actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st December 2014, 20:47
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Weinig succes op koopzondag

‘20 procent minder verkoop dan vorig jaar op koopzondag’

De laatste koopzondag voor Kerstmis is voor de handelaars niet zo succesvol als vorig jaar. Dat zegt Comeos, de federatie voor handel en diensten. Om 15.30 uur waren al 1.321.510 elektronische betalingen geregistreerd. ‘Dat zijn er 20 procent minder dan op hetzelfde moment een jaar geleden op de laatste zondag voor de feestdagen’, zegt Comeos.
‘Het koopweekend bevestigt én versterkt de negatieve spiraal waar de handel zich al het hele jaar in bevindt’, zegt de federatie. De hoop van veel winkeliers was op de koopweekends gevestigd, want de decembermaand zou het jaar nog enigszins kunnen redden. ‘Maar dat blijkt niet te gebeuren. Zaterdag hadden we een uur lang problemen met het betaalverkeer, op zondag verkopen we in de winkels een vijfde minder dan op de laatste zondag voor kerst vorig jaar’, zegt Dominique Michel, ceo van Comeos. ‘Dat is behoorlijk dramatisch als je weet dat in sommige sectoren tot dertig procent van de jaaromzet nu wordt gemaakt.’
Webwinkels
Comeos ziet drie mogelijke oorzaken voor het slechte weekend. ‘Vorig jaar viel het weekend dichter bij kerstavond. Nu hebben de mensen nog tot woensdag om inkopen te doen. Vooral voor voedingswaren maakt die ene dag extra een groot verschil’, zegt Michel.
‘Een tweede reden is de online handel: webwinkels doen al sinds oktober goede zaken. Er is dus onmiskenbaar een verschuiving naar e-commerce. Voor handelaars hoeft dat geen drama te zijn, als ze zelf een deel via hun eigen webshop kunnen recupereren. Wie dat niet kan, ziet zijn verkoop verder afkalven.’
Een derde verklaring ziet Comeos in de problemen met het betaalverkeer van zaterdag. ‘De schade valt onmogelijk te becijferen’, klinkt het. ‘Enerzijds heb je het rechtstreekse verlies van mensen die hun aankopen niet konden betalen en dus zonder koopjes de winkel verlieten. Belangrijker is echter het vertrouwen van de consument: we weten niet hoeveel mensen door de berichten rond de betaalproblemen afhaakten, en hun inkopen uitstelden, of online zijn gaan shoppen.’
Onderzoek naar Worldline
Comeos eist een ‘onafhankelijk onderzoek’ naar Worldline, de beheerder van het betaalverkeer. ‘We werkten een jaar lang samen met Worldline om de ramp van 23 december 2013 te vermijden. Vergeefs, zo bleek. Wat de oorzaak van de storingen ook was, we eisen van Worldline doortastende maatregelen. We zijn niet langer tevreden met hun analyses, maar eisen een onafhankelijk onderzoek. We contacteren daar maandag de minister van Economie voor. En we houden de optie open om gerechtelijke stappen te zetten tegen Worldline.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141221_01440728
Datum: 21/12/2014 om 17:43

Mening

De koopzondag voor de feestdagen is de belangrijkste koopzondag voor veel winkeliers. Dit is de dag waarop winkeliers een beeld krijgen op de wintsten of verliezen van het afgelopen jaar. Doorgaans geven mensen tijdens de feestdagen nog steeds evenveel geld uit aan cadeautjes als andere jaren, maar de manier waarop klanten cadeautjes kopen verandert zienderogen.

In het artikel staan drie grote redenen beschreven die de daling van de verkoop kunnen verklaren. Enerzijds dat mensen nog enkele dagen de tijd hebben om cadeaus te kopen. Dit is zo, maar er zijn veel mensen die nog moeten werken de komende dagen. Eerlijk gezegd denk ik dat deze reden in verhouding met de andere redenen daarom weinig invloed heeft op de daling van de koopkracht deze zondag. De tweede reden heeft wel een grote impact, namelijk het online winkelen. Steeds meer mensen winkelen online omdat het makkelijker is dan te gaan winkelen doorheen drukkere perioden. Op die manier vermijden mensen de stress van het parkeren, het aanschuiven aan de kassa’s en het drummen in de winkels. Dit begrijp ik wel, maar langs de andere kant vind ik het wel leuker om zelf te gaan winkelen. Ik kom graag onder de mensen. Natuurlijk vermijd ik liever te drukke plaatsen, maar in lokale shoppingcentra valt de drukte meestal nog goed mee. Een derde verklaring is het probleem met het betaalverkeer van zaterdag. Ik kan mij wel voorstellen dat dit sommige mensen ervan weerhoudt om te gaan winkelen omdat ze niet over cash geld beschikken, maar langs de andere kans denk ik wel dat mensen er begrip voor kunnen opbrengen. Winkeliers kunnen hier niets aan doen, het is zeker hun schuld niet. Iedereen met een beetje gezond verstand begrijpt dit en zal zich er verder niet druk om maken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.