actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th March 2015, 18:09
N*ra.Rabah N*ra.Rabah is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: v
Posts: 81
"We hebben angst, want er is veel onwetendheid"

De terreurdreiging van de laatste weken boezemt niet alleen de gemiddelde Vlaming angst in, ook bij de Marokkaanse gemeenschap groeit de ongerustheid. Jonge migranten vrezen sociale uitsluiting omdat moslims vaak over één kam worden geschoren. Jamal Qnioun, een migrant van de tweede generatie, laat het daar niet bij.

"Ik ben hier geboren en getogen. Hier zijn mijn wortels", zegt Jamal. "Wij hebben angst. Er is veel onwetendheid." Volgens hem is er sinds de aanslagen in Parijs en de antiterreuracties in Brussel en Verviers wel degelijk iets veranderd. "De media vergroten dat enorm uit, en ik begrijp dat gewone mensen dan afkerig staan tegenover moslims. (...) Er zijn zowat 800.000 moslims in Vlaanderen, en 99 procent is goed ingeburgerd. In elke appelboom hangen er rotte appels."

Jamal krijgt geregeld te maken met denigrerende opmerkingen. "Sommige collega's fluisteren over IS als ik voorbijkom. Dat ik ondervind ik zeker enkele keren per week. Ik beheers mezelf dan. Als het pure onwetendheid is, doe ik mijn best om de dingen uit te leggen, maar als het getreiter voortduurt, probeer ik dat te negeren. Meer kan ik niet doen."

"Ik wil niet aan IS worden gelijkgesteld", klinkt het verontwaardigd. "Maar hoe meer ik te maken krijg met dergelijke opmerkingen, hoe sterker ik word. Ik put daar energie uit."
Tegen indoctrinatie

Energie, dat heeft Jamal meer dan genoeg. De 34-jarige huisvader is ambulancier, maar engageert zich daarnaast met veel overtuiging in het vrijwilligerswerk. "Ik ben voorzitter van vzw people HELP people. We geven voedsel en materiële hulp aan behoeftigen - autochtoon of allochtoon - en organiseren lessen Arabisch. We proberen kwetsbare jongeren te ondersteunen en de sociale cohesie te bevorderen."

Sociale cohesie en Arabisch: wat heeft dat met elkaar te maken? "Ik ben van de tweede generatie", legt Jamal uit. "Ik begrijp Arabisch, maar ik lees of schrijf de taal niet, en dat geldt voor veel jonge Marokkanen van de tweede of derde generatie. Die jongeren zijn een gemakkelijke prooi voor haatpredikers in de moskee en voor radicale indoctrinatie via internet."

"Ik wil mijn best doen om de onwetendheid uit de wereld te helpen", gaat Jamal door. "Na elke nieuwe aanslag heb ik argwaan. Zoiets doet ons pijn. Wij hebben daar een nog grotere afkeer van, want de daders spreken in onze naam." Indoctrinatie, dát bestrijdt hij. "Ik wil verhinderen dat jongeren zich gaan isoleren, waardoor ze depressief kunnen worden, minder vertrouwen krijgen en een gemakkelijke prooi worden."
En wat doet de imam?

Hebben islamitische geestelijken geen rol te spelen bij de strijd tegen radicalisering? "Ik pleit voor imams van eigen bodem die de Vlaamse cultuur en de Vlaamse actualiteit kenen", zegt Jamal Qnioun.

Nu is dat niet zo. Turkije bijvoorbeeld kiest zelf wie het als imam naar hier stuurt, maar voor andere landen is dat niet zo. "Marokko moeit zich niet met imams", zegt Jamal. "In België zijn 153 moskeeën, waarvan er maar acht gesubsidieerd worden. De rest moet de tering naar de nering zetten en heeft imams die ze niet hoeven te betalen. Dat betekent dat er nu geen controle op die imams is, en dát is het probleem."

Jamal is voorstander van een islamitische koepelorganisatie in België. "Een barmhartige islam, dát moeten we houden."

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/2.38055

Mening: Dit is typisch de media, de media doet als het ware er een schepje bovenop. Dat is juist het probleem van de media. Wanneer er iets in de media verschijnt over moslims, moeten plots alle moslims zich excuseren en verantwoorden. Ik heb erg met deze man te doen wanneer collega's iets over IS fluisteren wanneer hij voorbij wandeld. Dit is niet alleen onvolwassen maar ook onrespectvol van zijn collega's. Dit zegt meer over deze mensen, ze hebben geen inzicht en zijn bekrompen. Ik snap niet dat mensen zo kunnen denken of doen.

Mensen worden inderdaad angstiger omdat ze onwetend zijn. Ze hebben geen kennis van bepaalde zaken en wanneer ze dit niet hebben, worden ze bang. Kijk maar naar Breivik, de man die de aanslag pleegde in Noorwegen. Door onwetendheid en het in hokjes denken kom je nergens.

Wanneer iemand met een andere religie iets pleegt, en afkomstig is van eender welk land, dan blijft de verantwoording van die bepaalde religieuze gemeenschap vaak achterwege. Waarom moeten moslims zich meteen verantwoorden?

Onlangs zag ik een artikel van Metro met als titel 'Moslims willen vrouw dood na start wijnbar'. Alsof ŕlle moslims deze vrouw willen doden, ŕlsof alle moslims hier voorstander van zijn. Moest de identiteit van deze personen die deze vrouw dood willen iemand anders zijn, dan zou de titel van dit artikel luiden: 'vrouw ontvangt doodsbedreigingen voor het openen van een wijnbar' (of iets in die zin). Hoe? Van wie ontvangt ze dan doodsbedreigingen? Geen vermelding.

Journalisten moeten echte artikels schrijven en stoppen met veralgemenen en de mensen onnodig bang maken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.