actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th March 2011, 18:15
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Leger kan leegloop niet stoppen

Artikel:
Ongeveer een op de vijf militairen verlaat het Belgische leger binnen het eerste jaar na zijn aanwerving. Het jaar nadien ziet de lichting nog eens een paar honderd jongeren afhaken, en ook het derde jaar zijn er nog veel afvallers.

Zo blijven er van de 1.091 rekruten in 2008 anno 2011 nog slechts 585 over, schrijft De Morgen maandag op basis van een vraag van kamerlid David Geerts (SP.A). Ook voor de lichting van 2009 en van 2010 haakten al heel wat rekruten af.

Minister van Defensie Pieter De Crem (CD&V) erkent de leegloop, maar onderstreept in de krant dat het aspect 'afvloeiing' sinds twee jaar behandeld wordt door een werkgroep die al een aantal maatregelen nam.

'Zo wordt er een exit-interview afgenomen van alle kandidaten die Defensie verlaten. Hieruit bleek dat het gebrek aan comfort van de infrastructuur een pijnpunt is. De jongste maanden ligt het accent dan weer op medische redenen', zegt hij in De Morgen. Het leger werkt ook aan betere informatieverstrekking bij rekrutering en aan een betere begeleiding.

Maar volgens Geerts zijn de maatregelen al jaren dezelfde en leidden die niet tot verbetering. 'Er is geen enkel bedrijf waar zoveel mensen afhaken binnen de eerste drie jaren na hun aanwerving. In combinatie met de enorme pensioneringsgolf, bewijst deze problematiek dat er dringend nood is aan een inhoudelijk debat over de toekomst van het leger', stelt hij.


Bron:
Het Nieuwsblad 14/03/2011
http://www.nieuwsblad.be/article/de...&subsection=156


Eigen mening:
Deze cijfers verbazen mij niet echt. De militairen hebben inderdaad weinig comfort en de medische zorgen zijn ook niet wat het moet zijn. We leven in de 21ste eeuw en alles wordt vandaag de dag luxueuzer. Het is dan ook logisch dat de militairen wat meer comfort willen. De militairen hebben heel zware dagen en dus verdienen ze 's avonds wel wat meer comfort vind ik. Gevangenen hebben heel wat meer comfort dan militairen. Dit is toch niet logisch?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th March 2011, 18:31
veronique.geussens veronique.geussens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 139
Dat wanneer ze net op het nieuws zeiden deze vakantie dat er steeds meer jongeren voor het leger kiezen.

Je moet niet alleen comfort denken. Maar ook de opleiding zelf. Kijk eens naar de lerarenopleiding. Hoeveel zijn er daar gestopt?
Ik vermoed dat dit bij veel opleidingen is.
Jammer maar niet onlogisch. Je moet iets kiezen wat de rest bij je leven past , iets waar jij jezelf oud bij ziet worden.
__________________
Vero
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th March 2011, 22:39
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Citaat:
Orgineel gepost door Matthias.Krols
[Eigen mening:
Deze cijfers verbazen mij niet echt. De militairen hebben inderdaad weinig comfort en de medische zorgen zijn ook niet wat het moet zijn. We leven in de 21ste eeuw en alles wordt vandaag de dag luxueuzer. Het is dan ook logisch dat de militairen wat meer comfort willen. De militairen hebben heel zware dagen en dus verdienen ze 's avonds wel wat meer comfort vind ik. Gevangenen hebben heel wat meer comfort dan militairen. Dit is toch niet logisch?


Op wat is dit gebaseerd? Kan je me uitleggen wat er mis is met de medische zorgen in het leger? Want jij geeft aan dat deze niet zijn wat het zou moeten zijn.
Meer comfort geven voor militairen? Heb je wel al eens nagedacht waarom deze mensen niet veel comfort krijgen?
Als ze uitgezonden worden hebben ze nog minder comfort. Militairen worden getraind om de veldbedden en kleine tentjes gewoon te worden. Jij denkt toch niet dat er in een rugzak plaats is voor een kussen of dergelijke?
Geef ze in de centrale veel comfort en als ze dan in Afghanistan aankomen verwachten ze waarschijnlijk ook een luxeus bed.
In oorlogssituaties is luxe overbodig en die boodschap moeten militairen toch wel doorhebben.
De mensen die dan stoppen zullen daar op voorhand niet bij stil gestaan hebben.
Ik kan ook begrijpen dat er mensen zijn die stoppen om medische redenen.
Er staat in het artikel medische redenen. Niet dat er iets mis is met de medische verzorging.
De opleidingen zijn serieus zwaar en ik kan begrijpen dat bepaalde mensen hun lichaam dit niet volhouden.
Ik heb een vriend die in december binnengegaan is. De voorlaatste week van zijn 'bootcamp' hebben zijn knieën het opgegeven. Hij heeft nog een halve week geprobeerd om door te zetten met pijnstillers en dergelijke maar het leger heeft hem naar de medische afdeling gestuurd. Daar moet hij recupereren met een aangepast programma, dat wil zeggen: zijn bovenlichaam trainen en beetje bij beetje zijn knieën terug op gang brengen.
De consequentie is wel dat hij heel zijn bootcamp terug opnieuw moet doen. Dit vindt hij niet erg, ik kan begrijpen dat niet iedereen dat nieuws zo gemakkelijk aanvaard.

Ik heb niets dan respect voor het leger omdat ik vele vrienden hebben die er werken. En daardoor weet ik uit eerste hand dus dat het daar zo slecht nog niet is!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.