actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th February 2014, 11:04
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Maak van Neknomination een RKnomination.

Facebook was deze week actiever dan ooit door twee grote rages. Men kon facebook niet openen of er verschenen over Ge zijt van … Bijna ieder deeldorp heeft ondertussen zijn eigen groep, waar nog dagelijks berichten op verschijnen die terug doen denken aan het verleden van je dorp. Een tweede fenomeen begint ondertussen heel wat (jonge) facebookgebruikers te bereiken.

Het zogenaamde NekNomination bereikte ook onze gemeente. Het concept is simpel: je drinkt ongeveer een halve liter bier en nomineert drie andere vrienden om hetzelfde te doen. Doen zij niet hetzelfde binnen de vierentwintig uur, dan krijg jij een bak bier cadeau. Dit alles wordt opgenomen en op facebook geplaatst. Het spel is al in heel wat landen gepasseerd en meer en meer jongeren proberen elkaar ook te overtreffen in datgene wat ze drinken. Honderden filmpjes bereikten vele facebookwalls.

Stof tot nadenken

Als 22-jarige jongeman kreeg ook ik donderdagavond een “nominatie”. Mijn eerste reactie was ‘Oh nee!’ Ik wist totaal niet wat ik ermee moest doen. Het fenomeen zorgde was voor mij stof tot nadenken. In verschillende landen zijn er al dodelijke slachtoffers gevallen door dit spelletje. Voor heel wat jongeren is het moeilijk om ‘nee’ te zeggen. Je wil meegaan met de mainstream, iedereen leest je nominatie en je moest maar eens met je broek op je enkels voor heel facebook staan. Dat is net het grote probleem: de sociale druk op facebook zorgt ervoor dat je wel zal drinken.

Ik ben leerkracht van beroep Ik probeer om mijn leerlingen een voorbeeld te geven. Ik stel mij voor dat mijn leerlingen tussen de 14 en de 20 jaar blootgesteld worden aan dit soort filmpjes. De vergelijking met reclame is snel gemaakt. Psychologische processen schieten in gang wanneer je vaak blootgesteld wordt aan iets. Jongeren zijn nog onvoldoende op de hoogte van de gevaren van alcohol. Zo’n filmpjes gaan overmatig alcoholgebruik net promoten. Als gemeenteraadslid zou het ook ingaan tegen de principes van mijn partij.

RKnomination

Ik heb daarom besloten om niet mee te doen aan het drankspel. Simpelweg omdat ik het een dom spel vind. Een halve liter wegkappen voor een camera en dat op facebook plaatsen. Is dat zo plezant? Ik zie er de pret niet van in. Maar dat kan aan mij liggen.

Een botte nee geven aan mijn uitdager wilde ik ook niet, zo negatief wil ik ook niet zijn. Ik heb besloten om de NekNomination om te zetten naar een RKnomination: Rode Kruis Nomination. Ik heb tien euro overgemaakt aan het Rode Kruis. Die vrijwilligers moeten zeer vaak op fuiven ingrijpen omdat jongeren de grenzen overschreden hebben. De grenzen van alcohol welteverstaan. Ik daag tegelijk al mijn facebookvrienden uit hetzelfde te doen. Natuurlijk hoort dit deels bij het groot worden: iedereen maakt toch eens fouten? Iedereen schuift toch wel eens uit?

Drink met mate(n)

Het is absoluut niet mijn doel om de grote boeman te zijn, een heilig boontje allerminst. Ook ik drink zeer graag in het gezelschap van vrienden een frisse pint. Of meer. Uiteraard zullen mensen me al wel eens dronken gezien hebben. Dat mag en kan ook. Daar gaat het niet om. Facebook is een platform waar ook zeer veel jonge gebruikers zitten, die zonder dat hun ouders het weten, dingen op facebook plaatsen. Een halve liter bier weggieten is voor volwassenen al moeilijk, laat staan voor jongeren van 15 jaar.

Trouwens. De halve liter bier die je als volwassene in enkele seconden wegkapt, kan je net zo goed met enkele maten opdrinken, verspreid over enkele uren. Met mate dus. Dan heb je er tenminste iets aan.

Ik hoop dat vele mensen mijn voorbeeld volgen om een halt te roepen aan dit facebookspel. Gaat u de nominatie aan?
__________________
"Zien wat juist is en het niet doen, is een gebrek aan moed."
Wouter Beke
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.