actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2016, 16:33
Laura.V*ndenborne Laura.V*ndenborne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Turnhout
Posts: 50
Meubelmaker plant bomen ter compensatie

Een meubelmaker uit het Pajottenland doet iets terug voor het milieu en plant 2.500 bomen. ‘Ik heb in mijn leven al veel bomen tot kast of keuken verwerkt.’

Hout zit in zijn naam, en in zijn bloed. Johan Cromphout (52) uit Galmaarden wist als kind al dat hij meubelmaker wilde worden. Zijn vrouw Chris Pannus ontwerpt de meubels, hijzelf werkt ze af.

‘Ik breng al een half leven door tussen gerooide bomen’, zegt Cromphout. ‘We werken veel met platen en resthout. Gemiddeld verwerk ik jaarlijks vijf tot tien bomen. Enkele jaren geleden begon het me te dagen dat ik iets terug moest doen voor de natuur.’

Zijn vader was eigenaar van een lap landbouwgrond. Cromphout kocht de familie uit en diende een aanvraag in om er bosgrond van te maken. ‘We proberen als gezin bewust te leven, maar ik wilde graag letterlijk bomen planten.’

Paspoort

Op het stuk grond op de grens met Waarbeke plantten Cromphout en zijn vrouw vorig jaar al 1.500 bomen. Zopas kwamen er nog eens 1.000 bomen bij, vooral linde, eik, kastanjebomen en esdoorn. ‘We mochten niet kiezen welke bomen we planten’, zegt Chris Pannus. ‘Het moesten inheemse bomen zijn. Ze bezitten ook allemaal een paspoort.’

‘De bedoeling is dat er over drie generaties een tachtigtal bomen staan. Een bos aanplanten vergt tijd. Voor ons is het een passie. Sommige mannen kopen een motor als ze veertig worden. Mijn man kocht een tractor, om ons bos te onderhouden.’

Bron: De Standaard, Meubelmaker platn bomen ter compensatie, 10/12/2016, http://www.standaard.be/cnt/dmf20161209_02618288

Eigen mening:
Het planten van zoveel bomen is echt een mooi intiatief van deze meubelmaker. Blijkbaar is hij er zich wel van bewust dat hij iets terug moet doen voor de natuur.
Een boom omhakken is snel gebeurd, een nieuwe planten ook maar er zullen jaren verstrijken alvorens de nieuwe boom volgroeid is. En in principe is het beter eerst nieuwe bomen te planten alvorens een andere om te hakken.
Ideaal zou zijn dat meerdere mensen in onze maatschappij hieraan meewerken anders gaat onze natuur er de volgende 100 jaar echt wel op achteruit. We dienen echt verstandig om te gaan met onze bossen, enerzijds produceren ze zuurstof en anderzijds is het een biotoop voor verschillende levende organismen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.