actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th March 2017, 09:39
Ev*lienVanzummeren Ev*lienVanzummeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2017
Locatie: Vielsalm
Posts: 37
Theo Francken vraagt tot 180 miljoen extra voor asiel

Theo Francken vraagt tot 180 miljoen extra voor asiel


Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) wil 150 tot 180 miljoen euro extra voor de opvang van asielzoekers. Dat valt moeilijk in de regering.


De regering-Michel boog zich gisteren over de begrotingscontrole. In principe zou dat klusje snel geklaard kunnen worden. Want er moet slechts 313 miljoen euro worden gevonden om de begroting 2017 op koers te houden.
Fedasil

Maar er duiken toch enkele obstakels op. Zo werd gisteren duidelijk dat er ook extra geld gevraagd wordt. Theo Francken wil dat het budget van Fedasil, dat instaat voor de opvang van asielzoekers, met 150 tot 180 miljoen euro stijgt.
Er zijn nog 25.000 plaatsen voor asielzoekers open. Dat zijn er 7.000 meer dan waar Fedasil geld voor krijgt.

Dat is volgens Francken nodig omdat de nasleep van de asielcrisis zich nog altijd laat voelen. Er zijn nog 25.000 plaatsen voor asielzoekers open, terwijl Fedasil maar geld krijgt voor 16.000 plekken en een reserve van 2.000.

Maar 150 tot 180 miljoen euro extra uitgeven voor asiel is niet evident. Dat maakt de begrotingscontrole alleen maar moeilijker. ‘Die meervragen zijn geen evidentie. Francken had zijn afbouwplan maar moeten versnellen’, klinkt het in regeringskringen.

De N-VA krijgt het verwijt dat ze aan de ene kant aandringt op besparingen, maar tegelijk bij elke begrotingsronde extra geld vraagt voor veiligheid en asiel. Zowel de N-VA als Fedasil benadrukt dat ze perfect op schema zitten.

Vandaag zet de regering-Michel de begrotingsgesprekken voort.

Bron: De Tijd (16 maart)

Mening: Ik heb hier een dubbel gevoel bij.
Ik ben geen racist, maar ik kan, maar niet geloven dat ze 180 miljoen EURO extra willen vrijmaken voor Fedasil. Ik vind het heel erg dat er veel mensen op de vlucht moeten en dat ze nergens naartoe kunnen. Dit begrijp ik maar al te goed. Wat niet weg neemt dat ik ook aan de armoede van onze Belgische burgers denk.
Er zijn ook veel Belgische mensen die geen slaapplaats hebben en die onder de brug moeten slapen. Ik vind het heel mooi van ons land om de vluchtelingen nog meer te willen helpen. Maar onze overheid mag niet vergeten dat er ook geld mag vrijkomen voor onze Belgische dakloze ‘s.
Ik heb zeker ook medelijden met de mensen die komen schuilen in Fedasil. Ik heb zelf 2 maanden vrijwilligers werk moeten doen in het opvang centrum van Gouvy. Hierdoor heb ik een aantal zaken beter begrepen. Ik heb een familie leren kennen die al 5 jaar in België woonde. Hun kinderen waren hier geboren en hadden niets anders gekend. Ze deden zo hun best op school, zelfs meer dan anderen. Op een dag kregen de ouders te horen dat ze terug naar hun land moesten samen met hun kinderen. Ik vond het emotioneel heel zwaar dat die kindjes naar een land moesten waar ze nog nooit waren geweest. Ze hadden zoveel angst en wilde niet weg.
Uiteraard kunnen we niet iedereen hier eeuwig laten blijven. Maar het is niet leuk voor de mensen die hier eindelijk ingeburgerd zijn om terug gestuurd te worden.
Zoals ik al vermeld had heb ik hier een dubbel gevoel bij want zou meer geld een langer verblijf betekenen voor de vluchtelingen? Zullen deze kinderen hier helemaal kunnen opgroeien? Tot slot, vraag ik me af, of er ook wordt gedacht aan onze daklozen?

Laatst aangepast door Ev*lienVanzummeren : 16th March 2017 om 10:09.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.