actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th May 2016, 13:38
Sien.D*Smet Sien.D*Smet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Sint-Job-in 't-Goor
Posts: 83
Brusselse politie moedigt slachtoffers homohaat aan om klacht in te dienen

Naar aanleiding van de PrideParade op zaterdag 14 mei willen de Brusselse burgemeester Yvan Mayeur en de politiezone Brussel Hoofdstad Elsene slachtoffers van homohaat aanmoedigen om klacht in te dienen. “We nemen de identificatie en de registratie van discriminatie en geweld omwille van seksuele voorkeur en genderidentiteit zeer ernstig”, verklaart korpschef Guido Van Wymersch.

De politie zal dit jaar in samenwerking met de Rainbow Cops met een informatiestand aanwezig zijn op het evenement. Met hun aanwezigheid willen ze de boodschap brengen dat uitingen van homohaat doeltreffender moeten bestrijd worden. De hoeveelheid klachten stijgt niet, maar de statistieken geven geen realistisch beeld van het aantal aanrandingen, omdat slechts weinig slachtoffers een klacht durven indienen en zich vaak schamen voor hun seksuele voorkeur.

Om de doelstelling te verwezenlijken, hebben de stad Brussel en de politiezone verschillende sensibiliseringsmaatregelen ingevoerd. Zo werd er een referentiepersoon aangesteld, werden de politiezones gesensibiliseerd en werd er voor beide landstalen een e-mailadres aangemaakt waar slachtoffers terechtkunnen. De politiezone Brussel Hoofdstad Elsene nam dit jaar ook voor de tweede keer deel aan de campagne All Genders Welcome aan de hand van originele affiches die het recht illustreerden om seksuele voorkeur te uiten in de openbare ruimte.

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160513_02287726
13-05-2016

Eigen mening:
Ik begrijp heel goed waarom de politie en de burgemeester de slachtoffers aanmoedigen om op te komen voor zichzelf. De taboe rond homo zijn, is al lang verleden tijd. Ik vind het jammer dat er nog steeds mensen zijn die dit niet willen aanvaarden. Nu zijn het net de mensen die het niet aanvaarden die we buitensluiten. Niemand kijkt raar op als er wordt gezegd dat er iemand homo is. Dat ze hier duidelijk vermelden dat ze zulke klachten serieus nemen, maakt de drempel lager voor zij die wel degelijk een klacht willen neerleggen, maar niet durven. Ze mogen zich van mij best meer laten horen. Hoe erg is het dat mensen gewoon zichzelf niet kunnen zijn omwille van hun geaardheid? Ik vind het geweldig om te weten dat er mensen en organisaties zijn die graag willen dat homo's hun stem laten horen. Iedereen moet aanvaard worden voor wie hij/zij is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2016, 14:08
Annelies H*nssens Annelies H*nssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: B*erse
Posts: 80
Ik ben het eens met de mening van Sien dat iedereen zichzelf moet kunnen zijn welke geaardheid hij of zij ook heeft. Toch zijn er nog altijd mensen die homofoob zijn en zich keren tegen homo's. Slachtoffers van zo'n geweld durven zich niet altijd te melden omdat ze het gevoel hebben dat ze niet altijd door iedereen aanvaard worden. Ze zijn bang dat andere mensen zich ook tegen hen gaan keren of dat ze niet geloofd worden. Dat de burgemeester en politie nu zelf aangeven dat slachtoffers zich moeten melden, kan een grote steun zijn voor slachtoffers om toch die stap te zetten. Ik ken enkele mensen die homoseksueel zijn en die dit niet openbaar durven te tonen of zeggen. Dit is enkel omdat ze bang zijn voor reacties van anderen en geen haat of pestgedrag willen uitlokken. Dit vind ik heel jammer! Het belangrijkste is toch nog altijd dat de mensen gelukkig zijn, welke geaardheid dan ook.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.