actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2014, 12:05
Hendrik.S*uvillers Hendrik.S*uvillers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Thuis
Posts: 83
NAVO-interventiemacht moet binnen 48 uur paraat zijn

De NAVO gaat vanaf volgend jaar een snelle interventiemacht klaar houden die binnen 48 uur inzetbaar moet zijn, onder meer in Centraal- en Oost-Europa. Duitsland, Nederland en Noorwegen zullen de eerste soldaten leveren. Tegen februari moet duidelijk zijn hoe die nieuwe interventiemacht er zal uitzien, heeft NAVO-secretaris-generaal Stoltenberg gezegd.
Stoltenberg deelde vandaag mee dat de 28 NAVO-lidstaten het eens geworden zijn om een snelle interventiemacht op te richten, om zich te beschermen tegen Rusland en andere dreigingen.

De NAVO-lidstaten hadden in september, tijdens een topontmoeting in Wales, al beslist om een snelle interventiemacht in het leven te roepen. Dat idee was ontstaan als reactie op de druk die Rusland uitvoert op Oekraïne. Intussen heeft de NAVO haar aanwezigheid in Oost-Europa al opgevoerd om de buurlanden van Rusland te beschermen.

Belgische F-16's
De interventiemacht zal uit zo'n 3.000 à 4.000 manschappen bestaan en wordt in eerste instantie gedragen door Duitsland, Nederland en Noorwegen.

Maar ook België zal vanaf januari F-16-vliegtuigen in Polen inzetten om het luchtruim mee te bewaken. Volgens de NAVO zijn er de helft meer incidenten met Russische gevechtsvliegtuigen die het NAVO-luchtruim schenden dan vorig jaar.

Repliek van Reynders
Ondanks dit Belgische engagement zag minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders zich genoodzaakt om te reageren op de kritiek van zijn Amerikaanse collega John Kerry. Die klaagt dat de defensiebudgetten van verschillende Europese landen aan het krimpen zijn.

Dat gaat volgens Kerry in tegen de afspraak om "de uitgaven in reële termen te verhogen naarmate het bbp zou stijgen". Het NAVO-doel blijft om op termijn 2 procent van het bruto binnenlands product aan defensie te besteden.

Ondanks de extra besparingen zal België wel een bijdrage blijven leveren binnen de NAVO, aldus Reynders. "België neemt in 2015 deel aan de drie luiken - ter land, ter zee en in de lucht." De beslissing is zeer duidelijk. We zijn van plan om hiermee door te gaan en dat is ook bij Defensie zeer duidelijk."

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2167630

Mening: Ik vind het moeilijk om rond zaken zoals deze, een mening te vormen. Langs de ene kant lijkt het me wel goed dat landen gaan samenwerken om zich te beschermen tegen dreigingen. Langs de andere kant ben ik geen voorstander van een gewapend conflict. De kans dat dat gebeurt, is toch reëel aangezien je een paar duizend manschappen gaat inzetten. Wat mij betreft hoeft deze interventiemacht niet. Ik zou eerder oplossingen zoeken door aan diplomatiek overleg te doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.