actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st November 2016, 13:06
V*ncent V*ndyck V*ncent V*ndyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Herentals
Posts: 25
Online kopen met smartphone wordt ingewikkelder

Online kopen met smartphone wordt ingewikkelder


De Europese Bankautoriteit (EBA) wil dat u vanaf 2018 bij élke internet*aankoop boven de 10 euro een kaartlezer gebruikt. ‘Nodeloos ingewikkeld’, zeggen webshops en banken. Met de smartphone iets kopen via het internet wordt vanaf 2018 een stuk ingewikkelder: de Europese Bankautoriteit (EBA) wil namelijk dat vanaf dan bij elke betaling boven de 10 euro een kaartlezer of een ander bakje gebruikt wordt. Op die manier wil ze de fraude met aankopen tegengaan.

De webshops vrezen dat dit de internethandel veel te ingewikkeld gaat maken. Ook de banken hebben al laten weten dat ze die maatregel fel overdreven vinden.

‘Wij vinden dat het gebruik van zo’n kaartlezer moet afhangen van een risicoanalyse die de webshop zelf kan maken’, zegt Isabelle *Marchand, woordvoerder van bankenfederatie Febelfin.

Secretaris Maurits Bruggink van de Europese belangengroepering van webshops Emota is het daarmee eens. ‘Ik koop geregeld een treinticket bij de NMBS. Die kent mij dus, en heeft die identificering niet meer nodig. Hetzelfde geldt voor mijn collega die elke maand in dezelfde webshop een doos *luiers koopt.’

‘Kleinere betalingen gevaarlijker’

Bruggink wijst er ook op dat het risico niet noodzakelijk van het bedrag afhangt. ‘Sommige kleinere betalingen geven net méér kans op fraude.’

Belangengroepering Emota vertegenwoordigt bedrijven als Amazon, maar even goed een vierhonderdtal Belgische webshops, en postbedrijven als Bpost, verenigd in Safeshops.

De EBA heeft het advies uitgebracht op vraag van de Europese Commissie. Die had al een aantal richtlijnen uitgevaardigd over de veiligheid van internetbetalingen, maar de EBA moet nu uitzoeken hoe ze die in de praktijk moet omzetten.


Gisteren om 09:12 door Bart Moerman
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161031_02548781

Eigen mening: Als je het bekijkt op veiligheid is dit zeker geen slecht idee. Alleen vind ik dat hier te veel nadelen aan zijn. Bij deze kijk ik vooral naar de oudere mensen. Zij zijn niet zo vertrouwd met het online bankieren. En als dit wordt ingevoerd gaat het online bankieren nog ingewikkelder worden. Maar je hebt ook mensen die voorbeeld dagelijks aankopen doen van kleine bedragen, waardoor zij nu veel tijd moeten besteden voor een kleine aankoop dat ervoor met een klik op de muis was aangekocht. Maar we leven nu eenmaal in een wereld waar de technologie zeer belangrijk is. Hoe lang zal cash geld nog bestaan? alles wordt meer en meer gedigitaliseerd. Dit zijn de eerste stappen naar het digitaal betalen van aankopen en er zullen er nog veel komen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd November 2016, 00:31
Emiel.D*uyts Emiel.D*uyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 77
Ik vind het niet meer dan normaal dat deze regelingen getroffen worden. Internetbankieren zal de toekomst zijn van morgen. Wat betreft de moeilijkheidsgraad, heb ik wel mijn bedenkingen. Het is inderdaad zo dat de oudere generatie hier moeite voor moet doen, om hierin bij te leren. Ook zij kunnen hulp van zowel kinderen als kleinkinderen inschakelen hierbij. Ik spreek uit eigen ervaringen. Ondertussen worden kinderen ook opgevoed met standaard een tablet of smartphone, dus zij weten hier wel raad mee. Ook vind ik het goed dat ze een minimum bedrag opstellen. Dit gaat er echter wel voor zorgen dat de verkoop van de betreffende online shops achteruit zal gaan, omdat men nu twee keer zal nadenken voor men effectief iets aankoopt. Het kost ook extra moeite om het aan te kopen online, waardoor er ook mensen zich gewoon zullen begeven naar de fysieke winkels om daar een exemplaar van iets dergelijks aan te kopen. Kortom vind ik dit zeker wel een vooruitgang, en het zal zeker veiliger zijn dan dat het nu is. Vaak denken mensen er ook niet over na dat men iets aankoopt en is men er niet van bewust hoeveel geld men opdoet. De extra maatregel zal hen hier ook op attent maken, dat men wel degelijk veel geld aan het uitgeven is.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th December 2016, 20:44
Senne.V*nRompuy Senne.V*nRompuy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westerlo
Posts: 89
De nadelen die aan dit voorstel verbonden zijn, wegen volgens mij niet op tegen de voordelen. Ik ben er van overtuigd dat mensen minder online zullen kopen als het echt te ingewikkeld wordt om online te betalen. Dit heeft natuurlijk negatieve gevolgen voor de vele webshops die er zijn. Ik denk dat er andere manieren bestaan om internetaankopen veiliger te maken, in plaats van terug te werken met een kaartlezer. Zo zijn er al veel websites die gebruik maken van 'MobilePay' (KBC). Met MobilePay kan je gewoon met de KBC-applicatie op je smartphone een code scannen van de webshop, en deze code zorgt ervoor dat je automatisch snel een overschrijving kan uitvoeren. Deze manier van online betalen is relatief veilig en snel. Er zullen ook nog wel andere, veilige, alternatieven zijn, maar het gebruiken van een kaartlezer ben ik geen voorstander van. De toekomst is mobiel, dus mij lijkt het beter om te investeren in een systeem voor alle webshops dat ervoor zorgt dat je op een makkelijke en veilige manier met je smartphone kan betalen (via je mobiele banking-applicatie). Voor mensen zonder een smartphone moet er natuurlijk ook nog de mogelijkheid zijn om te betalen met een kaartlezer.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.