actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th November 2015, 20:25
ARNE.W*LLEMS ARNE.W*LLEMS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Grobbendonk
Posts: 73
Somers: ‘Politie moet thuisonderwijs bij salafistische jongeren kunnen controleren’

De Mechelse burgemeester Bart Somers (Open Vld) wil weten wie er thuisonderwijs volgt in zijn stad, omdat die jongeren een grote kans hebben om te radicaliseren. Dat bleek maandag in de commissie voor de bestrijding van gewelddadige radicalisering van het Vlaams parlement. Onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) wil de vraag bestuderen.


‘In Mechelen volgen ongeveer vijftig jongeren thuisonderwijs en de helft daarvan komt uit een salafistisch milieu’, aldus Somers in de commissie, waar werd gerapporteerd over het actieplan en de resolutie tegen radicalisering. ‘Dat hoeft niet noodzakelijk problematisch te zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat mijn politie moet kunnen checken of er een probleem is.’

Minister Crevits vond de vraag van Somers ‘heel interessant’. ‘De onderwijsinspecteurs controleren aan huis, na twee negatieve inspecties komt er schoolplicht. Onze administratie kan echter niet zomaar info doorspelen aan de gemeenten, maar ik wil dat wel bestuderen.’

Volgens Somers zit een deel van het probleem ook bij het feit dat de onderwijsinspectie bij een positieve controle nooit meer ter plaatse gaat, zodat er geen zicht is op de situatie.

Hulplijn komt er

Ook het uitblijven van een hulplijn voor ouders van geradicaliseerde jongeren kwam uitgebreid ter sprake. ‘De Vlaamse ombudsman heeft al gezegd dat er nu al te veel hulplijnen bestaan’, aldus Welzijnsminister Jo Vandeurzen (CD&V). ‘Als ik bot wil zijn zeg ik: we hebben al een opvoedingslijn, we kunnen dat nummer wat meer bekend maken bij de allochtone gemeenschap.’

Toch komt de lijn er wel degelijk. ‘Daarvoor is echter een degelijke backoffice nodig en dat vraagt tijd.’ De minister wil daarnaast werken aan een duidelijk kader voor het beroepsgeheim van de hulpverleners. ‘We hebben een consensus nodig over de criteria die ertoe moeten leiden dat informatie gedeeld wordt. Plus: een hulpverlener die twijfelt moet ergens terecht kunnen. Dit is een goed moment om aan dat kader te werken.’

Homans: ‘Illusie dat massa geld probleem gaat oplossen’

Minister van Binnenlands Bestuur Liesbeth Homans (N-VA) waarschuwde de oppositie maandag voor een honger naar budgetten. ‘Men gaat echt niet kunnen vermijden dat er nog iemand naar Syrië trekt door 5 miljoen euro uit te trekken. Het is een illusie dat je met massa’s geld het probleem kan oplossen. Op een bepaald moment moet je gewoon de focus van het aanwezige personeel verleggen.’

Homans ziet onder meer heil in meer erkende moskeeën. ‘Ik ben ervan overtuigd dat je beter een erkende moskee hebt, waar je toezicht kan uitoefenen, dan een moskee in een garage of iets dergelijks.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151109_01962391

Eigen mening:
Ik vind dit een goed idee, de salafistische jongeren die thuis onderwijs krijgen vaak een verkeerd beeld van de maatschappij, doordat het onderwijs bepaald wordt door de ouders en zij misschien een vertekend beeld van de werkelijkheid schetsen. Langs de andere kant ben ik ook akkoord met de mening van Homans, dat geld de problemen rond radicalisering niet kan oplossen. Er moet een gestructureerd plan komen dat de wortels van het probleem aanpakt en de radicale imams van straat haalt.

Laatst aangepast door ARNE.W*LLEMS : 9th November 2015 om 20:35.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.