actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2008, 14:42
Matthias Wauters Matthias Wauters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: heist-goor
Posts: 67
Exclamation Peuter breekt 's middags been, en krijgt pas 5 uur later gips

hln 21/10/2008

De ouders van peuter Zeno Nobels (2,5) dienen klacht in bij de Orde van Geneesheren en Kind & Gezin nadat hun zoontje in het kinderdagverblijf een dijbeenbreuk opliep. De jongen was vrijdag tijdens een uitstapje gevallen, maar werd pas vijf uur later in het ziekenhuis verzorgd. Volgens de ouders heeft de creche een zware inschattingsfout gemaakt.

Vrijdagvoormiddag gingen de peuters van kinderdagverblijf Dolfijn in het Oost-Vlaamse Stekene naar het bos. Rond half twaalf maakte de kleine Zeno daar een lelijke val. "De opvoedsters vonden dat zijn been in een rare positie stond. Een bijgeroepen dokter stelde echter niets vast", vertellen de ouders. "Pas bij een tweede consultatie, om 15uur, zag men dat er toch iets mis was. We zijn dan opgebeld om Zeno naar het ziekenhuis te brengen. Zelf wilden ze geen ambulance bellen. Dat moesten we zelf doen. Zeno was dus pas tegen half vijf in het ziekenhuis. Hij heeft liefst vijf uur lang zware pijn geleden." In het ziekenhuis werd een dijbeenbreuk vastgesteld. De kleine Zeno moet vier tot zes weken met zijn beentjes vastgegespt in een beugel blijven liggen. Daarna volgen nog zes weken gips en moet het kind terug leren stappen. De revalidatie zal makkelijk een half jaar duren.

Volgens OCMW, dat het kinderdagverblijf uitbaat, kan hen niks verweten worden. Er is immers twee keer contact opgenomen met een dokter. De ouders vinden dit geen excuus.
"Na zo'n zware val leg je een kind niet zomaar in zijn bedje."zegt vader Stefaan. "Wat als hij een hoofdtrauma had opgelopen? We verwijten niemand dat Zeno een been heeft gebroken, maar de manier waarop hij behandeld is, tart alle berbeelding."



mening:

Wie zijn kant moet je kiezen??
Het is erg voor de ouders, maar moeten zij reageren op het kinderdagverblijf??
Ze moeten volgens mij de dokters voor de rechter slepen!! Deze zijn tenslotte opgeleid voor hun beroep en moeten toch deze 'gemakkelijke' diagnose kunnen stellen?

En als je kijkt naar het kinderdagverblijf, deze redeneert volgens mij logisch??
Als je een kind ziet vallen, roept er een dokter bij en deze zegt dat er niets is, dan geloof je hem toch???

Maar ik blijf er bij, HOE KAN EEN DOKTER DIT NIET ZIEN!!!!!?????
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd October 2008, 17:56
Coleta's Avatar
Coleta Coleta is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Blauberg
Posts: 78
Stuur een bericht via MSN naar Coleta
Ik vind niet dat de ouders het kinderdagverblijf iets kunnen verwijten. Men kan gemakkelijk nagaan of er echt een dokter de kleine Zeno onderzocht heeft. Wanneer dit zo is en deze inderdaad gezegd heeft dat er niets aan de hand was, dan vind ik het volkomen normaal dat de opvoedsters zich geen verdere zorgen maakten. In het artikel staat ook dat de opvoedsters de peuter na de val in een bedje hebben gelegd. Dit is een goede beslissing van hen geweest. Toen ze later nog steeds vonden dat er toch precies iets mis was, hebben zij de ouders verwittigd, dit is toch ook alleen maar positief? Het is toch normaal dat zij eerst geloofden dat er niet veel aan de hand was.. een dokter, die het allemaal geleerd heeft, had het zelf vastgesteld! Ik vind dus zeker en vast niet dat het kinderdagverblijf hier schuld treft. Het zou meer te begrijpen zijn als zij de dokter als schuldig bestempelden, hoewel een dokter ook maar een mens is, en alle mensen fouten kunnen maken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd October 2008, 20:19
KristofMertens KristofMertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Arendonk
Posts: 82
Volgens mij hebben we hier gewoon te maken met een spijtig voorval, maar toch nog een ongeluk.
Het dagverblijf kan men zeker niet scheef aankijken, want deze heeft er een dokter bijgehaald.
Zoals in de cursus RZL van het tweede jaar: Men verwacht in onze maatschappij dat men naar een dokter gaat, deze betaalt, en in ruil daarvoor genezen wordt.
De dokter heeft niet opgemerkt dat er iets ernstig aan de hand is. Als je valt en je hebt pijn, is het wel vaker zo dat je voorlopig even scheef loopt door de pijn.
Spijtig dat het zo gebeurd is, maar niets aan te doen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd October 2008, 19:23
Mathias Van der Sanden Mathias Van der Sanden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Hulshout
Posts: 65
Ik vind dat men het dagverblijf niets kan verwijten. De enige die iets te verwijten valt is de dokter. Hoe kan het nu dat deze het kind als normaal heeft bevonden? Een kind dat zijn dijbeen gebroken heeft, kermt normaal toch van de pijn als je daaraan voelt. Daar moet je niet voor gestudeerd hebben!?
Als ik nu in plaats van de ouders was zou ik toch een deftig gaan praten met deze dokter. Deze moet zich dan toch serieus schuldig voelen, niet?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 1st November 2008, 15:54
valerie caers valerie caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: mol
Posts: 71
Ik denk dat dit gewoon een spijtig voorval is. Het kinderdagverblijf valt niets te verwijten. Zij hebben tenslotte de dokter gebeld. De dokter heeft een beroepsfout gemaakt. Maar een dokter is inderdaad ook maar gewoon een mens! Ik heb ooit een week lang elke dag naar de dokter geweest, hij zei me dat ik krampen had. Uiteindelijk bleek dat ik een gesprongen appendix had. Moet ik de dokter nu aanklagen? Of heel mijn leven kwaad zijn? De dokter doet zijn best, maar is geen supermens! Iedereen maakt fouten en dus ook een dokter.
Ik vind het goed dat de kinderverzorgsters het kind in zijn bedje hebben gelegd. Zij wilden het kind waarschijnlijk een beetje laten rusten, zodat de pijn ook een beetje over gaat. Bij een gewone val werkt dit, in dit geval natuurlijk niet, maar ze konden dit dan ook niet weten.
Ze hebben, toen ze merkte dat het niet over ging, een tweede opinie gevraagd en hebben hun werk dus goed gedaan!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 1st November 2008, 16:38
Jente.Roosenbroeck Jente.Roosenbroeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 77
Een mens oké, maar wat dan over zijn verwachte kennis?

Een dokter die dergelijke breuk niet ziet .. Daar zou ik wel even
bij nadenken.
Ik heb ook enkele jaren geleden ongeveer iets dergelijks ervaren. Toen ze dachten dat ik gewoon een zware verkoudheid had, waarna bleek dat het een begin van
een longontsteking was. Maar hier hebben we het niet over breuken!
Ja, de dokter is ook maar een mens.. Maar als ik zo iets hoor stel ik me
toch vragen over zijn opleiding.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 1st November 2008, 20:51
Evelien Snels Evelien Snels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Lier
Posts: 70
Ik ben het eens met Valerie. Als dokter moet je toch op zijn minst een breuk kunnen herkennen en bij twijfel is het toch een 'kleine' moeite om een foto te nemen. Zeker bij zo een kleine peuter die misschien wel kan zeggen dat hij pijn heeft maar die niet kan zeggen van 'nu doet het toch wel heel veel pijn'. Ik vind ook dat het kinderdagverblijf niet vervolgd zou moeten worden, zij hebben er inderdaad onmiddellijk een dokter bijgehaald en ze hebben het oordeel van de dokter vertrouwd, wat iedereen zou doen, de dokter heeft immers de juiste opleiding genoten en zal het dus logischerwijze wel beter weten. Zelfs de ouders van de peuter hadden net zoals het kinderdagverblijf de dokter geloofd. De fout ligt hier voor mij heel duidelijk bij de dokter. Maar uiteindelijk is een dokter inderdaad ook maar een mens en mensen maken nu eenmaal fouten. Je weet ook niet onder welke omstandigheden de dokter werkte, voor hetzelfde geld had hij er al 18 uur op zitten die dag en na 18 uur is iedereen zijn inschattingsvermogen niet meer optimaal. Een mens is nu eenmaal geen machine.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 1st November 2008, 20:59
Sarina.VanRompaey Sarina.VanRompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Itegem
Posts: 72
Ik vind dat het kinderdagverblijf niet aansprakelijk mag gesteld worden. Ze zijn met het kind naar een dokter gegaan en daarmee hebben ze dus gedaan wat ze zouden moeten doen. Als hier iemand een fout heeft gemaakt is het de dokter wel, maar als we eerlijk zijn moeten we wel concluderen dat vergissen menselijk is. Moeten we daarom al maar meteen die man gaan aanklagen? Ik vind persoonlijk dat de mensen tegenwoordig veel te snel iemand aanklagen. Dan kunnen we ons toch beter met veel nuttigere dingen bezig houden? Wat er gebeurd is is een spijtige zaak, maar ik vind niet dat iemand hiervoor aangeklaagd moet worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.