actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2009, 08:49
Femke.Van.Dyck Femke.Van.Dyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 86
Reclame-uitgaven blijven ter plaatse trappelen

Reclame-uitgaven blijven ter plaatse trappelen
BRUSSEL - De wereldwijde reclame-uitgaven stijgen volgend jaar met amper 0,9 procent. Alleen in de groeilanden worden echt positieve cijfers opgetekend.

De voorspellingen over de reclame-uitgaven staan in het jaarlijkse rapport van het mediabureau ZenithOptimedia. Het bureau presenteerde het verslag gisteren op de Global Media and Communications Conference in New York, die door de zakenbank UBS wordt georganiseerd.

Dit jaar daalden de reclame-uitgaven wereldwijd met iets meer dan 10 procent, zegt ZenithOptimedia, naar 443,7 miljard dollar. Voor volgend jaar zou er een bescheiden groei van 0,9 procent op het menu staan. Dat is nog meer dan wat het bureau eerst voorspelde. Aanvankelijk werd voor 2010 uitgegaan van een groei van 0,5 procent.

Voor de jaren daarna is het mediabureau wat optimistischer. 'Zoals gewoonlijk na een terugval zal de markt over de volgende drie jaar geleidelijk herstellen', schrijft ZenithOptimedia. 'Tegen 2012 moet een normale groei van 5 procent gehaald worden.'

Hoewel er een lichte groei van de uitgaven voorspeld wordt, zal die waarschijnlijk helemaal op het conto van de ontwikkelingsmarkten zoals Zuid-Amerika komen, meent ZenithOptimedia. 'De pijn die de reclamerecessie heeft toegebracht, is erg ongelijk verdeeld.' Zo zal de Amerikaanse reclamemarkt in 2010 met nog eens 2,6 procent krimpen, nadat ze dit jaar al een forse 13 procent moest prijsgeven. Amerika zou volgend jaar aftikken op iets meer dan 153 miljard dollar.

West-Europa doet het niet veel beter met een daling van 0,5 procent volgend jaar tot ruim 106 miljard dollar. Dit jaar was er in onze contreien al een achteruitgang van bijna 12procent.

De pijn wordt overigens niet alleen geografisch slecht verdeeld, ook per mediatype zijn er flinke verschillen. Zo zal de opkomst van het internet ten nadele van de traditionele media zich onverminderd voortzetten, is de voorspelling. Vooral de kranten en magazines zouden daar het slachtoffer van worden. Kranten zouden dit jaar wereldwijd bijna 102 miljard dollar aan reclame-inkomsten opstrijken, in 2010 zou dat minder dan 98 miljard dollar zijn. Magazines dalen van 45,1 naar 43,1 miljard dollar.

Tv-reclame zou volgend jaar wel groeien, meent ZenithOptimedia, omdat mensen zich in tijden van crisis graag tot 'goedkope maar absorberende vormen van entertainment' wenden. Televisie zou in 2010 dan ook stijgen van 171,5 tot 175 miljard dollar, wereldwijd.

Maar het enige medium waarin bovengemiddelde groei te zien is, is het internet. 'De recessie heeft de structurele shift van de budgetten van traditionele media naar online alleen maar versneld', aldus het mediabureau. 'In een tijd waarin het marketingdepartement elke cent moet kunnen verantwoorden, is de snelle en duidelijke return van het internet aantrekkelijker dan de merkopbouw op lange termijn, die andere media aanbieden.'

Halverwege het volgende decennium zal het internet dan ook de kranten voorbijsteken als tweede grootste reclamemedium, zegt ZenithOptimedia. Dit jaar groeide het internet al van 49,3 miljard dollar naar 54 miljard dollar aan reclame-uitgaven. Voor 2010 zou dat bedrag verder doorstomen tot ruim 60 miljard dollar


Bron: De Standaard
Datum: 09/12/09

Eigen mening:
Wie had 10 jaar geleden kunnen denken, dat we niet meer onze zetel uit hoeven, maar alles via het internet konden bestellen? Net als onze ver-overgrootouders nog dachten dat we nooit zouden kunnen vliegen .
We innoveren constant: “Weet je niet hoe je met een computer moet werken? Sorry ga dan even eerst computerlessen volgen.” Ik hoor het verschillende werkgevers al zeggen.
Het internet heeft in een razend snel tempo de wereld veroverd.
En ja, de ‘klassieke’ reclamecampagnes lijden daaronder. Kijk nu naar deze taak die de eerstejaars voor RZL moeten maken. Ik denk dat minder dan 5% van de geposte artikels op het forum van internet komt. En niet meer uit een krant of tijdschrift.
Goed dat de technologie zich ontwikkeld, maar ik denk niet dan mijn grootouders het internet ooit nog gaan gebruiken.
Ook vind ik tv-reclame iets overdreven. Bij de ene zender is dit al wat meer dan bij de andere. Kijk nu naar VTM, om de 5 minuten zie je wel een reclamespot. Ik weet dat reclame veel geld oplevert. Maar ik weet ook dat veel mensen verder zappen als het reclameblok begint.
Hopelijk verdwijnt de nostalgie van ‘een goei ouw gazet’ (= dialect) niet. Hoe gaan we anders bij een verhuis al onze vazen inpakken…
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.