actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th March 2017, 07:17
Cédric V*rtommen Cédric V*rtommen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brecht
Posts: 73
Vanaf dit jaar duizend extra controles in transportsector

Momenteel komt tien procent van de opbrengst uit fraudebestrijding - zo'n 20 miljoen euro - van controles in de transportsector, maar staatssecretaris voor Fraudebestrijding Philippe De *Backer (Open Vld) wil dat bedrag fors opkrikken.

Zijn inspectiediensten hebben een honderdtal extra inspecteurs gekregen. Hij verwacht dat daardoor een duizendtal extra controles kunnen worden uitgevoerd, zo schrijven Het Nieuwsblad en Gazet van Antwerpen vandaag.

Door de extra inspecteurs kan het totaal aantal controles op jaarbasis worden opgekrikt naar 10.000. "De transportsector krijgt daarbij prioriteit", zegt De Backer. "Ik verwacht vooral een toename van de controles op de weg. Naar rij- en rust*tijden, naar *arbeidsvoorwaarden, naar sporen van sociale dumping, ..."

Maar De Backer wil de transportsector niet alleen controleren. Hij belooft ook te ijveren voor lagere sociale lasten. "Ik besef dat de loonkosten voor de transportsector een groot probleem zijn. Ik ga binnen de regering pleiten voor een RSZ-korting, of zelfs vrijstelling, voor de niet-rijdende uren." Begin april heeft De Backer daarnaast een overleg met Europees commissaris voor Transport Violeta Bulc.

Belgische transportbedrijven richten massaal bedrijfjes op in Oost-Europa om veel goedkopere Slovaakse, Bulgaarse of Roemeense truckers te kunnen inzetten. Veel controle viel er niet te vrezen, maar het gerecht heeft nu de aanval ingezet.

27/03/17 om 07:29
Knack
http://trends.knack.be/economie/bed...7966.1446586007

Mening:
Er is algemeen al veel te doen geweest omtrent de kilometerheffing bij vrachtwagenchauffeurs. Wanneer men meer controles gaat uitvoeren gaan ze een beter zicht krijgen op het doen en het laten van de vrachtwagenchauffeur. Maar dan vind ik wel, net zoals ze in het artikel vermelden, dat ze inderdaad moeten kijken naar de sociale lasten en of ze die niet naar beneden kunnen krijgen. Ik denk dat dit gegeven langs twee kanten vorm moet krijgen. Door meer controles gaan de vrachtwagenchauffeurs gewaarschuwd zijn en de overheid krijgt een beter zicht op de manier waarop chauffeurs omgaan met transport. Hierdoor kunnen ze niet alleen de mobiliteitsfraude aanpakken, maar ook de fraude binnen de bedrijven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.