actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st April 2015, 07:43
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
'Computerwetenschap zou een verplicht vak moeten zijn'

'Computerwetenschap zou een verplicht vak moeten zijn'

Wetenschappers zijn het erover eens: 'Computerwetenschap zou een verplicht vak moeten zijn zowel op de lagere als op de secundaire school.' Niet enkel de ICT-vaardigheid van kinderen wordt daardoor verhoogd, ook het probleemoplossend denken gaat een stuk vlotter wanneer kinderen hebben leren programmeren op school.

‘Ieder kind moet ICT-vaardig zijn. En dan gaat het om meer dan kunnen omgaan met een computer. Onze jongeren zouden op school echt moeten leren om computationeel, probleemoplossend te denken.’ Dat zeggen Giovanni Samaey en Jacques Van Remortel in een opiniestuk in deze krant.

Vandaag zijn er alleen in het basisonderwijs en de eerste graad secundair specifieke ICT-eindtermen. Maar die slaan veeleer op digitale geletterdheid, leren omgaan met software. Er zijn wel initiatieven, binnen en buiten de school, maar er zit geen lijn in. Alleen in het tso is ICT een volwaardig vak.

Veel vragen

Maar hebben leerkrachten de competentie om ICT te geven? De lerarenopleiding zal in ieder geval aangepast moeten worden. De huidige leerkrachten zijn aan bijscholing toe.

Zullen alle scholen dure computers moeten aanschaffen? ‘Helemaal niet’, zegt Van Remortel. ‘Het materiaal dat ze nu hebben, volstaat, tenminste als we het up-to-date houden.'

En ten slotte: zal de les ICT een ander vak verdringen? ‘Hoeveel uren per week het nieuwe vak krijgt, daarover zoeken we een consensus. Aan de eindtermen van de andere vakken hoeven we niet te raken.’

Zij verdedigden daarom hun standpunt op de kabinetten van Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) en federaal minister van Digitale Agenda Alexander De Croo (Open VLD).

Bron: www.standaard.be (geraadpleegd op 1 april 2015)

Mening
Ik vind het een mooi initiatief dat men jongeren problemen wil leren oplossen met een computer. Ik weet wel niet of het haalbaar is voor de leerkrachten. Leerkrachten moeten nu al veel nascholingen volgen, denk bijvoorbeeld maar aan het M - decreet dat in september 2015 van start gaat. Ik denk dat het makkelijker is om een externe deze computertechnieken te laten aanleren. Ikzelf kan ook amper volgen met ICT (bijvoorbeeld: de smartborden).
Ik heb ook mijn bedenkingen bij welke vakken dan plaats zouden moeten maken voor ICT - vaardigheden. Leerkrachten met vakken dat ze 2 uur per week geven in een klas, raken amper rond met hun leerstof.

Laatst aangepast door L*ura.present : 1st April 2015 om 07:51.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st April 2015, 07:55
A*s Van den Kieboom A*s Van den Kieboom is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westmalle
Posts: 85
Ik ben het met Laura volledig eens, dit zou ik nog willen toevoegen. Ik ben hier mee akkoord omdat het voor meerdere vakken een voordeel is dat leerlingen vanaf in de lagere school computerwetenschap zouden krijgen. Denk maar aan het vak wiskunde waar je sowieso in aanmerking komt met probleemoplossend denken. Als je dan vanaf lagere school kind dit aanleert dan ken je dit al en kan je er ook beter mee overweg. Er zijn nog andere vakken waar het nog een voordeel zal zijn. Zo zijn er nog de vakken techniek, Engels ... Bij techniek leren de leerlingen ook programmeren, als ze dit dan kunnen vanuit de lagere school dan kunnen de leerlingen in het middelbaar moeilijkere oefeningen maken op programmeren. Door met computers te werken, komen de leerlingen ook meteen in contact met Engels omdat de computertaal in het algemeen Engels is.
Daarom vind ik het een goed idee dat de leerlingen vanaf in de lagere school computerwetenschap zouden krijgen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st April 2015, 19:57
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Computerwetenschap verplicht vak?

Met de vorige reacties ben ik het zeker eens. We leven in een digitaliserende wereld, we kunnen niet anders dan de leerlingen hiervoor klaarstomen. Als de leerlingen bij het verlaten van het zesde middelbaar niet in staat zijn de basissoftware te gebruiken en de basisvaardigheden van het ICT-gebeuren niet beheersen hebben ze een groot probleem. Elke werkgever vereist de nodige ICT-kennis. Hoe beter, hoe liever. Het afwegen van het eventueel laten vallen van bepaalde vakken is moeilijk. Toch denk ik dat dit niet noodzakelijk is. Je kan het inbouwen in andere lessen. Je hebt bijvoorbeeld een thema binnen een bepaald vak waarbij ICT gebruikt kan worden en waarbij het een meerwaarde geeft. Tijdens deze lessen kan je een externe laten komen die het technische aspect aanpakt terwijl je zelf als vakleerkracht de lesinhouden overbrengt naar de leerlingen toe. Het moet niet altijd OF; OF zijn, EN ; EN is ook mogelijk (en daar ben ik persoonlijk een voorstander van).
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 6th April 2015, 03:30
C*roline.Liekens C*roline.Liekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 135
'Computerwetenschap zou een verplicht vak moeten zijn'

Zoals eerder aangegeven, leven wij in een gedigitaliseerde wereld. ICT gaat steeds een belangrijkere plaats innemen en daarom is het ook noodzakelijk om de leerlingen klaar te stomen hiervoor. In tegenstelling tot wat wordt aangehaald in het artikel om uren van andere vakken te schrappen opdat computerwetenschap kan georganiseerd worden, vind ik persoonlijk een minder goed idee. Ikzelf geef het onderwijsvak economie en ik zie hierbinnen toch heel wat integratie van de computer en ICT. Daarom kan het ook nuttig zijn om met alle vakleerkrachten te gaan samenzitten en eens te bekijken welke kennis de leerlingen moeten bezitten bij het verlaten van de middelbare school. Vervolgens kan er dan worden besproken welke elementen in welk vak ter sprake zullen komen en zo is er een goede integratie. De grafieken die de leerlingen dan via Excel leren tekenen, kunnen ook weer gebruikt worden voor wetenschappelijke vakken. Ik denk dat vooral die integratie een belangrijk element is en dit niet alleen in de lagere school en de eerste graad in het middelbaar. Wanneer men zou vragen om mezelf wat bij te scholen en te verdiepen, vind ik dit bijgevolg ook geen probleem. Bij economie is het noodzakelijk dat leerlingen ook zelf grafieken kunnen tekenen, waardoor het logisch is dat de vakleerkracht dit ook begrijpt en kan. Als er een toets moet opgesteld worden, dan zal er ook moeten gebruikgemaakt worden van deze vaardigheid. ICT verandert wel snel, maar anderzijds blijft wel alles min of meer hetzelfde (uitgezonderd enkele nieuwe functies).
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 6th April 2015, 10:58
E*elyne.Van.Rompaey E*elyne.Van.Rompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Emblem
Posts: 80
Ikzelf studeer voor leerkracht informatica. Doordat een paar jaar geleden het vak informatica op de tippen van zijn tenen aan het lopen was, zag het er naar uit dat het vak op sterven na dood was. ICT is een belangrijk vak. De wereld wordt elke dag meer en meer gedigitaliseerd. De jongeren van nu zullen moeten leren omgaan met deze gedigitaliseerde wereld en zullen er mee moeten leren leven. Wanneer het vak ICT of informatica weg zou vallen, is het de bedoeling dat alle andere leerkrachten ICT moeten integreren. Dit wil zeggen dat ze de softwarepakketten door en door moeten kennen en bekwaam genoeg moeten zijn om deze op een correcte manier aan te leren aan de leerlingen. Net aan die vaardigheden schieten sommige leerkrachten tekort. Naast de verschillende softwareprogramma's die worden aangeleerd is er ook nog het luik 'programmeren'. Programmeren is iets heel aparts. Het behoort niet meer tot ICT, maar tot informatica. Om informatica en dus programmeren te mogen geven moet je ICT perfect onder de knie hebben. Je moet niet alleen kunnen werken met een toepassingsprogramma, maar je moet het ook begrijpen en kunnen manipuleren. Programmeren kan niet iedereen, het is de hoogste schuif in de piramide. Leerkrachten bijscholen om ICT te kunnen geven is een goede oplossing, maar de leerkrachten van nu moeten er wel voor open staan. De nieuwe leerkrachten in spe moeten meer ICT-vaardiger zijn en hierbij moet er aandacht zijn voor ICT binnen de lerarenopleiding. Om het vak computerwetenschappen in te richten vind ik zelf een goed idee. Dit geeft mij zekerheid op werk en zoals aangegeven wordt in het artikel, zet het leerlingen aan tot probleemoplossend denken. Bij programmeren ben je constant bezig met verschillende redenaties te maken om een bepaalde oplossing te bekomen. Ik ben naar mening dat je ICT zelf kan integreren in de andere vakken, maar niet op de allerhoogste niveaus. Daarbij is het ook belangrijk dat iedereen weet dat ICT en informatica niet hetzelfde zijn. ICT is toepassingsprogramma's leren gebruiken en begrijpen, maar informatica is het manipuleren van toepassingsprogramma's. Tevens komt hierbij dat men toepassingsprogramma's zelf gaat schrijven. Informatica is dus ICT maken en dat kan niet iedereen. Daarbij zijn enkel leerkrachten informatica hier voor opgeleid om dit op een correcte manier aan te leren aan de leerlingen. Het is goed dat er ICT geďntegreerd wordt binnen de andere vakken, maar op voorwaarden dat elke leerkracht ICT kan gebruiken, het beheerst en het begrijpt. Wanneer je ICT niet beheerst en begrijpt is het zéér moeilijk om dit op een correcte manier, met de juiste termen, aan te leren aan leerlingen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.