actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th December 2010, 14:07
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Lage lonen betalen nog 1 euro voor arts

Patiënten met een laag inkomen moeten vanaf 1 januari slechts 1 euro remgeld meer betalen bij een doktersbezoek. Dat is afgesproken tussen de artsen en de ziekenfondsen. Het remgeld voor een doktersbezoek 's avonds of in het weekend verlaagt voor iedereen.

Invaliden, gepensioneerden met een laag pensioen en leefloners konden hun arts nu al vragen om het zogenoemde derdebetalersysteem toe te passen. Daardoor betalen ze slechts 1 euro en wordt de rest van het honorarium bijgepast door het ziekenfonds.

Tot nog toe was een dokter echter niet verplicht om in te gaan op die vraag en dat verandert dus vanaf 1 januari. "In principe mag een arts niet weigeren, tenzij er een vermoeden is van misbruik", zegt Marc Justaert van de Christelijke Mutualiteit. De mensen die gebruik willen maken van de regeling moeten ook over een globaal medisch dossier beschikken én ze moeten het zelf vragen aan hun arts.

In het nieuwe akkoord tussen artsen en ziekenfondsen is overigens nog goed nieuws te rapen. Zo verlaagt de prijs van een consultatie bij de dokter in het weekend en 's avonds tot op hetzelfde niveau als een gewone consultatie. Volgens Justaert komt dat voor een gemiddelde patiënt neer op een prijsdaling van zo'n 6 euro. "Op die manier willen we mensen stimuleren om met kleine problemen naar de huisarts te gaan en niet naar de spoeddienst van het ziekenhuis", klinkt het.

Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...14_Derdebetaler

Mijn motivatie:
Ik vind dit een goed initiatief. Zo is het voor mensen met een laag inkomen ook mogelijk om voor een schappelijke prijs naar de dokter te gaan. Het is de laatste jaren te vaak geweest dat de prijzen omhoog gingen, maar nu is het goed nieuws dat het remgeld daalt en ook de prijs in het weekend en 's avonds naar beneden gaat. Het ene geeft ook het andere mee, zo is de overbevolking op de spoedafdelingen denk ik ook redelijk goed aangepakt. Al maar meer mensen stappen naar de spoed omdat de dokters te duur zijn. Nu is deze maatregel daar misschien positief voor om dat ook naar beneden te brengen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th December 2010, 14:57
Tine.Suykerbuyk Tine.Suykerbuyk is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Essen
Posts: 75
Lage lonen betalen nog 1 euro voor arts

Ik weet niet goed wat hiervan te denken. Natuurlijk is het positief dat mensen die met een lager inkomen moeten rondkomen, van een lager tarief van het remgeld kunnen genieten. Maar zoals altijd hangt je inkomen van geval tot geval af. Invaliden kunnen bijvoorbeeld overleven op het loon van hun partner of gepensioneerden met een laag pensioen kunnen beleggingen hebben. Vaak worden mensen die relatief gezien minder inkomen hebben dan deze mensen, over het hoofd gezien.
Wie recht wil hebben op verminderd remgeld, moet ook een globaal medisch dossier hebben. Ik vind dit begrijpelijk, maar ergens ook wel gek. Het laten samenstellen van zo'n dossier kost de patiënt immers ook geld, terwijl deze mensen net verondersteld worden met weinig rond te komen...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th December 2010, 19:41
Kristof.Vermeiren Kristof.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 68
Stuur een bericht via MSN naar Kristof.Vermeiren
Ik vind dit een knap initiatief. Ik ben ervan overtuigd dat heel wat mensen niet naar de dokter gaan omdat ze het financieel te moeilijk hebben.
Op deze manier kunnen zij ook geholpen worden. Vaak wachten deze mensen totdat het te erg wordt, en ze naar de spoedafdeling moeten, wat de mutualiteiten en de ziekenhuizen nog veel meer geld kost (zonet vernomen op het vtm-nieuws )!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th December 2010, 18:12
Yana Daems Yana Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 94
Ik vind het positief dat deze maatregel is ingevoerd. Veel mensen gaan niet naar de dokter wanneer het eigenlijk wel zou moeten, de prijs van een consultatie is hier een oorzaak van. Mensen die het financieel moeilijk hebben, proberen immers zo veel mogelijk geld uit te sparen. Iedere cent telt voor hen. Wat ik ook positief vind, is dat de hardwerkende burger elk jaar braaf zijn belastingen betaalt en niet wilt profiteren van de staat, ook van dit systeem kan meegenieten. Gewoonlijk valt deze categorie van mensen uit de boot als er zulke maatregelen worden getroffen. Heel wat zieke mensen wachten tot de volgende dag om naar de dokter te gaan, omdat dat een stuk goedkoper is dan ’s avonds. Maar de gevolgen hiervan kunnen groter zijn dan verwacht.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.