actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2012, 13:46
T*ssa.Mertens T*ssa.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 141
Niet jouw schuld? Gen zet aan tot overmatig drinken

Het is een verontrustende trend, vooral bij tieners: binge drinking of overmatig drinken. Wetenschappers hebben nu ook een belangrijke oorzaak daarvan ontdekt. Er zou namelijk een gen bestaan dat mensen gevoeliger maakt voor verslavingen, zoals die aan alcohol.

Het gaat om een variant van het RASGRF2-gen. Die zorgt voor een grotere aanmaak van dopamine, een stof die een rol speelt bij het ervaren van genot.

Muizen vs. jongens
De onderzoekers gingen in de eerste plaats op zoek naar het effect van dit gen op muizen. Daaruit bleek dat de proefdieren zonder dit gen veel minder sterk naar alcohol verlangden dan degene met het gen.

Vervolgens onderzochten de wetenschappers 663 jongens van 14 jaar die nog nooit in hun leven alcohol hadden gedronken. Zij ondergingen hersenscans bij het uitvoeren van een taak, waar een geldbeloning aan vasthing.

Bij de tieners met het RASGRF2-gen bleek er duidelijk meer activiteit te zijn in het hersengebied dat helpt bij het controleren van dopamine. Van alcohol en andere verslavende middelen is geweten dat ze het dopaminesysteem in het brein activeren, wat te maken heeft met beloning en genot.


Bron: http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gez...g-drinken.dhtml

Mening: Mijn mening hierover is, dat ik het toch wel goed vind dat zoiets ‘ontdekt’ is. Het is toch wel raar, dat zoiets een verklaring kan geven tot verslaving en vooral bij jongeren. Ik vind het wel erg, dat men zo snel verslaafd kan zijn. Dat jongeren eens ze geproefd hebben van alcohol direct naar meer snakken. Nu ik denk wel, dat bijna elke student dit kan beamen. Bijvoorbeeld wanneer een student een pint gedronken heeft, smacht men meteen naar meer. Dit kan iedereen wel beamen en het is zo raar dat dit hier een verklaring voor is. Maar mijn mening is wel positief dat er een verklaring voor gevonden is. Dit vind ik zeker een positief punt en maatschappelijk is dit ook goed voor alle jongeren en studenten dat er een verklaring voor kan zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.