actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th December 2012, 20:52
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
Belfius wil veiligheid aan automaten verhogen

BRUSSEL - Belfius neemt extra maatregelen om haar bankautomaten te beveiligen. Die zijn noodzakelijk omdat veel misdadigers nog altijd toeslaan aan die automaten. Zo moet je bij Belfius niet alleen je bankcode ingeven, in sommige gevallen ook je geboortedatum. Dat meldt ‘Het Nieuws' van vtm donderdagavond.

Het is een gloednieuwe maatregel van Belfius, speciaal om oplichters zoveel mogelijk te stoppen. Belfius zelf wil er weinig over zeggen. In een korte officiële mededeling aan vtm schrijft de bank dat het om ‘een bijkomende identificatie gaat die ongeveer een maand geleden ingevoerd werd om de veiligheid aan de automaten te versterken'.

‘Deze bijkomende identificatie door middel van de geboortedatum wordt enkel in bepaalde gevallen gevraagd.' Het systeem werkt zeker niet willekeurig, maar wanneer het precies geactiveerd wordt, is echt een geheim, luidt het.

De bank geeft verder geen concrete details.

Febelfin, de overkoepelende federatie van de bankensector, zegt dat het om een initiatief van Belfius gaat en dus zeker niet om een algemene maatregel.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...121227_00415683
Datum: 27/12/2012

Eigen mening:

Hoewel ik tevreden ben met het feit dat ze initiatief tonen om de veiligheid te verbeteren, vind ik dit persoonlijk niet veel uithalen. Wat houdt een overvaller tegen om een slachtoffer aan een geldautomaat te dwingen zijn geboortedatum te verklappen? Indien hij/zij het niet wilt zeggen, heeft het slachtoffer ongetwijfeld een document op zak waar deze op vermeld staat. Ik heb welgeteld 7 documenten in mijn portefeuille zitten waar deze op vermeld staat, en ik heb dan nog geen rijbewijs.

Voor de internetcriminaliteit zal dit ook niet al te moeilijk zijn neem ik aan. De helft van alle Facebookprofielen heeft een geboortedatum of leeftijd vermeld staan. Van daaruit is het een eitje om die beveiliging te kraken.
Kraken is zelfs niet het juiste woord, aangezien je de informatie niet illegaal verkregen hebt.

Ik vrees dat Dexia/Belfius met iets beter moet afkomen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th December 2012, 12:47
Annelies.Stokbroekx Annelies.Stokbroekx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 95
Net zoals Mathi vind ik het ook goed dat de banken, Belfius in dit geval, meer moeite doen om de bankautomaten te beveiligen. Maar of geld afhalen op deze automaten met het invoeren van de geboortedatum zo veel veiliger is, betwijfel ik. Ik vind het althans een stap in de goede richting. Het is goed dat Belfius laat zien dat ze belang hecht aan de veiligheid van haar klanten. Hopelijk volgen de andere banken hierin en wordt er daadwerkelijk een oplossing gevonden die nog veiliger is dan het regelmatig invoeren van de geboortedatum.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th December 2012, 22:33
Yana Daems Yana Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 94
Belfius wil veiligheid aan automaten verhogen

Ik vind het ook een goed idee dat Belfius de veiligheid aan de automaten wil verhogen. Dit doen ze door soms de geboortedatum te vragen. Zoals al eerder werd vermeld, is het achterhalen van iemand zijn geboortedatum zeker niet onmogelijk. Op het internet kan je over heel wat mensen onmiddellijk hun verjaardag te weten komen.
De beste oplossing om de veiligheid te verhogen is het zeker niet, maar deze verandering toont wel aan dat er wordt nagedacht over een betere beveiliging van onze gegevens. Hier kan ik alleen maar achter staan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.