actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th September 2008, 14:07
Smits.Diede Smits.Diede is offline
Diede Smits
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 174
Scholen moeten betalen voor liedjesteksten

De Vlaamse scholen zijn boos op SEMU, beheersvennootschap van muziekuitgevers. Die organisatie eist dat de scholen een (betalende) licentie nemen voor het kopiëren van liedjesteksten en partituren. Dat schrijft Gazet van Antwerpen

Leerkrachten die in de klas een kopie van Klein Klein Kleutertje uitdelen, overtreden volgens SEMU de wet. Daarom stuurde de organisatie deze week een brief naar alle scholen.

SEMU vraagt een vast bedrag per leerling. Voor kleuters bedraagt de vergoeding 0,77 euro, leerlingen uit het basisonderwijs zouden 1,77 euro moeten betalen en leerlingen uit het secundair onderwijs 2,77.

De onderwijskoepels zijn allerminst opgezet met de brief van SEMU. Die brief laat immers uitschijnen dat er een akkoord is met het ministerie van Onderwijs over de heffing. Volgens Jaak Palmans van het Katholiek Secundair Onderwijs zijn de onderhandelingen echter afgesprongen omdat de gevraagde vergoeding te hoog is.

bvb (gva.be)

Bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/De...DMF25092008_007
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th September 2008, 15:47
liesel.vertommen liesel.vertommen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Berlaar
Posts: 64
Ik heb dit ook op het nieuws gezien. Ik vind dit echt dom! Nu ineens vinden ze dat de scholen voor de liedjesteksten moeten betalen. Daar kan ik echt niet bij! Daar boven op vind ik de bedragen ook wel redelijk hoog! Ik vind het normaal dat de scholen hier tegen zijn!

Liesel
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th September 2008, 15:57
thomasopdebeeck thomasopdebeeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 147
Dit is echt en sorry voor mijn taalgebruik : dikke zever. Nu vinden de muziekuitgevers het nodig om geld te vragen van teksten die al zo lang gegeven worden aan de leerlingen.
Dit is eigelijk een lage vorm van marketing: eerste de liedjes verspreiden en laten afspelen en kopieren tot en met en dan ineens zeggen " ja je moet voor de auteursrechten betalen" tewijl je al jaren de liedjesteksten enzo al gratis hebt gegeven.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th September 2008, 18:59
Vincent Vincent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Sint-Job in't-Goor
Posts: 132
Dit is gewoon belachelijk, stel je voor dat je voor 100 kleuters per liedje 77 cent moet betalen als school. Reken maar uit, en dan nog maar te zwijgen over de prijs in het secundair. Er zijn scholen met meer dan 1000 leerlingen als je per leerling 2.77 euro moet betalen. Dit is gewoon te gek voor woorden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.