actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd May 2015, 22:30
s*ebe.keersmaekers s*ebe.keersmaekers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Retie
Posts: 79
Merkel: ‘Verschrikkingen dodenkampen nooit vergeten’

Duitsland zal de ‘onbevattelijke verschrikkingen’ die de nazi’s in de dodenkampen hebben aangericht nooit vergeten. Dat zei de Duitse bondskanselier Angela Merkel tijdens een herdenking van de bevrijding van het concentratiekamp Dachau, zeventig jaar geleden.

Voor 120 overlevenden van het kamp zei Merkel dat Dachau en andere dodenkampen als eeuwige herinnering aan de brutaliteit van het naziregime gelden. Ook zes Amerikaanse oud-strijders die bij de bevrijding van het kamp hielpen, waren erbij.

‘Er waren overal onbevattelijke verschrikkingen’, zei Merkel, die in 2013 de eerste Duitse leider werd die Dachau bezocht. ‘Ze herinneren ons eraan dat we nooit mogen vergeten. Nee, we zullen ze nooit vergeten. Voor de slachtoffers, voor onszelf en voor de toekomstige generaties.’

Antisemitisme

Merkel riep op om de ogen niet te sluiten voor antisemitisme. ‘We hebben de plicht om nooit de ogen of de oren te sluiten voor degenen die joden of verdedigers van Israël beledigen, bedreigen of fysiek belagen’, zo sprak Merkel.

Merkel legde samen met Clément Quentin een bloemenkrans neer voor het vroegere crematorium. De 94-jarige Fransman werd gedeporteerd naar Dachau en wachtte om te sterven toen het Amerikaanse leger op 29 april 1945 het kamp bevrijdde. De televisiebeelden van Dachau, met uitgehongerde gevangenen en stapels lichamen, waren bij de eerste beelden die de wereld van de Holocaust zag. In het kamp bij München zaten voor en tijdens de oorlog ruim 200.000 mensen gevangen.

Belgische delegatie

Hoewel het einde van de Tweede Wereldoorlog twaalf maanden lang met tal van ceremonies wordt herdacht, is het de enige keer dat Merkel deelneemt aan een plechtigheid in een van de concentratiekampen. Bij de systematische vervolging en uitroeiing door het naziregime werden naar schatting zes miljoen joden vermoord.

Een Belgische delegatie onder leiding van Kamervoorzitter Siegfried Bracke en Senaatsvoorzitter Christine Defraigne woonde de plechtigheid bij.

Bron: www.standaard.be (03/05/2015)
Mening: Mooie en oprechte woorden van Merkel tijdens de plechtigheid in Dachau. Zaken als concentratiekampen blijven een onwaarschijnlijk en gruwelijk gegeven uit onze geschiedenis en ik ga volledig akkoord met Merkel wanneer ze zegt dat we deze verschrikkingen nooit mogen vergeten. Het blijft een echte ver-van-mijn-bedshow en wanneer ik de gebruikelijke technologie loslaat op het thema en 'Dachau' googel, valt mijn mond nog keer op keer een beetje open. Je kan je, zittend achter je computer, niet voorstellen hoe zulke gruwelijkheden ooit hebben kunnen plaatsvinden. De mens is soms (tot zeer vaak) een zeer bizar wezen en doet (in andermans ogen) vreemde zaken om te bereiken wat strookt met zijn waarden en normen maar ik hoop dat onze achterkleinkinderen zulke plechtigheden nooit hoeven te organiseren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.