actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st March 2011, 12:18
Lisa.Ceulemans Lisa.Ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herselt
Posts: 66
Diëten is stresserend en maakt je geïrriteerd en boos

Diëten is stresserend en maakt je geïrriteerd en boos

Diëten maakt mensen geïrriteerd en boos, dat blijkt uit een recente wetenschappelijke studie.
De moeite die gepaard gaat met het uitoefenen van zelfcontrole bij eten kan het brein agressief maken en zelfs zorgen voor een voorkeur voor gewelddadige films. Uit een studie blijkt dat mensen die een appel kiezen in plaats van een chocoladereep meer kans hebben een film met woede en wraak als thema te kiezen dan eentje met een luchtiger thema. In een andere studie bleek dat mensen die een waardebon voor een supermarkt boven een wellnessbehandeling kozen, meer geïnteresseerd waren in het kijken naar boze dan naar angstige gezichten.

In een derde experiment hadden mensen op dieet meer interesse voor een gewelddadige dan voor een droevige boodschap. Als laatste bleek dat deelnemers die een gezonde snack nemen boven junkfood meer geïrriteerd waren door een reclameboodschap die als dictatoriaal overkwam.

Reclamemakers
"We bestudeerden of zelfcontrole kan leiden tot een reeks boze gedragingen en voorkeuren, zelfs in situaties waar dit soort gedrag erg subtiel is", aldus onderzoeker David Gal. "Onderzoek toont aan dat mensen zich agressiever gedragen ten opzichte van anderen door zelfcontrole. Diëters zijn sneller geïrriteerd en sneller boos. Reclamemakers en opiniemakers moeten zich meer bewust zijn van potentiële negatieve emoties als gevolg van het aanmoedigen van zelfcontrole bij dagelijkse keuzes." (ep)

Bron: www.hln.be
Datum: 21/03/2011

Mijn mening:

Er zal zeker wel een bron van waarheid zitten in bovenstaand onderzoek, maar ik wil dit toch nuanceren. Ik geloof dat er genoeg mensen zijn die zich ongelukkig en kwaad voelen omdat ze net denken dat ze te veel te wegen. In eerste instantie zal diëten zwaar zijn voor hen omdat ze allerlei lekkers moeten laten. Maar in tweede instantie zullen ze zich beter in hun vel voelen en zelfzekerder worden, wat dan weer een positieve invloed heeft op hun humeur volgens mij. Vervolgens zijn er ook mensen die overgewicht hebben en niet kunnen/willen diëten en daardoor humeurig worden. Tenslotte vraag ik me af hoe men kan nagaan of het te wijten is aan het diëten dat mensen geïrriteerd zijn of boos zijn? Er zijn genoeg andere factoren die zulke gevoelens in de hand kunnen werken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd March 2011, 12:48
verschueren.sien verschueren.sien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vorselaar
Posts: 60
Ik vind het wel begrijpelijk dat mensen die op dieet zijn humeurig zijn, elk begin is toch moeilijk? Maar wanneer men resultaat boekt gaat die humeurigheid volgens mij wel weg. Dan gaat men toch blij zijn dat men vooruit gaat en gaat men meer motivatie vinden om door te gaan.
Er zullen wel moment voorkomen dat men humeurig is, wanneer men bijvoorbeeld een slank iemand iets ongezond ziet eten en men zelf zwaarlijvig is en iets gezond moeten eten maar dat zijn momenten dat men moet doorzetten en ervoor moet blijven gaan! Wanneer men zo'n momenten overwint gaat men weer een gevoel hebben van persoonlijke overwinning. Wanneer men dan gaat opgeven en faalt in zijn dieet is het logisch dat de mensen nadien humeurig zijn en gaan zeggen ik kan het niet...
Daarom hebben volgens mij deze mensen extra hulp nodig al is het maar om meer in hun zelf te geloven.

Maar om het nu te veralgemenen zo als het artikel doet vind ik onterecht. Niet iedereen dat op dieet is gaat humeurig zijn...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.