actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th October 2011, 10:10
Lore.Vanmarcke Lore.Vanmarcke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: St.-Antonius Zoersel
Posts: 89
Elektriciteit in jaar tijd een derde duurder

Elektriciteit in jaar tijd een derde duurder

De elektriciteitsprijs voor een residentiële gebruiker is in een jaar tijd met 33 procent gestegen. Dat meldt De Morgen donderdag op basis van berekeningen van energietoezichthouder CREG. Voor een doorsnee gezin zou de stijging neerkomen op een meerprijs van 182 euro.

Voor de prijsvergelijking nam de CREG een klant bij Electrabel in het distributiegebied van Gaselwest. In augustus 2010 kostte een megawattuur stroom 175 euro. Dat steeg tot 232 euro in juli 2011, of een stijging met 57 euro. Bij een doorsnee jaargebruik van 3,5 megawattuur komt dat neer op 182 euro extra.

De prijsstijging is voor het grootste deel toe te schrijven aan het verhoogde distributienettarief van Gaselwest, dat met 35 euro steeg. Dat is volgens de CREG te wijten aan ‘de hoogoplopende kosten van de opkoopverplichting van groenestroomcertificaten en van de REG-premies (voor energiebesparende maatregelen).’

De leveranciersprijs van Electrabel steeg met 7,65 euro. De rest van de prijsstijging is toe te schrijven aan heffingen en de hogere bijdrage voor hernieuwbare energie.

Ook aardgas werd duurder voor de gezinnen. De prijs steeg met 13 procent in een jaar. Ook die stijging heeft te maken met een combinatie van stijgende tarieven voor distributie en levering met hogere heffingen.

Bron: http://www.standaard.be - Donderdag 20 oktober 2011 - (http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20111020_022)

Mijn mening: Ik heb dit artikel gepost omdat ik het interessant vond voor iedereen. Voor alle mensen, rijk of arm. De prijs van elektriciteit is nu al 1/3 gestegen maar het zal nog meer stijgen omdat we minder energie gaan krijgen van Duitsland. (Sluiten van kerncentrales). Ook wordt het moeilijker voor lage sociale klasse om de rekening van elektriciteit te betalen. Want elektriciteit is toch echt wel een basisbehoefte. Ik vind het toch wel schandalig.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th October 2011, 12:13
Thomas.VanBaelen Thomas.VanBaelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Tielen
Posts: 11
Ik ben ook van mening dat bij zulke prijsstijgingen mag worden nagegaan of de winst voor de energieleveranciers niet overdreven is.

Maar aan de andere kant probeert men meer en meer groene energie te voorzien voor de toekomst. Dit is een enorme investering waar we hopelijk later de vruchten van zullen plukken. Ook is groene energie beter voor onze planeet. Daarom vind ik het niet erg dat daarvoor extra belastingen of prijsstijgingen komen.

Ik begrijp dat een gezin het financieel moeilijker kan hebben doordat de energierekening duurder wordt. Maar men kan er zelf voor zorgen dat er zuiniger met energie wordt omgegaan en dat zo de kosten beperkt blijven.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th October 2011, 19:50
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Artikel:

In 5 stappen naar een nieuwe leverancier

Een doorsneegezin van 4 personen met een verbruik van 3.500 kWh per jaar kan gemiddeld 50 euro besparen door een nieuw bevoorradingscontract voor elektriciteit af te sluiten (in plaats van het contract dat automatisch wordt aangeboden). Voor gas loopt de gemiddelde besparing bij een jaarlijks verbruik van 2.300 kWh zelfs op tot 250 à 300 euro per jaar. Bent u sinds de liberalisering van de markt nog niet van energieleverancier veranderd, dan is het dus hoog tijd om de tarieven van de verschillende leveranciers eens naast elkaar te leggen.
1. Lees ons artikel ‘Hoe vindt u de goedkoopste energieleverancier?’ Afhankelijk van uw verbruiksprofiel, moet u bij het kiezen van een leverancier met diverse zaken rekening houden.
2. Vergelijk de verschillende aanbiedingen via de prijsvergelijkingsmodule op www.mijnenergie.be.
3. Controleer de verbrekingsvoorwaarden bij uw huidige leverancier vooraleer over te stappen naar een concurrent. Enkel als u de verbrekingsvoorwaarden naleeft vermijdt u verbrekingskosten van 50 tot 75 euro. Die verbrekingsvergoedingen worden echter niet automatisch aangerekend.
Afhankelijk van de algemene voorwaarden van uw leverancier kunt u een contract van bepaalde duur opzeggen met een opzegging van 1 tot 2 maanden. Opgelet: een contract van bepaalde duur wordt automatisch door de energieleverancier verlengd tenzij u het minstens één maand voor het einde van de lopende periode aangetekend opzegt.
Ook een contract van onbepaalde duur kunt u zonder verbrekingsvergoeding opzeggen op voorwaarde dat u een opzegtermijn van minstens één maand respecteert. In beide gevallen moet u de opzeg per aangetekend schrijven meedelen. Verlies geen tijd en gebruik ons modeldocument. Opgelet : de opzegtermijn ingaat op de eerste dag van de kalendermaand volgend op de kalendermaand waarin de opzeg werd betekend.
4. Bepaal dus duidelijk, voor u het nieuwe contract ondertekent, op welke datum het moet ingaan. Het contract treedt in ieder geval minstens één maand na de datum van ondertekening in voege. Op basis van dat contract, kan de nieuwe leverancier zelf de opzeg betekenen aan uw huidige leverancier. In dat geval hoeft de opzeg niet aangetekend te gebeuren.
5. Geef ook de stand van uw meters door aan uw nieuwe leverancier. Doet u dat niet, dan maakt hij een schatting en riskeert u een hogere eindfactuur van uw vorige leverancier te krijgen

Bron:
De tijd 20/11/2011
Link: http://netto.tijd.be/budget_en_vrij...medium=referral

mening:
Ik vind het een spijtige zaak dat energie steeds duurder wordt, maar zie ook onder ogen dat dit een normale zaak is dat dit opslaat door de nieuwe voorziening van groene energie.
In een onderstaande reactie haalt men aan dat je zelf beslist hoeveel energie je verbruikt en dus zelf deels je energiefactuur bepaald. Ik was toch wel geschrokken om deze opmerking. Je hebt in deze maatschappij energie nodig om te kunnen overleven. We kunnen het ons niet meer voorstellen dat we een dag zonder energie zouden zitten. Hoe verwarmen sommige mensen hun huis nog? Waar koken we dan op? Hoe verlichten we ons huis dan nog? ...
Je bepaald inderdaad een gedeelte van je rekening maar vergeet niet dat een stijging van 1/3 op de prijs enorm is en dat vele gezinnen die al op hun energieverbruik letten dit niet of amper kunnen betalen. Dat is ook de reden waarom ik het bovenstaand artikel post. Ga eens een keer na hoeveel je betaald bij de ene energieleverancier en bekijk dan eens of je goedkoper zou gesteld zijn bij andere energieleveranciers. Het kan je energiefactuur al een beetje minder zwaar maken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.