actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd March 2014, 12:16
j*nthe.vermeiren j*nthe.vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Loenhout
Posts: 107
Studenten stellen examens vaker uit

Studenten stellen examens vaker uit
22/03/2014

Amper één op de drie studenten in het hoger onderwijs haalt binnen de drie jaar zijn bachelordiploma. Dat schrijft De Standaard in haar weekendkrant.
Sinds de hervorming van het hoger onderwijs halen zeven studenten op de tien die aan een bachelor beginnen, hun diploma. Maar slechts één op de drie doet dat binnen de drie jaar. Uit cijfers van de Vlaamse databank Hoger Onderwijs blijkt dat dat aantal nog slinkt.

‘We merken dat studenten systematisch vier tot vijf jaar doen over een opleiding die ze in drie jaar moeten afronden. Dat is niet de bedoeling’, zegt Didier Pollefeyt, vicerector van de KU Leuven.

'Verkwisting van overheidsgeld'

Sommige studenten doen zelfs zes of zeven jaar over hun bachelor, blijkt uit de cijfers van het academiejaar 2006-2007. ‘Dat is niet alleen een verkwisting van overheidsgeld’, zegt Pollefeyt. ‘Het jaagt de ouders ook op kosten.’

Volgens experts is de evolutie een gevolg van de grotere flexibiliteit die bij de vernieuwing van het hoger onderwijs werd ingevoerd. Studenten die voor een of meer vakken zakken, kunnen beslissen de tweede examenperiode over te slaan en toch naar het volgend jaar overstappen. De onvoldoendes nemen ze dan mee.

'Studenten blijven studenten'

Volgens Isabelle Lanszweert, afdelingshoofd Studie- en Loopbaan*advies aan de UGent, leidt dat tot bizarre situaties. ‘Sommige derdejaars zijn nog altijd niet geslaagd voor vakken uit het eerste jaar. Soms horen we dat een student vakken meeneemt naar het volgend jaar, omdat hij door het mooie weer geen zin had om te studeren. Dat roept vragen op.’

‘Studenten zijn en blijven studenten’, erkent vicerector Didier Pollefeyt. ‘Als je ze de kans geeft om vakken mee te nemen, zullen ze dat doen. Het leven is meer dan studeren alleen, redeneren ze. Maar de flexibilisering is te ver doorgeschoten. De regels moeten strenger worden.’

BRON: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140321_068

Mening: Voor ons studenten is dit inderdaad gemakkelijk, slagen we niet voor een vak dan nemen we dit vak het volgend jaar toch gewoon opnieuw op in ons programma. Ik schrok er toch wel van dat slechts één op drie studenten zijn/haar bacheloropleiding afrond binnen de drie jaar. Veel studenten doen er vier, vijf of zelfs zes jaar over, maar volgens mij mag dit niet de norm worden. Ik vind persoonlijk vijf of zes jaar al wel lang en zoals in het artikel aangegeven kost dit de overheid een heleboel geld. Maar ook voor de ouders kost dit handenvol geld, inschrijvingsgeld, cursussen, boeken, vervoer naar school of de huur van een kot enz. Ik zou er mij persoonlijk ongemakkelijk bij voelen als ik over een opleiding die drie jaar duurt, zes jaar doe. Al kan ik langs de andere kant wel begrijpen dat je er als student voor kiest om het wat rustiger aan te doen en de opleiding wat meer te spreiden. Zoals eerder vermeld vind ik in dat geval vier jaar aanvaardbaar.

Laatst aangepast door j*nthe.vermeiren : 22nd March 2014 om 13:07.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd March 2014, 20:01
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Ik ben eigenlijk niet zo erg geschrokken van deze cijfers. Veel studenten zijn graag student en vinden het niet zo erg om wat langer over hun opleiding te doen. Voor de ouders is dit niet zo’n lachertje, aangezien zij meestal degenen zijn die de studies van hun kind moeten bekostigen. Ook de overheid kost dit veel geld en ik denk dat dit ook de kwaliteit op de werkvloer vermindert. Minder bekwame studenten kunnen op deze manier hun programma wat aanpassen zodat ze uiteindelijk toch een diploma behalen wat eigenlijk een beetje te hoog gegrepen was. Dit zou eigenlijk niet mogen kunnen, vind ik. Men zou dus zeker iets moeten veranderen aan dit huidige systeem. Teruggaan naar het systeem van vroeger is ook geen oplossing. Er zijn namelijk ook studenten die bekwaam genoeg zijn, maar toch voor enkele vakken niet slaagden om één of andere reden. Voor deze studenten is het wel zinvol om naar het volgende jaar over te gaan en enkel die vakken over te doen waarvoor ze een onvoldoende haalden. Ze zouden een systeem moeten vinden waarbij dit nog wel mogelijk is, maar waarbij de “profiteurs” en de minder bekwame studenten toch niet meer zo gemakkelijk aan een diploma geraken. Ik zou ook een maximum stellen van 4 jaar.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd March 2014, 02:19
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
Ik ga niet akkoord met Merel haar uitspraak over het diploma dat 'te hoog gegrepen is'. Als het diploma te hoog gegrepen zou zijn, zouden de studenten dit nooit kunnen behalen. Wanneer een student na x aantal jaar een voldoende haalt voor een vak, betekent voor mij dat hij of zij de materie beheerst en dit heeft laten zien. Dan zou het in feite niet mogen uitmaken op hoeveel jaar een diploma is behaald en zou het volgens mij absoluut geen verschil uitmaken op de werkvloer.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.