actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th March 2011, 01:27
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Atoomvrees

Atoomvrees


Van het Internationaal Energieagentschap (IEA), dat wil dat we die atoomcentrales maar beter niet sluiten, is bekend dat ze lijden aan fantasieloosheid. Ze houden het er dus graag bij traditionele energie. Het zij zo.



Van atoomenergie is bekend dat haar afval nog eeuwenlang levensgevaarlijk blijft. Maar kenners vinden dit toch oké en sussen voorts dat atoomcentrales voor 100 procent beveiligd zijn.

Oef. De gevolgen van een atoomongeval zijn zo dramatisch, dat we ons die niet kunnen permitteren. Het bewijs: geen enkele verzekeraar heeft daar een polis voor. Dat risico wordt door de staat en dus door ons allen ‘gedekt'.

Maar 100 procent of niet, in Three Mile Island (1980) of in Tsjernobyl (1986) liep het toch grondig mis. Oké, dat kwam door onverantwoord geëxperimenteer.

Maar het gebeurde wel.

Want shit happens. Die voorbeeldige, voorzichtige Japanners hebben aan alles gedacht toen ze hun atoomcentrales bouwden. Ze weten alles af van tsunami's en aardbevingen. En zie nu eens.

Hoe heet dat, mensenwerk waarvan we beweren dat de foutenmarge 0 procent bedraagt? Hybris, toch? Het zou het IEA helpen om niet alleen rapporten, maar ook wat Griekse klassieken te lezen.


DS, 14-03-2011 (Marc Reynebeau)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th March 2011, 12:29
toon.peeters toon.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Mol-Donk
Posts: 100
Laatst zag ik nog een debat omtrent dezelfde kwestie.
Hieronder kan je de link vinden, zeer interessant.
Video is in het Engels, maar kan ondertiteld worden
http://www.ted.com/talks/debate_doe...ear_energy.html

Ik vind dit een zeer moeilijk discussiepunt, vooral omdat er aan beide keerzijde van de medaille winnaars en verliezers zijn.
__________________
Divide and Conquer
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th March 2011, 11:17
Koen.Luyten Koen.Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 57
De vrees voor atoom rampen is terug groot, oké, niet onbegrijpelijk.
Mijn vader is apotheker en krijgt per patiënt ook de vraag of ze geen Jodium pillen kunnen krijgen.
Als we alles breder gaan bekijken voorspel ik nu al dat Groen nog eens wat stemmen gaat halen bij de verkiezing die zal volgen na de mislukkingen in de regeringsonderhandelingen.
Versta mij niet verkeerd, ik ben VOOR groene energie. Geen twijfel mogelijk. Maar we kunnen niet zonder energie.
kleine vergelijking: we kunnen onze auto's verkopen, maar dan moet er wel een degelijke manier zijn om op ons werk te geraken...
Een boer van mijn buurt wilt een bio-gasinstallatie plaatsen maar de omwonende bewoners vinden dit niet kunnen...
Dus we komen weer op het zielige feit: GROENE ENERGIE ("mor ni in mijne hof hé")
__________________
“He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever”
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.