actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd November 2016, 14:54
Vince.V*ngeel Vince.V*ngeel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Mol
Posts: 47
filmbedrijf sleurt 1.200 kmo’s mee in zijn val

1.200 kleine ondernemers en uitoefenaars van vrije beroepen dreigen elk 50.000 tot zelfs 4 miljoen euro te verliezen, omdat ze via de tax shelter in de Antwerpse filmproducent Corsan hebben geïnvesteerd.
Corsan zit al een tijd in slechte papieren en kreeg bescherming tegen zijn schuldeisers. Maar de rechtbank van koophandel heeft het herstelplan van Corsan nu afgewimpeld, waardoor het bedrijf dicht bij een faillissement staat. In totaal zou Corsan nog 200 miljoen euro aan gedupeerden moeten uitbetalen.

1.200 kmo’s hebben veel geld in de films van Corsan geïnvesteerd via de tax shelter. Dat is een systeem waarbij de federale overheid een fikse belastingvermindering geeft aan bedrijven die geld investeren in Belgische films. Maar bij Corsan ging het mis, omdat de fiscus geen fiscaal attest heeft afgeleverd voor meerdere films die Corsan heeft gemaakt. Corsan zou het geld van de tax shelter niet volgens de regels hebben gebruikt, waardoor de investeerders ook geen fiscaal attest krijgen.

“Ik verlies in het slechtste geval 90.000 euro”, zegt een kleine ondernemer uit Antwerpen. “En dat terwijl de fiscus de tax shelter heeft voorgesteld als een veilige belegging, en het fiscale attest als een kapitaalgarantie promoot.”

Fiscaal expert Michel Maus zegt dat bedrijven beter beschermd moeten worden tegen wanpraktijken van filmproducenten.

BRON: http://www.gva.be/cnt/dmf20161101_0...mee-in-zijn-val, 02/11/2016, www.gva.be

EIGEN MENING: Ik vind het niet slim van Corsan dat ze niet checken of ze wel aan alle voorwaarden voldoen en alles juist hebben uitgevoerd. Langs de andere kant zou ik als investeerder wel controleren dat alles goed is uitgevoerd, wat de kmo's in dit geval niet gedaan hebben. Hier gaan verschillende zaken mis langs beide kanten naar mijn mening had er wat meer kennis verworven mogen zijn bij beide partijen dan had dit niet gebeurd.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.