netwerk Netlog lokte hij ruim twee jaar tienermeisjes met de belofte van een loopbaan als model. Hij maakte tientallen slachtoffers.

De bal ging aan het rollen toen een van de meisjes het met haar ouders had over haar afspraak met de man die zich voor modefotograaf had uitgegeven. Of het normaal was dat zij voor een fotoshoot haar bh had moeten uitdoen? Ze vertelde ook dat de kerel haar borsten had aangeraakt om na te gaan of ze wel voldoende stevig waren. De ouders roken meteen onraad en dienden een klacht in bij de politie.

De speurders konden de dader vrij snel identificeren. Toen hij werd opgepakt, bleek dat hij niet aan zijn proefstuk was. Zeker twintig meisjes van 11 tot 18jaar had hij via Netlog voor een fotosessie kunnen strikken. Systematisch moesten de slachtoffers uit de kleren. En als hij daar de kans toe kreeg, aarzelde de pedofiel niet om seks met de meisjes te hebben. Hij beweerde immers dat hij over de nodige contacten beschikte om hun modellendroom te doen uitkomen, maar voor wat hoorde wat.

‘Chatvriendin'

Uit het onderzoek blijkt dat de man een vast stramien had om slachtoffers te lokken. Hij bood zich op Netlog aan als een meisje van dezelfde leeftijd dat op zoek was naar nieuwe vriendinnen. Zodra hij voelde dat het begon te klikken, schakelde hij over op intiemere onderwerpen. Hij stuurde complimentjes over hun uiterlijk en vermeldde terloops dat hij een goede vriend had die modellen fotografeerde en die toevallig in België was.

De pedofiel wist sommige slachtoffers zo veel vertrouwen in te boezemen dat ze hem naaktfoto's van zichzelf doorstuurden om toch maar voor een fotoshoot te worden uitgenodigd. En die kwam er sneller dan zij gehoopt hadden. Voor de ontmoetingen koos hij een hotel uit waar de meisjes bovendien zelf voor moesten betalen. De ‘chatvriendin' veranderde plots in de ‘modefotograaf', die bovendien een artiestennaam gebruikte om latere identificatie of opsporing te bemoeilijken. Zonder ooit agressief te worden, gebruikte de pedofiel allerlei trucjes om te zien hoever hij de meisjes kon drijven. Hoe reageerden zij als hij bij het opmeten van de borstomtrek toevallig hun borsten aanraakte? Wat als hij ze vroeg om uit de kleren te gaan, of om een gewaagde pose aan te nemen?

De belofte van een carrière op de catwalk spoorde heel wat meisjes aan om op alle vragen en grillen van de pedofiel in te gaan, tot seksuele betrekkingen toe. Maar de sluwe pedofiel hield er rekening mee dat hij ooit door een slachtoffer aan de galg gepraat zou worden. Daarom maakte hij ook afspraken met volwassen vrouwen, van wie hij ook naaktfoto's nam. In geval van nood hoopte hij met deze beelden te kunnen weerleggen dat hij alleen uit was op minderjarige slachtoffers.

De speurders heeft hij hiermee in elk geval niet om de tuin kunnen leiden. Integendeel. De onderzoekers hebben alvast een twintigtal slachtoffers kunnen identificeren, maar zij vrezen dat de pedofiel contacten onderhield met tientallen meisjes die hij hetzelfde lot wou doen ondergaan als zijn eerste slachtoffers.

'De Standaard', 12/04/2010

Eigen mening:

Deze spijtige gebeurtenissen maken nog maar eens duidelijk dat jonge chatters zeer goed moeten opletten met wie zij intiem gaan: niet iedereen heeft immers goede bedoelingen.
De bedrieger in kwestie was niet aan zijn proefstuk toe, werkte volgens een gehaaide werkwijze en wist zeer goed waar hij mee bezig was. Dat bewijzen de zogenaamde 'trucjes' die de bedrieger voorzag om de politie te kunnen misleiden. Ik vind het choquerend dat meerdere jongeren (in dit geval meisjes) zelfs tot seks willen overgaan om een mogelijke modellencarrière af te dwingen. Blijkbaar deinzen sommige jongeren voor niets terug om hun dromen mogelijk in vervulling te doen gaan.

Laatst aangepast door jelledebelder : 12th April 2010 om 11:32.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th April 2010, 12:22
Lize Holemans Lize Holemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Lier
Posts: 69
Dit toont nogmaals hoe onbetrouwbaar het internet wel kan zijn. En dan zeker sociale netwerksites zoals bijvoorbeeld Netlog.
Ik denk dat jongeren te weinig worden gewezen op eventuele gevaren van zo'n site. Ze denken hier vaak niet langer over na en denken toch niet dat dit hen kan overkomen.
Ook is het te gemakkelijk om je aan te melden onder een vals profiel. Zo ben ik bijvoorbeeld lange tijd leidster geweest van de kabouters bij de scouts. Dit zijn meisjes van 10, 11 en 12 jaar. Zij waren nog te jong om een profiel te hebben op Netlog, dus maakten ze een profiel aan waarin ze beweerden dat ze 16 jaar waren. Hier moet toch iets aan te doen zijn?
Zoals hierboven reeds gezegd denk ik dat het belangrijk is dat jongeren op school gewezen worden op eventuele gevaren, dat ze bewust worden van het feit dat niet iedereen met hen wil bevriend worden om de juiste redenen. En dat het belangrijk is om privé-informatie, zoals je e-mailadres, GSM-nummer, ... niet op het internet te zetten.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th April 2010, 15:48
Tine Van den Langenbergh's Avatar
Tine Van den Langenbergh Tine Van den Langenbergh is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Zoersel
Posts: 78
Jongeren worden vaak wel geïnformeerd over de gevaren van het internet, maar ze denken altijd dat hun zoiets niet zal overkomen. Ik denk dat scholen een preventiebeleid met gevaren over het internet moeten inwerken, zo worden alle jongeren bereikt. Sociale netwerksites zouden geen privé-informatie zomaar voor iedereen mogen zetten. Facebook heeft de mogelijkheid je privé-informatie enkel voor vrienden te zetten, dit is al een stap in de goede richting. Maar het probleem is dat veel jongeren iedereen die hun uitnodigt, zomaar als vriend aanvaarden zonder hierover verder na te denken. Ik heb zelf ook een facebook account, maar voeg enkel mensen toe die ik effectief ken, zo is de kans op zulke problemen miniem. Ik denk ook dat ouders een oogje in 't zeil moeten houden wanneer hun minderjarige kinderen accounts hebben op sociale netwerksites, ook al zullen alle jongeren dit niet even fijn vinden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th April 2010, 17:24
Jens_Cools Jens_Cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 65
Gisteren heb ik hier een reportage over gezien op Koppen als ik me niet vergis. Jonge meisjes werden gelokt door zogezegde fotografen, modeontwerpers die hen een carrière aanboden. Maar natuurlijk voor wat hoort wat. De Pedofielen vroegen de meisjes om naaktfoto's door te sturen of om zich uit te kleden op de webcam, dit om te weten welk vlees ze zogezegd in de kuip hadden...

Één van de zovele trucs van de pedofielen om toch maar iets los te peuteren bij de vatbare meisjes. Het laat ook nogmaals blijken welke gevaren de sociale netwerksites Netlog, Facebook, ... met zich meebrengen. Jongeren denken wel dat ze bestend zijn tegen deze gevaren, maar niets is minder waar. Pedofielen krijgen zo veel persoonlijke informatie over hen, dat hij hierop maar al te slim weet in te praten.

Nogmaals een geval dat aanzet tot nadenken, maar waar weer weinig aan gedaan zal worden waarschijnlijk...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.