actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th January 2013, 18:20
s*ppe.cools s*ppe.cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Mol
Posts: 125
Agenten steeds vaker slachtoffer van geweld

Agenten steeds vaker slachtoffer van geweld


Agenten en officieren van de gerechtelijke politie zijn steeds vaker het slachtoffer van opzettelijke slagen en verwondingen. Ook voor personeel in het openbaar vervoer, van een andere openbare dienst en van onderwijsinstellingen is dat het geval. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet (cdH) op een schriftelijke vraag van Peter Logghe (Vlaams Belang).
In de eerste helft van 2011 werden 525 dergelijke feiten gepleegd tegen agenten of officieren van de gerechtelijke politie. Dat is verhoudingsgewijs meer dan in heel 2009 (924) en 2010 (1.021). De meeste feiten in de eerste zes maanden van 2011 werden gepleegd in het Vlaams Gewest (312), gevolgd door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (117) en Wallonië (96). De toename van het aantal feiten in 2011 deed zich enkel voor in het Brussel en Wallonië.

Personeelsleden van een netwerk voor openbaar vervoer waren in de eerste helft van 2011 169 keer slachtoffer van geweld, tegenover 308 in het volledige jaar 2009 en 320 in 2010. Ten aanzien van personeel van een andere openbare dienst en van scholen werden in de eerste 6 maanden van 2011 respectievelijk 131 en 211 feiten geregistreerd tegenover 221 en 382 in 2009 en 246 en 402 in 2010. Voor werknemers in de gezondheidssector was er in de eerste helft van 2011 een daling (79 feiten versus 190 in 2009 en 166 in 2010) van het aantal feiten.

Bron: De standaard, http://www.standaard.be/artikel/det...130108_00425967
Datum: dinsdag 8 januari 2013
Mening: Opmerkelijk dat er in Vlaanderen het meeste incidenten gebeurden. Ik verwachtte dat Brussel en Wallonië agressiever waren tegen buschauffeurs/agenten. Maar de 'meest recente' cijfers van het artikel dateren maar van de eerste helft van 2011, dus ik weet niet of het in 2012 sterk veranderd zou zijn. Ik vind het respectloos dat men geweld gebruikt tegen deze mensen. Voor mij mag een agent/buschauffeur beter gewapend zijn om zich beter te kunnen verdedigen.
Hierbij ontstaat het risico wel dat ze die wapens te snel gaan gebruiken of te gemakkelijk overschakelen op geweld naar de gewone burger toe.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th January 2013, 14:54
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
Het is triestig dat agenten worden aangevallen tegenwoordig. Vroeger had men meer bang om iets tegen deze agenten te doen en waren de straffen ook veel zwaarder denk ik. Nu tegenwoordig zijn de straffen op veel vlakken verzwakt. Misschien is dat wel een reden waarom men nu wel eens in opspraak durft te komen tegen de politie.
Vervolgens vind ik het echt erg dat mensen buschauffeurs gaan aanvallen. Wanneer de bus vertraging heeft, ligt dit zelden aan de buschauffeur. Laat staan dat hij vertraging wilt hebben. Deze mensen doen gewoon hun job en men moet meer respect voor ze hebben. De mensen moeten net blij zijn dat er bussen rijden en hen naar overal kunnen brengen.
__________________
Niet doorschuiven, maar aanpakken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.