actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th March 2010, 22:35
Véronique.Segers Véronique.Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Merksplas-Turnhout
Posts: 122
Rapper krijgt 9 maanden cel voor bedreigen Dewinter

Rapper krijgt 9 maanden cel voor bedreigen Dewinter

datum: 19/03/2010
bron: HLN.be


De correctionele rechtbank van Antwerpen heeft Samir B. (23) uit Wielsbeke bij verstek veroordeeld tot negen maanden cel en 550 euro boete, omdat hij een raplied schreef waarin hij Filip Dewinter van het Vlaams Belang met de dood bedreigde. Hij had ook een videoclip gemaakt en op de internetsite YouTube geplaatst.

Dewinter ontdekte het filmpje en diende op 21 november 2008 klacht in wegens doodsbedreiging. De tekst was zeer expliciet: "Filip Dewinter, kankerracist met een grote mond, je zal sterven door middel van een dodelijke schotwond. Heb je niet geleerd met Theo Van Gogh en Pim Fortuyn? Dit is Cicatris en Cyko, we zien dit niet als een grap."

Reactie op antimoskeelied
Onderzoek wees uit dat 'Cicatris' Samir B. was en 'Cyko' Kevin V. (27) uit Peer. Ze hadden het liedje een tweetal jaar voordien geschreven als reactie op het anti-moskeelied van het Vlaams Belang.

Kevin V. kreeg in december al een werkstraf van 80 uur. Het aandeel van Samir B. werd toen afgesplitst, omdat hij niet correct gedagvaard werd. Filip Dewinter stelde zich burgerlijke partij en kreeg een morele schadevergoeding van 800 euro. (belga/dea)


---------------------------

mening/evaluatie:
Er is denk ik toch wel een verschil tussen iemand uitschelden als klootzak of zeggen dat je hem zal vermoorden. Iemand uitschelden is volgens mij je mening uiten en dit mag, maar iemand bedreigen met de dood is wel degelijk een misdrijf. Er zijn genoeg mensen die hun woorden (zoals in het filmpje) in daden hebben omgezet. Zoiets is gewoon onaanvaardbaar gedrag ongeacht tegen welke mens het ook wordt geuit (bv.blank of zwart). Ik vind de straf dus wel gepast, ondanks het feit dat ik geen fan ben van het Vlaams Belang!
Toch denk ik dat ik ook wel kan zeggen dat Filip Dewinter wist wat hij kon verwachten met zijn antimoskeelied. Als je zo'n liedje maakt, weet je van te voren dat je reactie van de moslims kan verwachten. Eigen schuld, dikke bult.

Voor degenen die het liedje van Samir willen horen:
http://www.youtube.com/watch?v=5NR7vYSzrdU

Voor degenen die het liedje van Filip willen horen:
http://www.youtube.com/watch?v=ros7Bmo49EY

Laatst aangepast door Véronique.Segers : 19th March 2010 om 22:42.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th March 2010, 16:45
Ivan.Verwerft's Avatar
Ivan.Verwerft Ivan.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 133
Ik vraag me af of je bij bedreigen van een niet-politicus ook 9 maanden in de cel zou vliegen (als de zaak na anderhalf jaar al zou voorgekomen zijn trouwens). Bedreigingen kunnen niet. Een of andere grappige parodie à la Chris & Co kan er mee door, maar dat is iets anders dan iemand met een uitgebreide beschrijving met de dood bedreigen. Ik zou nogal een schrik pakken als ik die Filip Dewinter zou zijn .
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd March 2010, 23:07
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Toch wel een beetje dubbel van de man die ooit zei dat de vrijheid van meningsuiting 'absoluut' is of 'niet'.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd March 2010, 11:36
Jonathan Smets's Avatar
Jonathan Smets Jonathan Smets is offline
Jonathan Smets
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Noorderwijk
Posts: 139
Stuur een bericht via MSN naar Jonathan Smets
Citaat:
Orgineel gepost door Véronique.Segers
[ Ik vind de straf dus wel gepast ...


Hier ben ik het totaal niet mee eens.
De Winter lokt zelf zulke reacties uit. Precies of die rapper zou echt De Winter gaan vermoorden.
Het is gewoon een uiting van frustratie van deze rapper tegen racisme.
En als deze persoon dat nu doet met een rap, ( waar trouwens zo goed als altijd zulk taalgebruik/bedreigingen in voorkomen) waarom zou hij dan een celstraf van 9 maanden moeten krijgen?

Belachelijk gewoon! Door hem voor zulke banale situaties op te sluiten, verziek je deze man helemaal en zal hij misschien nu wel de neiging krijgen om zijn rapsong door te drijven tot de realiteit...
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 25th March 2010, 20:15
Véronique.Segers Véronique.Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Merksplas-Turnhout
Posts: 122
Citaat:
Orgineel gepost door Jonathan Smets
Hier ben ik het totaal niet mee eens.
De Winter lokt zelf zulke reacties uit. Precies of die rapper zou echt De Winter gaan vermoorden.
Het is gewoon een uiting van frustratie van deze rapper tegen racisme.
En als deze persoon dat nu doet met een rap, ( waar trouwens zo goed als altijd zulk taalgebruik/bedreigingen in voorkomen) waarom zou hij dan een celstraf van 9 maanden moeten krijgen?

Belachelijk gewoon! Door hem voor zulke banale situaties op te sluiten, verziek je deze man helemaal en zal hij misschien nu wel de neiging krijgen om zijn rapsong door te drijven tot de realiteit...


Misschien een andere straf dan? Maar zoiets mag men zeker niet tolereren! Er zijn genoeg mensen die hun woorden (zoals in het filmpje) in daden hebben omgezet. Waar gaan we dan heen als we dit toelaten?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.