1st February 2012, 00:04
|
Registered User
|
|
|
|
Ik denk dat de staking een grote flop is geweest, maar dat zullen de vakbonden natuurlijk niet toegeven.
Men kan moeilijk van een algemene staking spreken als alleen de transportsector (haven, deel van het openbaar vervoer) en enkele grote bedrijven staken. Volgens VOKA zijn 3 op 4 mensen gewoon gaan werken. De vakbonden zullen het niet toegeven, omdat het aantoont dat ze hun politieke macht zo goed als kwijt zijn. "De man in de straat" staakt niet mee, omdat ze niet weten waarom dat zou moeten. Ze horen in het nieuws altijd dat het over "maatregelen van de regering" gaat, een vaag geval waar niemand tot nu toe last van heeft, omdat alles nog uitgevoerd moet worden.
Ik denk dat de mensen gewoon al blij zijn dat ze een job hebben en het risico niet gaan nemen om die kwijt te raken (recht op staken is er, maar in kleine bedrijfjes wordt ijverig de lijst van stakers bijgehouden en die halen ze weer boven als er moet "bespaard" worden).
Ik denk dat we naar een samenleving gaan waar geen middenklasse meer zal zijn. Je gaat ofwel arm zijn, ofwel rijk. Kijk maar naar bijvoorbeeld Griekenland, dat zijn geen fraaie taferelen. En dat is inderdaad gekomen door de staat die meer uitgaf dan wat ze binnenkreeg. Dat gebeurt ook al lang in België, met name door onze sociale zekerheid. Die zal dan drastisch hervormd moeten worden. Als we echt realistisch (pessimistisch?) zijn, zal die zelfs moeten verdwijnen. Ik besef dat iedereen moet inleveren, maar ik kan mij er zo moeilijk bij neerleggen dat mensen met een loon van 1500 euro relatief meer moeten inleveren dan mensen met lonen waar een nulletje meer achterstaat. Ik vind dat niet rechtvaardig, maar blijkbaar vind iedereen dat tegenwoordig normaal. Ik denk evenwel ook niet dat vakbonden en stakingen dat onrecht (volgens mijn mening dan) zullen oplossen.
|