actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd March 2015, 18:12
Linde Luyten Linde Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 101
Bart De Wever Over Radicalisering

‘Vlaanderen heeft de trein totaal gemist’

Bart De Wever sprak zaterdag tijdens een boekvoorstelling van Bilal Benyaich bijzonder scherp over radicalisering. ‘Vlaanderen is te laat in actie geschoten.
Dit viel perfect te voorspellen, met een ander migratiebeleid zou ik nu geen burgemeester zijn van een stad waar 70 Syriëstrijders zijn vertrokken.’

Bilal Benyaich, politicoloog en expert radicalisering aan de VUB, heeft zaterdagavond zijn nieuwe boek #Radicalisme, #Extremisme, #Terrorisme, een essay over gewelddadig radicalisme, voorgesteld op het Antwerpse stadhuis. Dat gebeurde in aanwezigheid van burgemeester Bart De Wever en Ahmed Aboutaleb, De Wevers ambtsgenoot uit Rotterdam. De Wever noemde het boek lovend ‘Radicalisering voor dummies’.
Aboutaleb, zelf van Marokkaanse komaf, die zich eerder al scherp uitliet over extremisten (‘rot toch op’, zei hij na de aanslagen in Parijs), lanceerde op het Schoon Verdiep een oproep aan de islamitische gemeenschap: ‘Laat u horen, want de verlichting van de islam zou wel eens in Europa kunnen gebeuren.’
Verder zei de Rotterdamse burgemeester nog dat ‘je altijd een aantal mensen zal hebben die voor zichzelf een waarheid hebben gevormd in hun hoofd’. ‘Extremisten zal je nooit helemaal kunnen voorkomen.’

Syriëstrijders liever kwijt dan rijk
De Wever trad zijn Nederlandse collega bij. ‘Antwerpen is vergelijkbaar met Rotterdam. Er wonen heel veel verschillende nationaliteiten bij elkaar. Helemaal geen extremisten is onmogelijk, maar je moet verhinderen dat die paar onvermijdbare extremisten slachtoffers maken.’
‘Antwerpen heeft een zeventigtal Syriëstrijders zien vertrekken. Heel veel van hen met de intentie om niet meer terug te keren. En dat is maar beter ook. Ze hoeven voor mij niet terug te keren.’
‘Daarbij, dit viel perfect te voorspellen, met een ander migratiebeleid zou ik nu geen burgemeester zijn van een stad waar 70 Syriëstrijders zijn vertrokken.’

Passagiers ‘Syrië-expres’ waren geen onbekenden
Daarna haalde de burgemeester van Antwerpen ook fel uit naar het Vlaamse beleid tot nu toe. ‘Op vlak van preventie heeft Vlaanderen de trein totaal gemist. We zagen dit aankomen. Bij de rellen in Borgerhout tijdens de reuzenstoet twee jaar geleden, hebben we tientallen arrestaties gedaan. Als ik er achteraf naar terugkijk, hadden we toen al de volledige passagierslijst van de latere Syrië-expres.’
‘Het departement Welzijn is totaal niet aanwezig in de gemeenschap. Ook in de scholen wordt er geen actie ondernomen. De agenten van de Antwerpse cel (de)radicalisering zijn meestal de eerste hulpverleners die ouders van geradicaliseerde kinderen zien.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150321_01591647

Eigen mening:
In dit artikel komen enkele zaken naar boven waar veel Belgen zich in kunnen gaan vinden, vermoed ik. Zo komt het eerste gegeven naar boven dat België te laat in actie is geschoten. Ook ik heb het gevoel dat pas na de eerste echt gruweldaden mensen in actie zijn gekomen. Dat was het moment waarop de samenleving zei: ‘Dit kan niet meer!’ Na de eerste incidenten was het al te laat om preventief te werken. Ik ben er ook van overtuigd dat mensen die van boven uit regeren dit al langer zagen aan komen en hun kop in het zand hebben gestoken. De kinderlijke redenering: wat we niet zien, bestaat niet. NEE! Ze hadden bij de eerste ‘kleine’ voorvalletjes de ernst van de situatie moeten inschatten. Toen al hadden ze moeten optreden en mensen preventief beschermen.

Vervolgens wordt er gesproken over ‘de verlichting van de islam in Europa’. Vroeger heerste er in Europa het idee dat elke moslim ook een zelfmoordterrorist was. Nu stappen we veel meer af van dat gedacht en horen we ook meer en meer de moslims aan het woord. Ook zij zijn niet blij met deze acties en ze mogen niet allemaal over één kam geschoren worden. De geradicaliseerde moslims zijn niet de islam! Omdat meer en meer personen dat beginnen in te zien, geloof ook ik dat de verlichting van de islam in Europa kan plaatsvinden en zo kan doorstromen.

Ten slotte eindigt het artikel met de enigszins pessimistische noot. Extremisme zal nooit helemaal voorkomen kunnen worden. En ook hier ben ik het mee eens. Er zullen altijd mensen die geen houvast meer hebben in het leven neigen naar het extreme. Mensen zonder vooruitzichten, zonder hoop die zich vastklampen aan een boek, zoals de Koran. Een boek waarin zij hun wijsheid vinden en dat ook als de enige wijsheid aanzien.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.