actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th April 2011, 09:45
nelleke.aerts nelleke.aerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Testelt
Posts: 83
Steeds jonger op sociaalnetwerksites

Steeds jonger op sociaalnetwerksites

Ruim driekwart van de Europese jongeren van 13 tot 16 jaar en 38 procent van de kinderen tussen 9 en 12 jaar heeft een profiel op een sociaalnetwerksite. Dat blijkt uit een onderzoek van het EUKidsOnline-netwerk, besteld door de Europese Commissie.

De Europese Commissie evalueert binnenkort het samenwerkingsakkoord met de verschillende sociale media over internetveiligheid.

"Steeds meer kinderen begeven zich op sociaalnetwerksites, maar ze nemen vaak onvoldoende maatregelen om zichzelf online te beschermen. Deze kinderen lopen risico's en vormen een kwetsbare prooi voor stalkers en kinderlokkers", meent eurocommissaris Neelie Kroes.
Belgische jongeren zijn intensieve gebruikers

Het Europese onderzoek werd gehouden onder 25.000 jongeren in 25 Europese landen. Uit de studie blijkt dat Noorse tieners de koplopers zijn in Europa: negen op tien Noorse tieners hebben een onlineprofiel.

In de leeftijdscategorie 13 tot 16 jaar verschillen de cijfers niet zo sterk. Dat is meer het geval in de categorie van 9 tot 12 jaar. In die categorie zijn Nederlandse kinderen bijvoorbeeld beduidend actiever op sociaalnetwerksites dan hun Franse leeftijdsgenoten: 70 tegenover 25 procent.

Belgische jongeren maken intensief gebruik van sociale media volgens het Europese onderzoek. 86 procent van de jongeren en 39 procent van de 9 tot 12-jarigen is ingeschreven op een sociaalnetwerksite.

Bron: www.deredactie.be maandag 18/04/2011

Mening: Ik denk dat veel kinderen, maar evenzeer volwassenen de gevaren en eventuele gevolgen van zo'n netwerksites niet altijd goed kennen. Kinderen moeten zich inderdaad voldoende beschermen op zulke sites maar staan hier niet bij stil. In dit artikel spreekt men over kinderlokkers en stalkers die zo de kinderen zouden kunnen 'misbruiken' maar ik denk evenzeer aan cyberpesten...
Akkoord, we kunnen kinderen en jongeren niet verbieden om een profiel aan te maken op zulke sites. Maar is het niet de taak van de ouders om hier een oogje in het zeil te houden. Niet dat je naast je kind moet gaan zitten als het op internet wil maar hen wijzen op de gevolgen is toch wel het minste...
Hoewel daarmee niet alle problemen van de baan zijn want zoals ik hierboven reeds vermeldde zijn er ook volwassenen die de gevolgen niet kennen...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th April 2011, 10:36
toon.peeters toon.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Mol-Donk
Posts: 100
Ik vind deze cijfers toch best wel verontrustend, als je ziet dat er nu al 39 procent van kinderen tussen 9 en 12 jaar zich op een sociale netwerksite bevindt. Wat gaan we dan doen als deze trend zich blijft voortzetten?

Bovendien vind ik het redelijk bedroevend dat ook de ouders dit gedrag niet langer abnormaal vinden en zich wel kunnen vinden in de nieuwe tendens.
Waar is de tijd gebleven dat we geen pc hadden en dat we ons zo maar moesten zien te amuseren?

Misschien is het dringend tijd dat men in scholen en dan vooral in basisscholen start met een soort cursus om de kinderen te wijzen op de gevaren die zulke sites met zich meebrengen.
__________________
Divide and Conquer
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th April 2011, 11:08
Ruben Slegers Ruben Slegers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 72
Wat Nelleke zegt klopt volgens mij. Cyberpesten wordt door Facebook e.d. nog gemakkelijker. Een foto van je slachtoffer bewerken met Photoshop en deze op Facebook plaatsen, om maar een mogelijkheid te noemen.
Ouders moeten niet per se hun kind 100% controleren, maar ze kunnen wel andere dingen doen om hun kind te beschermen. Ze zouden zeker met hun kind moeten praten over de gevaren van een online profiel, en de drempel proberen te verlagen voor het kind om te komen melden als hij gepest wordt of iets dergelijks. Daarnaast moeten ouders ook alert zijn voor het gedrag van hun kind: gedraagt het zich vreemd? Gedraagt het zich anders dan normaal? Dit kunnen tekenen zijn van cyberpesten via een social networksite.
Ook op school moeten de kinderen (en ouders?) geďnformeerd worden over de gevaren van internet, cyberpesten, meldingspunten, enz. Zo zijn ook de kinderen op de hoogte, en weten ze wat ze moeten doen in geval van problemen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th April 2011, 19:07
IsabellHoremans IsabellHoremans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herentals
Posts: 40
Ik vind de cijfers die in het artikel staan erg verontrustend. Ik vind het niet normaal dat 9-jarige kinderen een profiel hebben op een sociaalnetwerksite. Deze kinderen moeten buiten spelen of met iets anderes bezig zijn dan met computer, x-box of playstation. Net zoals deze kinderen geen gsm nodig hebben, hetzij voor in noog, maar dan nog.

Je moet in de scholen de kinderen er ook wijzen welke gevaren dit soort sites met zich mee zal brengen. De 9 tot 12-jarigen zullen hier geen boodschap aan hebben, zij vinden het enkel cool. Maar in combinatie met streng toezicht van de ouders is dit wel effectief. Het is jouw kind en jij, als ouder, beslist wat hij of zij doet voor een groot deel. Volg je kind op, want op die sites loert gevaar en geen klein gevaar zoals vermeld in het artikel.

Ik vind gewoon dat kinderen buiten moeten spelen met vrienden en niet tot 's nachts op de computer moeten zitten chatten. Wij kenden dat vroeger, toen we klein waren, inderdaad ook nog niet, zoals Toon al zei in zijn commentaar.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.