actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th November 2008, 20:47
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
'Ik had een extremer resultaat verwacht'

'Ik had een extremer resultaat verwacht'


Drinken en rijden is een gevaarlijke combinatie. Om het effect van alcohol op het rijgedrag te meten, organiseerde Touring een rijproef met zes testpersonen die eenzelfde parcours eerst nuchter, en daarna met zes glazen alcohol in het bloed aflegden. De ervaren drinkers brengen het er verrassend goed van af.



'Dertig jaar rijervaring, 120 kilo spiermassa en een zondags gemiddelde van vijftien Duvels uit het flesje', stelt Patrick Gelenne zich voor als hij aankomt in het trainingscentrum in Brugge. De 51-jarige vrachtwagenchauffeur uit Lommel is niet van plan om met zich te laten sollen als het op drinken en rijden aankomt. Samen met vijf andere lezers van Touring Explorer, het maandblad van automobilistenvereniging Touring, nam Patrick Gelenne zaterdag deel aan een rijproef waarbij hetzelfde rijparcours eerst nuchter en daarna met alcohol in het bloed - na een middaglunch met aangepaste wijnen - moest worden afgelegd.

De test wordt in december uitgezonden in het tv-programma over verkeersveiligheid Kijk Uit en kadert in een grote Bob-campagne tijdens de eindejaarsdagen. Vorig jaar steeg het aantal ongevallen met een fatale afloop voor het eerst na de dalende trend van de afgelopen jaren. Aangenomen wordt dat er ongeveer bij één op vier dodelijke ongevallen alcohol in het spel is. De bedoeling van de rijtest in Brugge was om de testpersonen aan den lijve te laten ondervinden hoe gevaarlijk de combinatie drinken en rijden is.

In de test wordt eerst de reactiesnelheid van de deelnemers onderzocht aan de hand van een elektronische test. In een normale situatie (en dus niet in deze ideale testsituatie) bedraagt de gemiddelde reactiesnelheid 0,50 seconden. Daarna voert elk van de kandidaten een rijproef uit: slalommen tussen paaltjes, recht achteruitrijden of een noodstop maken. 'We hebben deelnemers met zeer verschillende profielen geselecteerd', zegt Danny Smagghe van Touring. 'Iedereen reageert anders op alcohol, maar met deze campagne willen we ook de cowboys bereiken die denken dat ze negen levens hebben en zonder probleem kunnen rijden na evenveel glazen wijn.'

Alle testpersonen geven aan principieel niet (of niet te veel) te drinken als ze rijden, maar Ianthe Van Gerwen, een twintigjarige studente interieurvormgeving uit Gavere is het fanatiekst. 'Ik lust geen bier, ik heb nog nooit meer dan vier glazen wijn gedronken en ik ben altijd Bob,' zegt de 20-jarige studente. 'Als ik twee glazen wijn drink, heb ik het gevoel dat ik waggel en ik durf niet in te staan voor mijn rijstijl na zes glazen.'

Na twee aperitiefjes, twee glazen witte wijn, een glas rode wijn en een pousse-café onderwerpt iedereen zich aan een blaastest. De resultaten zijn uiteenlopend: twee kandidaten blazen minder dan 0,5 promille en zijn dus niet strafbaar. Het zijn vrachtwagenchauffeur Patrick Gelenne (120 kilogram) en Chris Das, een 43-jarige vrouw uit Meerhout (86 kilogram).

Drie kandidaten komen uit in de alarmfase (tussen 0,5 en 0,79 promille) waarvoor ze normaal minstens drie uur rijverbod krijgen en een boete van 137,5 euro. Alleen Ianthe Van Gerwen (55 kilogram) blaast positief (meer dan 0,8 promille) en zou normaal minstens zes uur haar rijbewijs moeten afgeven en een boete betalen van minstens 400 euro.

'In een normale situatie zou ik nu nooit meer achter het stuur durven', zegt Ianthe Van Gerwen. Haar reactiesnelheid is van 0,41 seconden in nuchtere toestand gezakt tot 0,47 seconden en als ze de noodstop uitvoert waarbij de bestuurder op een nat oppervlak kegels moet ontwijken, raakt ze alledrie de kegels. Maar de noodstop blijkt wel de moeilijkste van de drie oefeningen te zijn.

Ook kandidaat Gino Daneels, een 34-jarige politie-inspecteur uit Geeraardsbergen slaagt er niet in om alle kegels te ontwijken. 'Ik voel me niet echt dronken, maar ik heb wel veel meer tunnelvisie', zegt Gino Daneels wiens reactiesnelheid van 0,39 naar 0,45 seconden daalde. 'Als er op dit moment langs links of langs rechts een hindernis zou opduiken, weet ik niet of ik die zou kunnen vermijden.'

De reactiesnelheid van Patrick Gelenne is gedaald van 0,30 seconden naar 0,34 seconden, maar achteruit rijden doet de ervaren chauffeur nog even vlot als voordien. Ook Mike Waterschoot een 29-jarige verkoper uit Kapellen wiens reactiesnelheid gedaald is van 41 tot 51 seconden, voert zijn slalomproef foutloos uit. 'Ik had een extremer resultaat verwacht', zeg Waterschoot die tijdens de blaastest nipt in de alarmfase eindigde. 'Normaal drink ik als Bob maximaal twee glazen, maar deze proef toont aan dat ik er op een avond drie of zelfs vier kan drinken zonder strafbaar te zijn.'

Ook Werner Van Cant, hoofdinspecteur van de Federale Politie en gezicht van Kijk Uit geeft toe dat het resultaat ook voor hem iets minder extreem is dan hij had gedacht. 'Al hadden alle testpersonen wel heel duidelijk een lagere reactiesnelheid', zegt Van Cant. 'Het slalommen en achteruit rijden, ging met zes eenheden alcohol in het bloed nog relatief goed. Maar de omstandigheden zijn dan ook niet realistisch. Een parcours van de rijschool is geen doorsnee verkeerssituatie. Bovendien waren de testpersonen erg gefocust om een goed resultaat te behalen. En bij de noodstop scoorden de testpersonen wel een stuk minder. Die situatie sluit het beste aan bij de realiteit. Alleen mag je de kegels dan vervangen door kinderen die naar school fietsen.'


DS, 18-11-2008 (Eline Bergmans)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.