actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th December 2016, 09:29
ColinW*uters ColinW*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Mol
Posts: 51
Waarom moet mijn kind naar de kleuterschool?

Vlaams Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) wil dat alle kinderen naar de kleuterschool gaan. Daarom stelt ze vanaf 1 januari 2017 een kleutercoördinator aan. ‘In de kleuterschool leren kinderen delen, ruzie maken, hun beurt afwachten’ zegt docent gezinspedagogiek Michel Vandenbroeck (UGent) .

Of iemand wel of niet kleuteronderwijs volgt, is een belangrijke voorspeller van schoolachterstand en prestaties op latere leeftijd. ‘Een succesvolle schoolloopbaan biedt meer kans op een goede plek in de samenleving.’ zegt Michel Vandenbroeck. Over het algemeen is het goed gesteldmet kleuterparticipatie binnen Vlaanderen. De kleutercoördinator moet de lage participatie in het kleuteronderwijs binnen bepaalde bevolkingsgroepen aanpakken. Het probleem stelt zich vooral bij kinderen met een migratieachtergrond uit Midden- en Oost-Europa.

‘We moeten nadenken waarom kinderen niet naar school gaan’ zegt Michel Vandenbroeck. ‘Uit onderzoek blijkt dat alle ouders de kleuterschool wel belangrijk vinden, dat is niet het probleem. Ze zijn eerder bezorgd over de zorg van het kind binnen de school.’

Betere kansen

‘De kleuterschool biedt kansen, en is een plaats waar kinderen essentiële vaardigheden opdoen’, aldus Vandenbroeck. ‘Het gaat niet alleen om het individuele kind, maar ook om de samenleving. Kinderen leren er ruzie maken, delen, hun beurt afwachten. Ze creëren er nieuwsgierigheid en doorzettingsvermogen.’ De kleuterschool is ook de plek waar kinderen abstracte begrippen leren, experimenteren en hun taal verder evolueren. Elk kind in de kleuterschool krijgen is dus een goede zaak. ‘Maar enkel als er tweerichtingsverkeer is. Ouders en school moeten blijven communiceren over de zorg voor het kind.’ vindt Vandenbroeck.

13/12/2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161212_02622009

Eigen mening:
Ik zie alleen maar voordelen in dit voorstel. Het is essentieel dat kleuters samen spelen en leren. We kunnen ze niet snel genoeg hun sociale vaardigheden laten ontwikkelen. En hoe belangrijk is het dat een kind leert delen, in de rij staan, ruzie maken en samenwerken. Volgens mij heeft een kind die naar de kleuterklas is geweest een voordeel op de kinderen die zijn thuisgebleven. En het is bewezen dat kinderen die niet naar de kleuterklas zijn geweest minder kans hebben op een succesvolle loopbaan en minder kansen hebben in de samenleving. Vooral ook de kleuters van andere origine moeten naar de kleuterklas gaan. Dit gaat hen helpen te integreren in de samenleving en het leert de rest van de kinderen om samen te leven en te werken met kleuters die een andere huidskleur hebben.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th December 2016, 11:52
amina.j*cops amina.j*cops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: zoersel
Posts: 85
Ik vind dit een zeer goed initiatief. In de kleuterklas leren kinderen belangrijke vaardigheden die ze de rest van hun schoolcarrière nodig zullen hebben. Deze vaardigheden waaronder leren delen, sociale contacten leggen... gaan kinderen die niet naar de kleuterschool gaan volgens mij veel minder ontwikkelen. Daarom vind ik het dan ook heel belangrijk dat alle kinderen naar de kleuterklas gaan, inclusief de kinderen uit migrantengezinnen. Want het zijn eigenlijk juist de kinderen uit migrantengezinnen waarvoor deze vaardigheden belangrijk zijn om later te kunnen meedraaien in onze maatschappij. Daarnaast gaat denk ik de weerstand tegen migranten ook verminderen als kinderen al van jongs samen met migrantenkinderen in de klas zitten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.