actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th March 2012, 14:19
nelleke.aerts nelleke.aerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Testelt
Posts: 83
Tot 250 euro boete voor zitten op bankleuning

Tot 250 euro boete voor zitten op bankleuning

HASSELT/ZONHOVEN/DIEPENBEEK - In Zonhoven en Hasselt kan voortaan sneller worden opgetreden tegen kleine 'criminaliteit'. Dat betekent onder meer boetes tot 250 euro voor het zitten op de rugleuning van een bank. De beslissing kadert in het systeem van 'gemeentelijke administratief sanctierecht', het zogenaamde GAS. Dat meldt HBVL.

'In eerste instantie geven we een waarschuwing, maar voor hardleerse overtreders kan de boete oplopen tot 250 euro. Voor minderjarigen vanaf 16 jaar bedraagt die maximaal 125 euro, al zakt de leeftijdsgrens binnenkort tot 14 jaar', vertelt korpschef Philip Pirard in HBVL.

Al gaat het niet alleen over het zitten op de rugleuning van een bank. Ook wildplassen wordt niet getolereerd, en oneigenlijk gebruik van speeltuigen - ze inpalmen om een sigaret te roken, bijvoorbeeld - is verboden.

En het gaat nog verder: bij het laden en lossen moeten dozen gedragen worden, in plaats van versleept, en uitgestalde groeten en fruit moeten minimaal 70 centimer van de grond verwijderd zijn.

Ter vergelijking: door het rode licht rijden kost je 150 euro, bij een lichte snelheidsovertreding ben je er vanaf met 50 euro boete.

In april stapt normaal gezien ook Diepenbeek mee in het systeem.

http://destandaard.be/artikel/detai...DMF20120327_099

Ik vind sommige dingen een beetje te ver gaan. Dat wildplassen wordt bestraft vind ik ok, dat jongeren niet moeten gaan roken in een speeltuintje kan ik ook nog begrijpen.
Maar dat dozen niet versleept mogen worden.... Soms is het gewoon handiger om ze te verslepen omdat ze te zwaar zijn. Ik begrijp ook niet wat dit te maken heeft met kleine criminaliteit. Wat doe ik fout als ik een doos versleep???
Het zitten op de rugleuning vind ik een beetje dubbel. Oké, als er moddervlekken op het zitgedeelte van de bank terechtkomen is het niet leuk om daar te gaan zitten. Maar om hier nu een boete van 250 euro op te plakken??
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th March 2012, 16:53
Yana Daems Yana Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 94
Deze maatregelen gaan echt wel te ver. Misdadigers komen er in dit land dikwijls met een te lage straf vanaf, terwijl ze kleine criminaliteit in verhouding hard straffen. Iemand die op een rugleuning van een bank zit, moet misschien zelfs € 250 betalen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de bank een modderboel wordt, maar mensen die een beetje plichtsbewust zijn, zullen niet met hun schoenen op een bank zitten wanneer deze smerig zijn. Als er dan toch gestraft moet worden, dan kan dit beter via andere manieren. Toen ik bijvoorbeeld in het middelbaar zat, moest iedereen die zonder licht met de fiets reed, als straf een dag verkeersles gaan volgen. Dit is volgens mij een veel efficiëntere oplossing, de jongeren vonden zo’n dag absoluut niet tof en hun ‘misdaad’ werd niet opgelost door het geld van de ouders. Ik zie het nut niet in van mensen boetes te laten betalen wanneer ze dozen verslepen? Er kan beter wat meer aandacht besteed worden aan zwaardere misdaden, in plaats van boetes uit te delen voor deze kleine ‘criminaliteiten’.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th March 2012, 20:35
Elise_v Elise_v is offline
Elise Vrins
 
Geregistreerd op: Feb 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 100
Ik kan mij het scenario inbeelden waar ze in Hasselt en Zonhoven tegen willen optreden. Ook in mijn buurt worden speelpleinen, banken, grasvelden namelijk vaak 'bezet' door hangjongeren die er meestal foute dingen uithalen. Het kan inderdaad voorvallen dat jongeren elkaar opzwepen om kattenkwaad uit te halen en dat dit na verloop van tijd gewoon te ver gaat. Ik begrijp dus waarom ze hier preventieve maatregelen voor willen treffen.

Aan de andere kant vind ik het niet kunnen dat er zulke hoge boetes voor 'op de bankleuning zitten' worden opgelegd! 250 euro voor 'hardleerse overtreders' die op de leuning van de bank BLIJVEN zitten. Ik vind het een beetje belachelijk klinken. Stel je voor dat je zoon van 14 jaar (want ja, de leeftijdsgrens voor minderjarigen zakt naar 14!) thuiskomt met een boete van meer dan 200 euro omdat een agent hem toevallig al 3 keer betrapt heeft terwijl hij op een bankleuning zat?!

Net zoals Yana en Nelleke vind ik een boete/straf op dozen verslepen ook een beetje te ver gaan.

Wat ik me ook afvraag is of agenten of medewerkers van de gemeente hier echt op gaan letten. Een agent heeft volgens mij wel betere dingen te doen dan gemeentepleintjes af te schuimen naar stoute bankleuning-zitters...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 28th March 2012, 23:36
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 120
Zouden de jongeren ook 250 euro moeten betalen als ze hun hand niet opsteken naar een auto die voor hen stopt zodat ze de straat kunnen oversteken?
Ik hoop het alvast wel!

Het gedrag dat in dit artikel beschreven wordt gaat voor mij over beleefdheid en respect. Ik vind dat wij allen als toekomstige leerkracht extra beleefdheid en respect moeten tolereren bij de leerlingen. Een dankjewel kan er tegenwoordig moeilijk vanaf!

Laatst aangepast door Noël Van Thielen : 28th March 2012 om 23:41.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.