actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th March 2016, 10:40
valerie.w*ls valerie.w*ls is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Olmen
Posts: 86
Om de drie schooldagen een leraar aangevallen

Om de drie schooldagen een leraar aangevallen.

In Vlaanderen zijn 112 leerkrachten de voorbije twee jaar slachtoffer geworden van agressie of geweld door leerlingen, ouders of derden. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Chris Janssens (Vlaams Belang) heeft opgevraagd bij onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V), schrijven Het Nieuwsblad, De Standaard en Het Belang van Limburg.

De 112 geregistreerde feiten ingediend bij het Agentschap voor Onderwijsdiensten (Agodi) zijn zonder twijfel een onderschatting, zegt Chris Janssens. "Incidenten van agressie of geweld waarbij een arts niet meteen een duidelijk lichamelijk letsel vaststelt, zijn niet in deze cijfers opgenomen. Daarnaast is het helemaal niet ondenkbaar dat leerkrachten en scholen geen melding doen van incidenten om zichzelf niet in diskrediet te brengen."

Slechts bij 15 van de 65 incidenten uit 2014 stelde Agodi een eis tot terugvordering van de schade aan de agressor, blijkt uit de cijfers. Tot vandaag mocht het agentschap hiervoor amper 2.332,18 euro ontvangen. Hetzelfde gebeurde voor 14 van de 47 dossiers uit 2015. Daarvoor werd intussen 11.488,07 euro ontvangen.

Opmerkelijk is dat alle zaken in der minne geregeld wereld. Janssens roept minister Crevits dan ook op om de problematiek bespreekbaar te maken, gewelddadig gedrag tegen leerkrachten openlijk aan te klagen en gepaste maatregelen nemen.

Datum: 24/03/2016
Bron: De Morgen, http://www.demorgen.be/binnenland/o...allen-be3ac253/
Eigen mening:

Om de drie schooldagen wordt in Vlaanderen een leerkracht aangevallen. We weten dat zelfs heel wat gevallen van agressie tegenover een leerkracht niet eens worden aangegeven. De scholen zijn bang om gezichtsverlies te lijden en dat hun goede naam besmeurd wordt.
Ik vind het opvallend dat het niet alleen om agressie door leerlingen gaat, maar zelfs door ouders en derden.
Ik merk zelf ook dat ouders tegenwoordig zeer beschermend zijn tegenover hun kinderen en dat de minste kritiek al een telefoontje van een boze ouder kan betekenen. Ik vind dat we af moeten van deze 'Mijn kind, geweldig kind'-cultuur. Kinderen kunnen niets meer fout doen in de ogen van hun ouders, het ligt vast wel aan de ondermaatse lessen van de leerkracht.
Ik begrijp dat het voor leerkrachten moeilijk is om aangifte te doen omdat het vaak een lang en vermoeiend proces betekent.
Ik ken zelf ook een leerling die tijdens een les met stoelen smeet door de klas. Deze leerling heeft niet eens enkele dagen schorsing opgelegd gekregen, maar zat de volgende dag gewoon terug in de klas.

Ik vind het belangrijk dat Minister Crevits aandacht besteed aan deze problematiek en dat het onderwerp beter bespreekbaar wordt. Agressie tegenover eender wie is gewoon totaal fout en deze leerlingen moeten al op jonge leeftijd aangeleerd worden dat dit niet kan. Als we deze feiten zo maar laten gebeuren en hier niet tegenin gaan, krijgen de leerlingen misschien het gevoel dat ze de grens al maar kunnen verleggen. Jammer genoeg spelen deze gebeurtenissen heel vaak een rol in de speurtocht van leerkrachten naar andere mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Het is natuurlijk triest dat veel leerkrachten dit beroep achter zich laten door dit soort van voorvallen waar vaak niets aangedaan wordt.

Laatst aangepast door valerie.w*ls : 24th March 2016 om 11:02.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.