actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th April 2011, 09:34
Sanne.Brys Sanne.Brys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 89
"Franstaligen zijn al bezig met einde van België"

"Franstaligen zijn al bezig met einde van België"

De oprichting van de Federatie Wallonië-Brussel en de kritiek op de uitspraken van Kris Peeters over het Brussels gewest zijn tekenen dat de Franstaligen niet meer in de goede afloop van de onderhandelingen geloven en bezig zijn met wat er na de Vlaamse onafhankelijkheid moet gebeuren. Dat was de boodschap van Eric Van Rompuy, Vlaams parlementslid voor de CD&V, vanochtend op de VRT- en RTBF-radio.

Van Rompuy benadrukte dat Vlaams minister-president Kris Peeters met zijn uitspraak dat Brussel geen volwaardig gewest zal worden enkel verwezen heeft naar het huidige statuut van het hoofdstedelijk gewest dat door de wet van 1989 werd ingevoerd. Hij heeft nergens gezegd dat de Franse en Vlaamse gemeenschap Brussel zouden besturen als een ondergewest.

De Franstaligen geloven volgens de CD&V'er niet meer dat het goed komt met de communautaire onderhandelingen. De Vlamingen willen zich van België afscheiden, waarna de Federatie Wallonië-Brussel zou overblijven. De Franstaligen gebruiken "bijna oorlogstaal" omdat ze reeds in de logica van plan-B zitten, aldus Van Rompuy. Volgens hem zijn de Franstaligen uit op een Brussel waar de Vlamingen geen vetorecht meer hebben. Als N-VA een grote Vlaamse partij blijft, vrezen ze dat ze het Brussels gewest in zijn werking wil blokkeren, vervolgt hij.

Voor Eric Van Rompuy is het duidelijk dat er compensaties voor de Franstaligen moeten komen bij een splitsing van B-H-V, maar een uitbreiding van het Brussels gewest is voor de Vlamingen uitgesloten

BRON: hln

EIGEN MENING:
De onderhandelingen zitten potvast en nu krijgen we alsmaar mee speculaties. De ene keer van de Vlamingen, een andere keer van de Walen.
Feit is dat zowel Vlaanderen als Wallonië als het Brussels gewest het moeilijk zullen hebben om zelfstandig te worden. Beter zou zijn om toch nog een gemeende poging te doen om het land bestuurbaar te maken, zonder overdreven compensaties voor wie dan ook.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th April 2011, 11:33
Vanhoof.Stef Vanhoof.Stef is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 71
Wat ik aan heel dit verhaal het spijtige vind is het constant over en weer gegooi met straffe uitspraken en mogelijke scenario's. Wat Peeters doet lijkt me in deze situatie niet al te goed, zeker niet wanneer je een uitspraak doet en er verder weinig tot geen kader rond maakt. Het is logisch dat de Franstalige en het Brussels hoofdstedelijk gewest zulke uitspraken als confronterend ervaren. Van Rompuy zegt dat het gaat om alles wat draait om de wet van 1989 maar wat als Peeters dit zo niet bedoeld. Is het niet aan Peeters zich te verantwoorden na een dergelijke uitspraak?

De oprichting van de Federatie Wallonië-Brussel is voor mij dan ook geen onlogische zet, maar betekent wel dat er toch angst is en ze enigszins Peeters gelijk geven en zich hier nu tegen wapenen. Toch lijkt het mij beter om deze politieke spelletjes niet meer via de media te voeren want zo lost men echt niets op, in tegendeel.. Ik heb de indruk dat het hoe langer hoe meer op helemaal niets begint uit te draaien.

De Vlaamse regering zou beter moeten weten en misschien iets meer moeten bespreken binnen de partij in dit geval CD&V want hier liggen de meningen mijn inziens toch enorm uit elkaar. En hoe zouden gesprekken dan kunnen vorderen als de meningen binnen een partij al zo verdeeld zijn.

Dat de Fransen er niet meer in geloven moeten zij dan nu maar bevestigen of ontkennen en dat is niet aan een Vlaams politicus om hier onrust over te maken!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.