actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st October 2012, 10:26
B*n.Vervoort B*n.Vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wechelderzande
Posts: 112
Loonindex is voorbijgestreefd'

Loonindex is voorbijgestreefd'

Bron: Standaard.be
KORTRIJK - Ook IMF-baas Christine Lagarde pleit voor een hervorming van de Belgische arbeidsmarkt. Inclusief de loonindex, al beseft ze dat dit in ons land ‘controversieel' is.


Net op het moment dat de regering-Di Rupo zich buigt over de begroting 2013 en sommige partijen pleiten voor een indexsprong, gaat Christine Lagarde nog een stap verder. In een exclusief interview met De Standaard pleit de topvrouw van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) voor een hervorming van de Belgische arbeidsmarkt.

‘Als ik over één ding bezorgd ben, is het over jullie arbeidsmarkt. Daar zijn hervormingen nodig. De werkloosheid ligt relatief laag, maar dat neemt niet weg dat de Belgische jobmarkt rigide is. Er zouden maatregelen moeten komen om de Belgische jobmarkt flexibeler te maken en meer open voor externe concurrentie.'

Gevraagd of ze daarmee ook de indexkoppeling bedoelt, die volgens critici voorbijgestreefd is, neemt ze geen blad voor de mond. ‘Ja, ook dat. Een automatische loonindexering lijkt mij inderdaad voorbijgestreefd. Ik weet dat het controversieel is, maar het lijkt mij belangrijk voor de Belgische concurrentiekracht om dat aan te pakken. Dit moet in overleg gebeuren met alle sociale partners: werkgevers en natuurlijk vakbonden.'

Voor de rest geeft Christine Lagarde België overigens opvallend goede punten. Een echte score wil ze niet geven – ‘Ik ben geen lerares en zeker geen ratingagentschap' – toch zwaait ze opvallend met lof voor de huidige regering. ‘Van wat ik daarover weet, doet uw land het best wel goed. België heeft het voorbije jaar veel vooruitgang geboekt, vooral op het vlak van de staatsschuld. Dankzij een behoedzaam begrotingsbeleid voor de crisis.'

De topvrouw van het IMF maakt zich ook sterk dat de financiële markten ‘opnieuw geloven in de robuustheid van België als economie'. Zo wijst ze er onder meer op dat de tienjarige rente op Belgisch staatspapier historisch laag staat.

Voorts merkt Lagarde op dat besparingen en economische groei elkaar niet noodzakelijk uitsluiten. ‘Wanneer je economische groei alleen maar aanzwengelt via consumptie, graaf je als land enkel verder je eigen graf. Je kan ook structurele maatregelen nemen die geen geld kosten.'

Een versoepeling van de Europese begrotingsdoelstellingen voor 2013, zoals de PS dit weekend voorstelde, is volgens Lagarde theoretisch mogelijk. ‘Maar een euroland kan dat nooit in zijn eentje beslissen. Daarvoor is Europees overleg nodig.'

Mening: Ik denk dat ze hiermee zeker en vast de vinger op de zere plek legt. Onze koppeling van het loon aan de index maakt ons land uniek maar ook kwetsbaar. Zoals in het artikel wordt besproken tast dit onze concurrentiekracht aan, en zo zullen er op termijn nog meer ontslagen vallen. Tenslotte blijven het de multinationals die de welvaart in een land maken, en niet de overheid. Deze kan slechts bijsturen. Daarom hoop ik ook dat onze overheden dit bericht ernstig nemen, ons land is nu nog aantrekkelijk voor bedrijven, maar als de loonkosten zo hoog zullen blijven zou dit wel eens kunnen veranderen. Het is daarom beter een stukje welvaart op te offeren om op lange termijn de welvaart te behouden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.