actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th September 2012, 18:15
Wim.Caers Wim.Caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 100
‘Voor mij geen papier meer’

Neem pen en papier? Niet langer in de Blankenbergse school waar iedereen aan de iPad is. ‘Ze doen in vijf minuten wat vroeger een paar uur vergde.’

‘Zet je geluid af, Ashley’, vermaant juf Ann Jannes. Berichtjes mogen niet. Chatten en gamen evenmin. Hier wordt les gegeven. Cultuurwetenschap, aan het derde jaar menswetenschappen.

In groepjes van vier zoeken de leerlingen naar informatie over archeologie. Daar komt geen atlas of encyclopedie aan te pas. Alles gebeurt op de tablet-pc, meer bepaald de iPad. Verder niets op de tafels: geen pennen, boeken of papier. Onderwijs van de 21ste eeuw, te Blankenberge, in het Sint-Pieterscollege en de Sint-Jozefshandelsschool.

Chloé, Demi, Ashley en Bo (allen veertien jaar) zijn wel te spreken over hun nieuwste elektronische hulp. ‘Vroeger moesten we al die boeken meesleuren. Nu is onze tas de helft lichter. En je kunt niets meer thuis vergeten. Alles staat op de iPad.’

Mindmaps maken in de les gedragswetenschappen is veel leuker omdat je er makkelijker kopjes kan bij plaatsen. En voor de les plastische opvoeding halen ze afbeeldingen van schilderijen in een mum van tijd van het net.

Juf Ann is al evenzeer opgezet. ‘Vroeger moesten we om hetzelfde te doen verhuizen naar de computerklas en waren we een kwartier kwijt. Alle info van externe bronnen is nu bij de hand.’ Ze heeft een eigen cursus gemaakt in PDF-versie en die kunnen de leerlingen downloaden via het platform Smartschool.

En hoe houdt ze in het oog dat niemand afdwaalt naar Facebook of ander vertier? ‘Er is een knop waarmee je alle apps kunt oproepen die iemand gebruikt.’

Enkele gangen verderop, in het eerste jaar brengt leraar Tommy Verburgh de leer der getallen bij. Op de achterste bank doen Floris en Sidney rekenoefeningen. De ene voert de oplossingen in met een digipen, de andere met zijn vingers. ‘Het is plezant. En ook wel cool.’

Of ze speciaal naar hier zijn gekomen wegens de iPad? ‘Neen, omdat onze vrienden hier gaan.’ Ook zij appreciëren de lichtere boekentas. ‘We hebben maar twee boeken nodig.’

Hun ouders vonden het een duur ding ‘maar ze maken zich meer zorgen om onze ogen. Omdat we de hele dag naar dat scherm kijken.’

Leraar Tommy vindt het zo leuk dat hij wel weer voltijds les zou willen geven. ‘De kinderen zijn er zo snel mee weg. Je toont het één keer, en ze lopen al voorop. In vijf minuten tekenen ze een grafiek. Daar waren ze vroeger een paar uur mee zoet. De sterkere leerlingen kun je prikkelen met extra oefeningen.’

De helft van de boeken is vervangen door een digitale tegenhanger. Het aantal fotokopieën is drastisch teruggevallen. De printer staat er werkloos bij. Toetsen verlopen nog op papier. Maar ooit gaan ook die digitaal.

Ook leerkracht godsdienst Bart Uytterhoeven is gebeten door de microbe. ‘Vroeger moest ik zeggen: zoek dat thuis maar eens op. Nu stop ik er meteen een link bij. Neen, voor mij geen papier meer, ik gebruik alleen nog de tablet.’

Leraar economie Johan Lowyck stopt links naar actuele nieuwsberichten in zijn cursus of spreekt zelf een stukje theorie in, zodat iedereen het later kan terughoren. ‘Ik heb nu meer het gevoel dat ik een coach ben. Ik sta achter de leerlingen, niet meer ervoor.’ En de zestiger glimt van jeugdig enthousiasme.

Klagers toch ingeschreven

Niet alle leerkrachten zijn even enthousiast. ‘Iedereen mag er op zijn tempo inkomen,’ verzekert directrice Fransien Vandermeersch.

En waarom Apple, dat dure, elitaire merk zoals het bij critici luidt. Nou, simpel, omdat ze er al sinds 1982 mee werken. En tablets kregen de voorkeur op andere computers, bijvoorbeeld laptops, omdat ze weinig plaats nemen, snel opstarten, gauw opgeborgen zijn en hun batterij aanzienlijk langer (tot acht uur) meegaat.

De school haalde de media toen een tiental ouders klacht indiende tegen het voornemen om de iPad verplicht te gaan gebruiken. Maar wat blijkt: de kinderen van de klagende ouders zijn nu allemaal ingeschreven. 195 leerlingen kochten een tablet via de school (465 euro) en 384 leerlingen huurden er een (160 euro). 122 brengen hun eigen exemplaar mee.

En wordt er een beetje zorg gedragen voor al dat duur materiaal? Overal op school staan lockers. Daarin worden de tablets opgeborgen tijdens de pauzes. Van twee apparaten brak het scherm. Er is er nog geen enkele gestolen. Eén jongen was zijn toestel kwijt maar dankzij een app konden ze hem terugvinden. Hij lag gewoon ergens op school.


De Standaard
20/09/2012


Mening:
Ict, iPad, iPhone,... zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Kinderen groeien er van jongs af aan mee op. Het is dan ook een logische stap dat scholen hierin volgen; het klassieke schoolbord wordt meer en meer vervangen door een elektronisch bord; er is niet meer één enkele computerklas, maar vele klaslokalen hebben tegenwoordig hun eigen computer en beamer,... Het gebruik van de iPad door leerlingen biedt zeker wel wat voordelen. Het spreekt leerlingen aan, het is tijdbesparend,... Toch heeft deze 'nieuwe methode' ook wel enkele nadelen. Leerlingen worden niet meer geprikkeld echt stil te staan bij de schrijfwijze van woorden; ook is het zeer belastend voor de ogen,... Alles via de elektronische weg hoeft in mijn ogen zeker niet. Het zal erop aan komen een gulden middenweg te zoeken/te vinden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.