actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th October 2013, 07:43
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Negen op de tien slachtoffers sterven van hartstilstand

Negen op de tien slachtoffers sterven van hartstilstand

Wie een hartstilstand krijgt, heeft minder dan één kans op tien om te overleven. Dit is grotendeels te wijten aan een gebrekkige kennis van de symptomen van een hartaanval en de nodige reanimatie. Daarom organiseert de FOD Volksgezondheid in samenwerking met de Belgische Reanimatieraad (BRC) woensdag de "Restart a Hearth day". "Wanneer er direct gereanimeerd wordt, dan kan de overlevingskans verdubbelen of verdriedubbelen", luidt het woensdag in een persbericht.

Om dit onder de aandacht te brengen, organiseerde de FOD Volksgezondheid woensdag een initiatie basisreanimatie en het gebruik van Automatische Externe Defibrillatoren (AED-toestellen) voor haar medewerkers. Om 15.30 uur vindt een massa-opleiding plaats aan het station Brussel-Zuid.

De AED-toestellen hangen op openbare plaatsen en dienen om mensen te reanimeren in geval van nood. Momenteel zijn er 3.000 toestellen geregistreerd bij de FOD Volksgezondheid.

Bron: Gazet van Antwerpen, woensdag 2013/10/16


Mening
Gisteren was het de dag van de reanimatie. Ik vind het belangrijk dat men aan het station in Brussel - Zuid een reanimatie cursus gaat geven. Ik weet zelf ook niet hoe ik aan zo'n reanimatie moet beginnen dus is het misschien interessant om dit ook te geven in scholen. Wanneer wij bijvoorbeeld, als toekomstige leerkrachten, een leerling in de klas hebben zitten met hartproblemen is het toch interessant dat we dit geleerd hebben. Wanneer je dan als leerkracht moet wachten op de ambulance kan het misschien al te laat zijn. Wist je dat er in 1977 een liedje is gemaakt bewust op het hartritme? Wel, in 1977 maakt de Bee gees het liedje 'Stayin alive'. Wanneer je gaat reanimeren kan je aan dit liedje denken want op dat tempo moet je reanimeren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th October 2013, 19:25
g*elle.jansen g*elle.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 100
Zoals al gezegd kan een reanimatie het verschil maken tussen leven of dood. Het is dus eigenlijk zeer belangrijk dat heel veel mensen dit kunnen omdat men zo mensenlevens kan redden. Daarom vind ik het een heel goed idee om zo'n initiatie en massa-opleiding te geven. Het is inderdaad waar dat men dit ook in scholen zou kunnen geven, maar het lijkt mij voor werkende mensen ook geschikt om zoiets te volgen. En niet alleen verzorgers, thuisverpleegsters,.. maar ook anderen zouden dit moeten leren. Als het zou kunnen, vind ik zelfs dat we het nog breder moeten aanpakken. Zouden we er geen internationaal project van kunnen maken? De grote vraag blijft wel: zullen de mensen die het geleerd hebben, de techniek ook toepassen als het echt eens voorvalt? Wie weet zijn ze te hard in shock... Ik denk dat we alleen maar kunnen hopen dat veel mensen voor zo'n cursus geïnteresseerd geraken en er op zijn minst al meer over te weten komen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th October 2013, 19:23
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
Ik vind dit toch angstaanjagend. We zouden meer moeten leren om te reanimeren. Te weinig mensen kunnen reanimeren terwijl dit toch levens kan redden. Het is dus heel goed om z'n initiatie te geven. En het is te hopen dat er zo veel mogelijk mensen aan deelnemen. De harde realiteit leert ons dat we te weinig op de hoogte zijn van de reantimatietechnieken. Te veel mensen sterven terwijl ze eigenlijk nog gered konden worden. Het is een zaak van leven of dood waar we dus zeker rekening mee moeten houden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.