actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2011, 23:32
Stef.Boonen Stef.Boonen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Kasterlee
Posts: 42
Honderden Antwerpse studenten staan bloed af op Bloedserieus

Honderden Antwerpse studenten staan bloed af op Bloedserieus

Op de stadscampus van de Universiteit Antwerpen (UA) hebben woensdagnamiddag 375 studenten bloed gedoneerd bij de actie Bloedserieus, een samenwerking van het Rode Kruis met verschillende studentenverenigingen. Dat zijn er een pak meer dan de 280 van de Antwerpse actiedag in 2010. Door de locatie kwamen er vooral universiteitsstudenten op af, maar in de toekomst zullen ook de hogescholen nauwer bij de organisatie worden betrokken.

"Vanuit het Rode Kruis zijn wij uiteraard vragende partij om Bloedserieus breder te laten uitwaaieren dan de universiteiten, waar de actie ooit ontstaan is", zegt Nele De Vos, verantwoordelijke voor donorwerving bij Rode Kruis-Vlaanderen. "Dit jaar is er bijvoorbeeld al een parallelle actie van Lessius Hogeschool. Het zou best kunnen dat zij zich in de toekomst aansluiten bij de organisatie van Bloedserieus."
Nieuwe donoren

Door studenten aan te spreken, probeert het Rode Kruis vooral nieuwe donoren aan te spreken die jarenlang blijven terugkomen. "Bloed geven kan wettelijk vanaf 18 jaar, dus mikken we bewust op studenten. Bovendien zien we dat wie eenmaal komt doneren, dat vaak minstens zijn of haar hele studententijd blijft doen", verklaart De Vos. Bij de Bloedserieus-acties is meestal een derde nieuw als donor.

Als beloning krijgen de studenten een "goodiebag" van sponsors en 's avonds een gratis cocktail in een studentencafé. Ook op 22 november kan er nog bloed worden gegeven op een andere campus van de UA.

Later deze en volgende week zijn er Bloedserieus-acties in onder meer Diepenbeek, Leuven en Gent.

Bron: GVA; http://www.gva.be/antwerpen/honderd...oedserieus.aspx

Mening:
Ik vind dit een zeer goed initiatief. Andere mensen kunnen hierdoor geholpen worden. Het feit dat dit gebeurt in samenwerking met studentenverenigingen van universiteiten en ook,
in mindere mate, hogescholen vind ik zeer positief. Aangezien er veel potentiële donoren zitten is een actie hier zeer effectief.
Zo kunnen de studenten een heel grote dienst bewijzen aan het Rode kruis zonder er echt veel voor te moeten doen. En natuurlijk is de "goodiebag" en de gratis cocktail mooi meegenomen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th November 2011, 09:38
Braekmans.Charlotte Braekmans.Charlotte is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vorselaar
Posts: 23
Ik vind het een zeer mooi initiatief. Ook in Geel was er vorig jaar een vergelijkende actie. Hoewel het minder succes had, omdat het bloed geven 's avonds plaats vond. In de namiddag bloedgeven lijkt me beter. Zo is de drempel kleiner. Je bent al opschool en waarom niet dan? Ik vind dat dit op elke school mag plaats vinden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th November 2011, 22:28
Cindy.Remijsen Cindy.Remijsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Gierle
Posts: 91
RE: Honderden Antwerpse studenten staan bloed af op Bloedserieus

Ik vind het ook een zeer mooi initiatief. Het is zeer positief dat ze dit willen uitbreiden naar hoge scholen. Voor vele studenten is het geven van bloed, plasma of bloedplaatjes onbekend en dit is de ideale manier om het te leren kennen.
Wel vind ik het jammer dat studenten vaak tijdens hun studententijd bloed geven en hier later mee stoppen. Donoren kunnen ze immers altijd gebruiken.
Bloed geven kan je in elk dorp doen en de inzameling gebeurt viermaal per jaar. In de gemeente waarin ik woon vindt dit gedurende één maand plaats in de verschillende deelgemeenten. Bijvoorbeeld in de ene deelgemeente de eerste week op maandag, in de andere de tweede week op dinsdag, in nog een andere de derde week op woensdag en tot slot in de laatste deelgemeente op donderdag. Dus dan is de kans al zeer klein dat je geen tijd hebt om bloed te geven. Daarbij komt nog dat het geven van bloed helemaal niet zolang duurt(10-15 min).
Ik denk dat ze dit best ook promoten, zodat studenten weten dat ze na hun studies bloed kunnen blijven geven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.