actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th March 2015, 18:38
C*roline.Liekens C*roline.Liekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 135
"Vlaanderen zware offers gebracht? In Duitsland draaien sommigen gratis overuren"

Bourgeois: "Vlaanderen zware offers gebracht? In Duitsland draaien sommigen gratis overuren"


28 maart 2015

In gesprek met onze weekendkrant geeft Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) aan dat hij een begrotingsevenwicht nog niet heeft opgegeven. Maar de ommekeer komt met de dag dichterbij. "Ik besef dat nieuwe investeringen nodig zijn."

"Ik pleit voor begrotingsdiscipline, maar het gaat niet om een fetisj", aldus Bourgeois. "Ik wil gewoon vermijden dat de zaken ontsporen en we later in de problemen komen. We moeten de begrotingsdiscipline aanhouden. Het kan niet anders."

Nieuwe besparingen zijn onvermijdelijk volgens het N-VA-kopstuk: "Ik daag mensen die over een sociaal bloedbad spreken uit om eens te kijken naar wat er in onze buurlanden gebeurt. Daar zijn veel zwaardere offers gebracht. In Duitsland hebben bepaalde werknemers gratis overuren gedraaid. In Polen hebben ze zwaar ingeleverd op hun loonbrief. Ik verzet mij tegen het beeld van de 'rekeningregering'. Ik ben zelf een ex-beursstudent. Deze regering is wel degelijk bekommerd om iedereen, ook de zwakkeren."

Maar Bourgeois stelt naar eigen zeggen enkel vast dat het begrotingsoverschot als sneeuw voor de zon is verdwenen: "Er is de rekening van de zesde staatshervorming die we binnenkrijgen, de tegenvallende groei en de afgekeurde publiek-private samenwerkingen die van Europa in onze begroting ingekanteld moeten worden. Dat zijn drie grote tegenvallers, waardoor we in plaats van dat overschot rode cijfers krijgen."

Bron: www.demorgen.be

Motivatie: Volgens Bourgeois is het echt wel nodig dat we het begrotingsdiscipline aanhouden. Volgens hem zijn nieuwe besparingen niet uit te sluiten. We moeten hiervoor maar eens kijken naar onze buurlanden, die veel zwaardere offers hebben moeten brengen. Volgens Bourgeois heeft ons land ook aandacht voor de zwakkeren, ondanks dat velen het tegendeel beweren. Het begrotingsoverschot is verdwenen, dit is te wijten aan de tegenvallende groei en de publieke-private samenwerkingen. Dit zijn tegenvallers, waardoor wij nu met rode cijfers zitten.
Ik ben het helemaal eens met Bourgeois want we zitten met een groot tekort in onze begroting. Het is onomkeerbaar dat er besparingen moeten gebeuren. Wij kijken te vaak naar onze regering en hoe slecht ze wel niet functioneert, maar anderzijds is er ook Duitsland waar er gratis overuren moesten gedraaid worden. Zo besteden wij ook ongeveer 25 % van ons bruto binnenlands product aan de financiering van het sociale zekerheidsstelsel, dit lijkt veel maar er zijn nog landen die er meer aanbesteden. Ondanks dat zijn wij nog altijd een competitief land en zijn wij gekend voor het goede onderwijs. Misschien moeten wij maar eens minder kritiek hebben, ondanks dat dit wel nuttig kan zijn om de beslissingen bij te sturen. Velen uiten hun ongenoegen, maar dit is heel makkelijk. Ik stel mij dan de vraag of zij al dergelijke moeilijke beslissingen hebben moeten nemen en er voor zorgen dat een land goed functioneert. Besparingen zullen er toch moeten gebeuren, ondanks de vele kritiek.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.