actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th December 2012, 20:41
T*ssa.Mertens T*ssa.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 141
Advocaat houdt vol: "Kim De Gelder is ontoerekeningsvatbaar"

In de akte van beschuldiging van Kim De Gelder, de verantwoordelijke voor de steekpartij in het kinderdagverblijf Fabeltjesland, komen "de vele argumenten die pleiten voor ontoerekeningsvatbaarheid" niet aan bod. Dat zegt Jaak Haentjens, de advocaat van De Gelder.

Haentjens zal voor het hof van assisen opnieuw pleiten dat zijn cliënt ontoerekeningsvatbaar is en moet worden geïnterneerd. Het college van gerechtspsychiaters besloot echter dat er geen sprake was van schizofrenie en dat De Gelder ook niet psychotisch was, zo bleek uit de akte van beschuldiging. "De akte van beschuldiging is een eenzijdig door het openbaar ministerie opgesteld document waarin de vele argumenten die pleiten voor ontoerekeningsvatbaarheid van Kim De Gelder achterwege zijn gelaten en niet aan bod komen", reageert Haentjens in een mededeling.

"Volkomen gestoorde realiteitsbeleving"

De advocaat verzet zich tegen de "fragmentarische en onvolledige" berichtgeving in de media. "De akte van beschuldiging baseert zich in zijn besluit uitsluitend zo niet hoofdzakelijk op het verslag van de gerechtpsychiaters die - zoals is gebleken - uiteindelijk intern verdeeld waren over de al dan niet toerekeningsvatbaarheid van Kim De Gelder. Het verslag van de gerechtspsychiaters is daarenboven door meerdere onafhankelijk van mekaar werkende deskundigen tegengesproken. En deze deskundigen zijn en blijven de mening toegedaan dat Kim De Gelder handelde vanuit een volkomen gestoorde realiteitsbeleving waarvan de kiem zich geruime tijd voorafgaand aan de feiten van 16 en 23 januari 2009 situeert."


Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...ngsvatbaar.aspx

Mening: Ik begrijp volkomen, dat de advocaat hier wil voor pleiten. Ben er ook van overtuigd, dat dit kan meespelen in het verhaal van Kim De Gelder. Ik denk als men zoiets doet, dat er toch iets goed mis is vanboven. Zonder gevoelens, kan men zoiets toch niet zomaar doen. Daarom denk ik ook, dat hij eigenlijk niet goed beseft wat hij gedaan heeft. Wat hij deed kan natuurlijk niet door beugel en kan niet zomaar ‘onbestraft’ blijven, want meestal wanneer men ontoerekeningsvatbaar bevonden word, dan krijgt men eigenlijk niet veel ‘straf’ voor zijn daden. Daarom vind ik wel dat hij hard aangepakt mag worden. Misschien besefte hij wel een beetje wat hij deed, kijk maar naar Marc Dutroux. Hier was ook niets mis mee en wat hij deed waren ook zware feiten. Dus misschien was Kim De Gelder wel toerekeningsvatbaar. Dit is in mijn ogen een moeilijk geval. Maar iemand die zo’n feiten op zijn geweten heeft, moet en zal voor mij ‘boeten’, toerekeningsvatbaar of niet denk ik dan. Zo’n feiten mogen niet ongemerkt blijven, ook niet voor de nabestaande.
__________________
Life is Just a Game
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st December 2012, 18:08
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 132
Ik denk niet dat je kan zeggen dat mensen die ontoerekeningsvatbaar verklaard worden, niet gestraft worden. Ik denk zelfs dat hun straf zelfs erger kan zijn dan een gevangenisstraf.
Wanneer je een gevangenisstraf krijgt weet je waar je aan toe bent. Zoveel jaren zal ik van mijn vrijheid beroofd worden. Wanneer je ontoerekeningsvatbaar wordt verklaard, wordt je voor onbepaalde tijd van je vrijheid beroofd en de kans is groot dat je niets een een behandeling krijgt. Door het tekort aan psychiatrische hulpverlening worden deze mensen gewoon aan hun lot overgelaten.

Of Kim De Gelder toerekeningsvatbaar is of niet is zeer twijfelachtig. Het probleem met deze vaststellingen wordt in de reportage "Te gek om los te lopen" uitgebreid besproken. Het Belgische systeem wordt vergeleken met het Nederlandse. Daar worden de mensen die zware feiten gepleegd hebben zeven weken in een centrum geobserveerd. Daarnaast worden er gesprekken gevoerd met familie, vrienden, een vroegere leerkracht, de werkgever, ... om een zo goed mogelijk beeld te vormen van die persoon. Na die zeven weken wordt er een verslag geschreven dat veel genuanceerder is dan dat wat wij in België kennen. Daar is het verhaal niet zo zwart/ wit maar zijn er 5 verschillende graden van (on)toerekeningsvatbaarheid. Dit systeem lijkt me veel beter dan ons Belgisch systeem maar het feit dat het bij ons zo misloopt, komt net door het tekort aan financiële middelen en het Nederlandse systeem is duur...

Bron: reportage: Panorama
"Te gek om los te lopen"
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.