actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th November 2013, 10:52
g*tte.jansen g*tte.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hoogstraten
Posts: 128
Drie kwart reizigers De Lijn ergert zich

Luidruchtig gedrag, opstappen terwijl nog mensen afstappen en voeten op de bank wekken het vaakst ergernis op bij reizigers op tram en bus. Dat blijkt uit een onderzoek over hoffelijkheid van De Lijn bij 1.000 Vlamingen.
Vijf procent van de reizigers zegt zich altijd te ergeren. Veertig procent stoort zich soms, en 27 procent vaak. De cijfers komen van onderzoeksbureau iVox. Die deden onderzoek bij 1.000 Vlamingen en Nederlandstalige Brusselaars, die de voorbije 6 maanden bus of tram namen.

Opvallend is dat vrouwen zich sneller ergeren dan mannen, en Antwerpenaren vaker dan West-Vlamingen. Vooral wie jonger is dan 35 kan minder goed om met het gedrag van anderen.

Wat is dan het probleem? Luidruchtige medereizigers maken anderen het leven vooral zuur. Ook mensen die al opstappen voor iedereen uitgestapt is, en voeten die op de bank liggen vinden mensen vervelend. Niet doorschuiven en niet betalen doe je best ook niet, als je anderen niet tot last wil zijn.

Controleurs van De Lijn schrijven nu al processen-verbaal uit voor asociaal gedrag. 302 reizigers kregen een PV voor ‘schoenen op de zetel’, 123 voor luidruchtig gedrag en 59 voor het achterlaten van afval. De boete bedraagt bij een eerste inbreuk 75 euro.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131115_00839709 - geraadpleegd op 15/11/2013

Mening
Ik verschiet niet van deze resultaten. De Lijn is een belangrijk vervoermiddel. Doordat meer mensen het openbaar vervoer gebruiken,is er minder CO2 uitstoot.
Ook geeft De Lijn iedereen de mogelijkheid tot mobiliteit. Dit kan natuurlijk voor problemen zorgen. Daadwerkelijk 'iedereen' gebruikt het openbaar vervoer. Mensen van alle leeftijden, culturen, klassen,...
Je kan natuurlijk zeggen dat men het openbaar vervoer niet moet gebruiken als men zich voortdurend ergert aan andere mensen. Ik vind echter dat iedereen respect moet tonen voor elkaar. Bovendien zijn er verschillende gedragsregels opgesteld bij 'De Lijn'. Deze zouden last en irritatie moeten voorkomen. Ik vind het dan ook terecht dat men regelmatig controle houdt op de bussen. Het is terecht dat mensen een boete krijgen voor het overtreden van de regels. De Lijn kan niets doen aan de verschillende ergernissen. Mensen moeten zichzelf sturen en respect tonen. Het enige wat De Lijn kan doen is extra controles uitvoeren.

Laatst aangepast door g*tte.jansen : 15th November 2013 om 11:05.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th November 2013, 11:14
E*elien.segers E*elien.segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Ravels
Posts: 102
Ik stoor mij ook aan zo'n gedrag. Maar mijn ergernissen zijn groter wanneer de bus te laat is. Je wil na een hele dag werken, school naar huis, en dan is de verdomt stomme bus te laat. Als er dan mensen zijn die niet doorschuiven zodat je niet kan zitten, niet betalen, of de buschauffeur nog slechter gezind maken, wordt je nog meer gestrest en erger je je nog meer aan het gedrag van de medereiziger. Ik denk dat de lijn al veel kan verbeteren door eens op tijd te komen. Hun grootste werk punt is stiptheid, want daar zijn veel meer mensen ontevreden over dan het gedrag van hun medereiziger.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.